Din februarie 2005, accizele la leasing sint de cinci ori mai scumpe

Pina la finalul acestui an, numeroase companii de leasing vor oferi produse in lei, au anuntat ieri oficialii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). “Exista foarte putine firme care ofera asemenea produse, insa anul acesta tot mai multe societati vor trece la leasingul in lei. Acesta este recomandat tocmai pentru ca elimina riscul valutar. Chiar daca acum sint mai rentabile contractele in valuta, nimeni nu poate avea garantia ca euro doar va scadea”, a spus Cornel Coca Constantinescu, seful ASLR.

Intarirea leului fata de principalele valute, cresterea costurilor la finantarile in valuta, trecerea la leul greu si valul de ieftiniri care a atins dobinzile finantarilor in lei sint principalale motive pentru care firmele de leasing se vor reorienta catre oferirea de produse in lei, argumenteaza membrii ASLR. “Leasingul in lei va deveni o alternativa buna pentru clienti. Este normal ca dobinzile sa fie mai putin competitive, insa acestea se vor apropia de cele practicate la valuta. In acest moment, dobinzile la leasingul in valuta sint cuprinse intre 8%-13%, iar la lei sint de circa 17%, dar estimam ca vor cobori pina la 13%-14%”, a apreciat presedintele ASLR.

Echipamentele, vedetele pietei de profil

Citeste si:

Anul trecut, piata leasingului a insumat 1,8 miliarde euro si se estimeaza ca la finalul lui 2005 va depasi pragul de doua miliarde euro. “Credem ca se va ajunge la 2,1 miliarde euro. Si asta in conditiile in care leasingul pentru echipamente industriale va fi vedeta acestui an, iar cel imobiliar va cistiga tot mai mult teren”, a declarat Cornel Coca Constantinescu. Potrivit acestuia, leasingul pentru echipamente (in 2004 a reprezentat 5% din totalul pietei) este tot mai atractiv deoarece competitia pe acest segment nu este la fel de dura ca aceea de pe piata leasingului auto. “Se cumpara in special echipamente medicale si de foraj petrolier. In cazul primelor, leasingul este extrem de rentabil pentru ca dobinda medie este de 13%”, a explicat Constantinescu.

Leasingul auto, infrinat de accize

Desi piata de profil continua sa stea sub papucul leasingului auto, companiile sint de parere ca acesta, ca pondere, a atins nivelul maxim. Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, in 2004 piata auto a crescut cu o treime. Anul trecut, in Romania s-au vindut 180.927 autovehicule, din care 145.120 au fost autoturisme. Autovehiculele cumparate in leasing au reprezentat 92,6% din piata, iar autoturismele au ramas cel mai important segment al acestei categorii (61% din totalul pietei de leasing). Insa, din februarie 2005, leasingul auto a pierdut unul dintre marele sale avantaje: “La toate contractele incheiate dupa aceasta data, accizele se vor aplica la valoarea din vama a bunului respectiv, si nu la valoarea reziduala (n.r. - reprezinta doar 20% din pretul CIP - fara taxe), cum se proceda pina acum”, a spus Constantinescu. Practic, desi valoarea nominala a accizelor a ramas aceeasi, schimbarea metodei de calcul le face de cinci ori mai mari. “Categoric ca leasingul este afectat de aceasta schimbare, insa pierderile nu sint mari. De fapt, cel mai mult vor fi afectate masinile de litraj mediu si mare, dar romanii prefera masinile de litraj mic”, a explicat seful ASLR.