Aceasta crestere corespunde tendintei generale din Europa: cu exceptia Spaniei, toate tarile au inregistrat mai multe pierderi generate de creantele neincasate comparativ cu anul precedent. Acestea sunt rezultatele studiului EOS 2012 „Comportamente de plata in tarile europene”, realizat de catre grupul international EOS in colaborare cu institutul de cercetare de piata Ipsos. Astfel, companiile romanesti au inregistrat cel mai mare procent de creante nerecuperabile din Europa (vezi grafic).

Companiile suporta consecinte negative

Multe companii au declarat ca au suportat consecinte negative ca urmare a acestei cresteri: peste jumatate (56 %) dintre companii au inregistratpierderi de profit ca urmare a pierderilor generate de creantele neincasate. In plus, un numar semnificativ de companii au avut blocaje temporare de lichiditati (50 %) si costuri mai mari ale dobanzilor (43 %).

Majoritatea companiilor (74 % B2B/42 % B2C) au mentionat situatia economica generala si lipsa temporara de lichiditati suportata de clientii lor (70 % B2B/ 40 % B2C) ca principalele motive de neplata. In segmentul B2B, creantele neincasate ale clientilor au fost, de asemenea, frecvent mentionate (69 %).

„Tendintele economice au un impact asupra comportamentului de plata si asupra modului in care companiile fac afaceri. Managementul profesional al riscului si creantelor ajuta la minimizarea impactului asupra companiei si la asigurarea ca problemele de lichiditate nu vor afecta afacerea in viitor", a declarat Georg Kovacs, director general al EOS KSI Romania.

Cresterea utilizarii prestatorilor de servicii specializate

Un numar din ce in ce mai mare de companii (53,44 %, in comparatie cu 46,66 % in 2011) recunosc beneficiile utilizarii prestatorilor de servicii externi pentru managementul riscului si al creantelor. Cu toate acestea, studiul arata ca in Romania companiile inca apeleaza in cea mai mare masura la asistenta firmelor de avocatura (49,13 %).

Citeste si:

„Avand in vedere faptul ca numai 32% dintre companii angajeaza personal specializat in domeniul colectarii creantelor si numarul in crestere de creante neincasate, putem spune ca exista un potential ridicat pentru serviciile de management al riscului si creantelor in Romania”, spune Kovacs

El a adaugat ca in alte tari europene, in special in Europa de Vest, utilizarea prestatorilor de servicii specializate, precum agentiile de colectare a creantelor, este mult mai frecventa. In acelasi timp, procentele pierderilor din creantele neincasate sunt de multe ori mai mici. "Acesta este un indiciu clar despre cat de utila este asistenta externa". 

Perspectiva nesigura asupra viitorului

In ciuda cresterilor negative in comparatie cu 2011, companiile romanesti sunt optimiste in ceea ce priveste viitorul: majoritatea se asteapta la imbunatatirea sau stabilizarea comportamentul de plata al clientilor lor. In acelasi timp, companiile se asteapta sa se confrunte in continuare cu efectele negative cauzate de pierderile din creantele neincasate. Majoritatea companiilor anticipeaza pierderi de profit si o lipsa de lichiditati cauzate de creantele neincasate si/sau intarzieri de plata in viitor.