Doi dintre indicatorii cheie legati de sistemul de asigurari se mentin stabili in ultimii ani. Ponderea populatiei din Europa Centrala si de Est care a incheiat o asigurare generala (apartament/ casa/ masina) a fost de 41% in 2008 si nu s-a schimbat in mod dramatic pana in 2011, cand aceasta cota a atins 42%. Aproape aceeasi situatie o intalnim si in cazul asigurarilor personale (de viata/ accident/ sanatate). In 2008, 27% dintre persoanele din tarile CEE aveau astfel de asigurari, in vreme ce in 2011 numarul lor este aproximativ la fel (26%).


Evolutia pietei asigurarilor este strans legata de sectorul financiar. "In vremuri de incertitudine, oamenii sunt mai atenti cu cheltuielile lor. Asigurarile sunt produse cu implicare redusa, de aceea oamenii sunt mult mai dispusi sa renunte la ele. Totusi, exista un potential foarte mare in regiunea CEE, mai ales atunci cand vorbim despre pensii private", comenteaza Rastislav Kocan, Regional GfK CEE Executive.

Fiecare al optulea locuitor din Europa Centrala si de Est are o asigurare de viata si numai un numar restrans din populatie are grija de pensii pe cont propriu. "Importanta asigurarii, prin orice metoda, a veniturilor din perioada pensiei va deveni din ce in ce mai mare.
Autoritatile publice, precum si furnizorii de servicii financiare ar trebui sa explice acest lucru populatiei", mentioneaza Christina Praßdorf, expert GfK pentru piata de asigurari.

In Romania, 12% din totalul populatiei detine o asigurare de viata, in vreme ce 3% isi directioneaza o parte din venituri catre o pensie de tip pilonul al treilea.

Studiul GfK realizat in tarile din regiune a privit mai atent un grup tinta cu un potential ridicat: populatia mai tanara de 30 de ani. Datele ne arata ca 26% dintre acestia au o asigurare personala si 39% una generala. Cele mai multe contracte incheiate sunt pentru autoturisme. O treime din populatia tanara are o astfel de asigurare. Dar potentialul nu este inca atins: odata cu cresterea nivelului de trai in regiune si numarul tot mai mare de autoturisme, cererea pentru asigurarile auto va creste si ea.

Citeste si:

In anul 2011, 45% din populatia Romaniei cu varsta pana in 30 de ani detinea o asigurare, fie ea generala, personala sau pensie privata.

GfK, una dintre cele mai mari companii de cercetare de piata din lume, colecteaza in fiecare an, incepand din 2000, date importante despre evolutia sistemului de asigurari in pietele CEE pentru studiul Insurance Market Data System (IMDS), un studiu care masoara obiceiurile legate de asigurari ale locuitorilor cu varsta de peste 15 ani din 12 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Ucraina, Serbia, Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania.

Esantionul celor chestionati in Romania este de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel national, iar datele sunt valabile pentru anul 2011. Aceste informatii sprijina partenerii de afaceri GfK in procesul de intelegere a pietei locale si regionale, pentru a lua deciziile potrivite mai ales in contexte instabile de piata.

Prezenta pe piata locala din 1992, GfK Romania a avut o cifra de afaceri de aproape 11 milioane euro in 2011. Activitatile GfK Romania sunt structurate in doua sectoare, Consumer Choices si Consumer Experiences.