Ordinul nr. 21/2012 pentru modificarea si completarea Normelor privind forma si clauzele cuprinse in contractul de asigurare obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundațiilor puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) nr. 15/2012 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 748 din 07.11.2012.

Articolul 7 din Ordinul nr. 15/2012 avea ca scop revenirea la forma anterioara a Legii nr. 260/2008 si prevedea ca proprietarii de locuinte care au incheiate contracte de asigurare facultative privind riscurile prevazute de Legea nr. 260/2008, republicata, au obligatia de a incheia contracte de asigurare obligatorie a locuintelor la data expirarii contractelor de asigurare facultativa sau, in cazul contractelor de asigurare multianuale, la data primei aniversari a acestora, dupa data aplicarii Legii nr. 260/2008, republicata.

De asemenea, in Articolul 7 era mentionat ca incepand cu data de 01.09.2012, societatile de asigurare autorizate sa incheie asigurari facultative pentru locuinte, vor putea incheia asigurari facultative pentru locuinte pentru riscurile care fac obiectul contractului de asigurare obligatorie a locuintelor, numai pentru sumele asigurate care excedeaza sumelor asigurate obligatoriu conform Legii nr. 260/2008, republicata. Pentru riscurile si sumele asigurate obligatoriu, prevazute in Legea nr. 260/2008, republicata, societatile de asigurare vor putea incheia doar PAD.

In noul Ordin, nr. 21/2012, o alta modificare prevedea ca asiguratorul care incheie contractul de asigurare obligatorie a locuintelor, in numele si contul PAID, transfera in contul PAID, in termen de 10 zile lucratoare de la data eliberarii PAD, suma incasata cu titlu de prima de asigurare, din care retine in contul sau un comision de 10% din valoarea acesteia. Cota reprezentand comisionul la care are dreptul asiguratorul care a incheiat contractul de asigurare obligatorie a locuintelor poate fi modificata anual prin ordin al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Desi obiectivul principal al PAID este evocat continuu drept unul cu un puternic caracter social, acest sistem de asigurare obligatorie a locuintelor a fost construit pe o lege cu multe lacune care a lasat frecvent loc la diverse interpretari, iar modificarile ulterioare aduse acesteia nu au facut decat sa puna si mai mult bete in roate companiei.

Citeste si:

Ideea unui sistem obligatoriu sustinut si de majoritatea companiilor de asigurari, a luat forma printr-o lege, nr. 260/2008, care, de atunci si pana in prezent, a reusit sa creeze insa mai mult confuzie si probleme decat coerenta. Ulterior adoptarii legii s-a constituit si Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID) prin participarea mai multor asiguratori la capitalizare (ABC, Astra, Carpatica, Certasig, City Insurance, Credit Europe, Euroins, Generali, Grawe, Groupama, Platinum si Uniqa).

Initial, toti proprietarii aveau obligatia, conform legii 260/2008, de a-si asigura locuintele pentru cele trei ris­curi de baza - inundatii, alunecari de teren si cutremur - printr-o polita PAD emisa de PAID, care si-a pornit activitatea de incheiere de polite de asigurare pe data de 15 iulie 2010. Se stie inca de atunci ca romanii care nu-si asigura casele riscau sa fie amendati de autoritatile locale cu pana la 500 de lei, iar polita PAD, la fel ca oricare alta asigurare de locuinta trebuia reinnoita anual.

Primarii au lasat de inteles insa ca nu vor aplica amenzi proprietarilor, din localitatea pe care o conduc, dintr-un motiv foarte simplu: anul 2012 este unul electoral si nici un un primar care vrea sa fie reales nu se gandeste sa ii amendeze pe viitorii votanti.

Pe 16 noiembrie 2010, insa, probabil sub efectul unor presiuni (?) a fost modificata Legea 260/2008 prin Legea 248/2010 in sensul scutirii proprietarilor cu lo­cuin­te asigurate facultativ de inche­ie­rea si asigurarea obligatorii prin PAID. Mo­tivul invocat a fost ca nu este corect ca proprietarii cu asigura­ri facultativ sa incheie si o asigurare obli­ga­torie. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) s-a opus acestei modificari, mentionand ca aceast lucru ar avea ca efect re­duce­rea semnificativa a cotei de piata a PAID, iar acesta va ramane in por­tofoliu doar cu ris­curile cele mai mari si mai greu de a­coperit, nea­trac­tive pentru asi­guratorii care vand polite facultative.

Ca urmare, prin aducerea intr-o lege obligatorie a contractului facultativ, PAID a fost aruncat in competitie cu ceilalti asiguratori (in acelasi timp chiar membri PAID), care au scos polite facultative similare politei PAD, din punct de vedere al pretului, dar facultative, cu mai multe riscuri acoperite. Mai mult decat atat, s-au folosit de calitatea de actionar al PAID pentru a pune in vanzare produse facultative cu aveau in denumire si sintagma PAD (polita de asigurare la dezastre), transformand astfel PAID intr-un instrument de marketing pentru cresterea vanzarilor de asigurari facultative.