Wall-Street.ro: Cum ati descrie evolutia pietei de leasing operational in primul semestru din 2012, din punct de vedere al tendintelor si al activitatii societatilor de profil?

Bogdan Apahidean: Piata romaneasca de leasing operational este in crestere, iar evolutia companiilor de profil este una pozitiva. Numarul inmatricularilor prin leasing operational a crescut in prima jumatate a anului 2012 cu 4%, ajungand, in prezent la 16%, evolutie care speram sa se mentina pana la final de an.

WS.ro: Cunoasteti numarul total de autovehicule inchiriate de companii in regim de leasing operational pe piata locala? Cate dintre acestea sunt in portofoliul LeasePlan?

B.A.: Dupa primul semestru din 2012, piata se ridica la 41.000 de autovehicule, din care LeasePlan atingea o cota de piata de aproximativ 17%.

WS.ro: Cum a evoluat acest indicator in primele sase luni comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut? Dar fata de decembrie 2011? Aceeasi intrebare si pentru flota LeasePlan.

B.A.: Piata de leasing operational a crescut in primele sase luni ale anului 2012 cu 15.5% fata de aceeasi perioada a anului 2011, cand flota totala in leasing operational numara 35.500 de autovehicule. Fata de sfarsitul anului 2011, numarul total al autovehiculelor prin leasing operational a crescut cu 10%. Flota LeasePlan a inregistrat in primele 6 luni ale anului 2012 o crestere de 30% fata de aceeasi perioada a anului 2011 si de aproximativ 10% fata de finalul anului precedent.

WS.ro: Leasing-ul financiar a cunoscut o scadere puternica a finantarilor incepand cu anul 2009, de peste 60%, in urma efectelor crizei financiare. Va rog sa ne povestiti care a fost impactul crizei in industria de leasing operational si cum s-au adaptat societatile.

B.A.: Spre deosebire de leasingul financiar, solutiile si serviciile de leasing operational asigura companiilor o optimizare a costurilor, mai ales pe termen lung. In acelasi timp, criza economica a impus o abordare pragmatica din partea companiilor, mai ales legata de problema reducerii costurilor, aspect unde intervine cu succes leasingul operational care este centrat pe ideea reducerii costurilor cu administrarea flotei auto. Sigur, din cauza crizei economice, ritmul de crestere a pietei de leasing operational a inregistrat o decelerare, companiile reducand investitiile in autovehicule noi sau chiar reducand numarul autovehiculelor care alcatuiesc flota auto.
WS.ro: Cum s-au schimbat comportamentul si preferintele clientilor LeasePlan in ceea ce priveste marca si modelul auto destinat flotelor?

B.A.: Preferintele clientilor pot fi mai degraba exprimate prin alegerea predominanta a motorizarilor diesel si prin scaderea capacitatii cilindrice (reducerea consumului de combustibil).

Alegerea marcii sau a modelului sunt si ele puncte importante, mai ales in contextul definirii structurii flotei auto. LeasePlan recomanda propriilor clienti ca, odata ce au decis o reducere a costurilor cu administrarea parcului auto, sa inceapa cu analiza structurii flotei. Impactul asupra costurilor poate fi unul major daca o companie decide, de exemplu, sa opteze doar pentru 3 modele de autovehicule. Conform datelor actuale, componenta TCO-ului (Total Cost of Ownership – costul total de exploatare a flotei) are urmatoarea structura:


Compania client poate lua in considerare aspecte cum ar fi reducerea de volum pe care LeasePlan o poate obtine la achizitie sau valoarea de piata determinata de notorietatea si fiabilitatea diferitelor marci/modele, cu impact direct asupra valorii ratei lunare.
WS.ro: Cum s-a schimbat structura si tipologia clientilor, in prezent, comparativ cu perioada anilor de dinainte de criza?

B.A.: In ultimii ani, structura bazei de clienti a inregistrat unele modificari si rafinari fata de perioada anterioara crizei. Am incercat sa evitam domeniile cu un risc ridicat, afectate major de criza. Analiza unui client potential nu tine cont strict de cifra de afaceri; sunt multe alte aspecte care conteaza: profitil, capitalul social, capitalul propriu etc.

Citeste si:

WS.ro: Vorbind de LeasePlan, care este structura actuala a flotei LeasePlan, atat din punct de vedere al marcilor auto cat si a tipului de masina? Cate masini s-au intors in primele sase luni din contractele terminate? Cate dintre acestea s-au vandut pe piata second hand?

B.A.: Marcile cu ponderea cea mai mare in flota LeasePlan sunt: Dacia, Toyota, Nissan, Ford, Renault, Volkswagen, Skoda, Audi.

Din punct de vedere al tipului de masina, aproximativ 24% sunt autovehicule utilitare (3,5 tone), iar restul autoturisme. Numarul autovehiculelor ajunse la final de contract in primele sase luni este de 693, toate fiind revandute catre dealerii de autovehicule second hand prin intermediul platformei on-line de car remarketing.

WS.ro: La majoritatea conferintelor la care am participat, indiferent de domeniu, cel putin un speaker vorbeste de potentialul neexploatat al pietei respective. Care este opinia dumneavoastra in ceea ce priveste piata de leasing operational?
B.A.: Daca luam drept referinta pietele din tarile mai dezvoltate, observam ca din numarul total al inmatricularilor, 25-30% sunt inmatriculate prin leasing operational, ceea ce inseamna ca piata din Romania este inca in dezvoltare, iar clientii incep sa aprecieze cu adevarat beneficiile acestei solutii.

WS.ro: Care sunt canalele de crestere, resursele si posibilitatile actuale ale companiilor?

B.A.: In momentul de fata, avem doua mari canale de crestere: in primul rand, cel reprezentat de cresterea flotelor clientilor existenti, iar, cel de al doilea, atragerea de noi clienti.
WS.ro: Procentual, care va fi avansul businesului la nivel de piata, cat si pentru LeasePlan in 2012, in opinia dumneavoastra? Cum stati cu profitabilitatea?

B.A.: Estimarile pentru finele acestui an cu privire la cresterea pietei de leasing operational sunt de 20% comparativ cu anul 2011, estimare care pare ca va fi atinsa prin ritmul actual de crestere.

WS.ro: Cum apreciati piata romaneasca de leasing operational in raport cu alte piete din regiune (Bulgaria, Ungaria si Polonia, de ex.)?
B.A.: In Bulgaria, piata de leasing operational nu este una semnificativa, insa, comparativ cu tari precum Ungaria si Polonia, unde leasingul operational are o vechime mai mare, Romania este inca in dezvoltare.

WS.ro: V-ati propus decizii manageriale importante pentru 2013?
B.A.: La LeasePlan vom continua implementarea de produse si servicii noi menite sa usureze atat partea de administrare a flotei auto cat si cresterea gradului de confort al utilizatorilor in ceea ce priveste utilizarea autovehiculelor puse la dispozitia lor. Obiectivul il reprezinta chiar promisiunea noastra de brand “it’s easier to leaseplan”.