"Serviciile de despagubire ale acestei societati ( – n.r.) s-au depreciat intr-un mod ingrijorator, aceasta societate de asigurari inregistreaza mari intarzieri la plata daunelor, iar aceasta situatie s-a agravat in ultimele luni. [...] Situatia societatii Euroins este una fara precedent pe piata romaneasca de asigurari, care pe langa neplata dosarelor de dauna, implementeaza in prezent plata despagubirii directe catre client, fara a tine cont de costurile reale de reparatie ale autovehiculelor avariate", se arata in comunicatul transmis presei de catre asociatia service-urilor independente.

La randul sau, asociatia concesionarilor si arata ca "neplata facturilor de reparatie de catre Euroins, ajunsa la valori greu de suportat, a facut ca service-urile membre ale ACODAREN sa suspende derularea conventiilor de decontare directa, clientii trebuind sa se indrepte personal catre societatea de asigurari pentru recuperarea sumei, ceea ce le creeaza un real disconfort si generaza o risipa de timp, lucruri de care ar fi scutiti daca Euroins ar achita facturile catre service-uri".

Ca urmare a mesajelor lansate de catre service-urile auto si a solicitarilor de presa, Mihnea Tobescu (foto), CEO al Euroins a declarat ca "in primele noua luni ale acestui an, compania a platit un numar de 35.623 de dosare de dauna (din care 34.826 de dosare de dauna auto), ceea ce reprezinta despagubiri in valoare de 192,8 milioane de lei, cu 63,8 milioane de lei mai mult decat in perioada similara a anului trecut si cu 3,8 milioane de lei mai mult decat in intregul an 2011".

In ceea ce priveste declaratiile reprezentantilor ASSAI, ca Euroins incurajeaza sistemul prin care despagubirile pentru RCA sunt platite inainte de efectuarea reparatiei, Mihnea Tobescu declara ca potrivit "Art. 50 alin.10 din Normele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, pagubitii au dreptul sa solicite plata despagubirii inainte de a efectua reparatia masinii, urmand sa utilizeze suma obtinuta pentru a-si repara masina in regie proprie".

"Este asadar o optiune a clientului nostru pe care o respectam, iar sumele de despagubire sunt calculate conform preturilor prevazute in cataloagele de specialitate, astfel incat despagubirea primita sa-i permita asiguratului sa efectueze reparatiile", a completat Mihnea Tobescu.

Referitor la plata despagubirilor direct asiguratului, ASSAI subliniaza, de asemenea, ca "in din sunt cativa asiguratori care platesc cu intarziere dosarele de dauna sau incearca prin tot felul de mijloace sa convinga pagubitii sa accepte sume de despagubire ridicol de mici, insuficiente efectuarii reparatiilor. Cu putinii bani obtinuti pentru despagubire, pagubitii vor fi obligati sa isi repare masinile in service-uri clandestine si neautorizate RAR".

In opinia ASSAI, consecintele directe ale acestui sistem de despagubire sunt: efectuarea reparatiilor autovehiculului “la negru”, in ateliere service clandestine si neautorizate RAR; incuranjarea muncii "la negru"; pericolul unei reparatii de proasta calitate, fara garantia lucrarii si prin care este pusa in pericol siguranta in trafic; vaduvirea bugetul de stat cu sute de milioane de , prin neplata taxelor si impozitelor a service-urilor clandestine si neautorizate, service-uri ce nu emit facturi de reparatie.

Citeste si:

"In acest moment, cu mare greutate un asigurat/pagubit Euroins din Romania va putea gasi un service auto care sa ii accepte efectuarea reparatiilor in baza unei polite de asigurare emisa de catre aceasta societate. Majoritatea conventiilor de colaborare in vigoare, incheiate intre service-uri auto si Euroins in prezent nu isi mai produc efectele, aceasta societate de asigurari inregistrand intarzieri uriase la plata catre service-urile auto partenere, iar clientul asigurat/pagubit va fi nevoit sa isi achite reparatia din propriul buzunar", a declarat, in cadrul comunicatului, Cristian Muntean, director ASSAI.

Pagubitii vor cere daune propriilor asiguratori

La inceputul lunii noiembrie a aparut Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a anuntat ca pregateste un proiect de norma care prevede introducerea unui sistem de despagubire directa politelor RCA, prin care soferii pagubiti in accidente vor putea solicita propriului asigurator RCA plata daunei. Proiectul a fost transmis deja asociatiilor profesionale din domeniul asigurarilor, UNSAR si UNSICAR spre consultare, CSA estimand ca implementare ar putea avea loc la inceputul anului 2013.

"Prin modificarea legislatiei secundare, speram ca noul sistem sa fie introdus pana la finele anului curent sau de la inceputul anului 2013, in functie si de evolutia discutiilor cu societatile de profi si brokerii de asigurari. In prezent, durata unui proces de instrumentare si plata a unui dosar de dauna pe segmentul RCA este de 90 de zile. Dupa ce vom introduce noul sistem, cred ca plata daunelor se va face in cel mut 60 de zile", a spus Coca-Constantinescu, la o conferinta pe teme de specialitate.

Potrivit datelor prezentate de reprezentantul CSA, dupa ce asiguratorul soferului pagubit va achita dauna, compania isi va recupera banii prin intermediul unui sistem de compensare, care va avea ca reper dauna medie pe segmentul RCA in anul precedent.

Coca-Constantinescu a afirmat ca punerea in practica a noului sistem de instrumentarea si plata a despagubirilor RCA va conduce la imbunatatirea serviciilor furnizate asiguratilor si pagubitilor, la cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator si la un mai bun control al costurilor aferente acordarii despagubirilor. "De asemenea, va optimiza procesul de gestionare a dosarelor de dauna si va dezvolta produsele de asigurare facultativa (CASCO)", a spus reprezentantul autoritatii de reglementare.

"O modificarea a reglementarilor de despagubire a daunelor prin efectul politelor RCA, asa cum a fost prezentata in presa de specialitate, ar trebui sa duca la o schimbare totala a atitudinii societatilor de asigurari fata de clientii lor si fata de partenerii care asigura servicii de calitate in domeniul reparatiilor auto. Cred ca fiecare posesor de autovehicul, ar trebui sa se gandesca de doua ori inainte de a achizitiona o polita RCA de la o societate de asigurari care a capatat faima de rau platnic", declara Marius Ghiban, director ACODAREN.