"Informatiile aparute in ultima perioada, referitoare la incapitatea asiguratorilor de a face fata unor dezastre naturale din cauza reasigurarii insuficiente, afecteaza imaginea in ansamblu a pietei, imagine pe care multi dintre asiguratorii cu experienta si cu strategii pe termen lung pe aceasta piata si care respecta legislatia europeana s-au straduit ani de zile sa o creeze in randul populatiei", spune Adrian Marin (foto), CEO, Generali Romania.

Anul trecut a fost marcat, de altfel, de o serie de evenimente cu impact semnificativ la nivelul pietei. Pe langa fuziuni, restructurari la nivel de companii, a existat si o serie de masuri la nivel legislativ, norme, ordine si proiecte noi emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). In acelasi timp, nu putem ignora schimbarile la nivel de top management ale companiilor, dar si pe cele de la nivelul conducerii autoritatii de reglementare.

"In contextul prezentat succint, evolutia pietei nu poate fi nici in acest an una favorabila, drept urmare nu putem vorbi de o crestere pe segmentul asigurarilor generale. Putem avansa ideea optimista a unei stagnari a business-ului la nivelul celui din 2011, pentru 2012", adauga seful Generali Romania.

In ceea ce priveste evolutia liniilor de asigurari generale importante, pe segmentul RCA, Adrian Marin estima o crestere de 2% pentru anul trecut, iar pe Casco, datorita impactului inca negativ al leasingului, dar si al fenomenului renuntarii soferilor la politele Casco, o descrestere de 7%.

"Estimam, de asemenea, o descrestere considerabila a volumului de prime brute subscrise pentru asigurarile facultative de locuinte, sub cea inregistrata in primul semestru (scaderea generata de competitia tarifara si, nu in ultimul rand, de modificarile legislative din a doua parte a anului). Vestea buna pare sa vina din partea segmentului de asigurari generale non-auto, din care excludem asigurarile de locuinte, de unde se asteapta cresteri de 10-15%, insa, mare parte din acestea, se datoreaza subscrierilor realizate in afara tarii de catre cativa asiguratori locali. Daca excludem aceste prime, cresterea anuala prognozata pe segmentul de asigurari generale non-auto (fara locuinte) ar fi mult mai mica", spune Adrian Marin.

Pentru anul 2013, managerul Generali prognozeaza o crestere moderata a pietei de asigurari generale, de 2-3%, sustinuta in special de segmentele auto, Casco si RCA. "Pentru asigurarile RCA, estimam o majorare a veniturilor din prime cu aproximativ 5-7%, crestere aflata insa sub rezerva modului in care actuarii companiilor vor reusi sa impuna in fata managementului tarifele corect calculate, tarife mai mari care, cu siguranta, vor genera reduceri ale cash-ului sau scaderea cotei de piata. Ramane de vazut cum va fi desenat si aplicat sistemul de decontare directa".

Pentru asigurarile auto facultative, Casco, cresterea ar putea mai mult "simbolica".

"Trebuie, insa, sa apreciem ca poate fi primul an in care linia de asigurari Casco intra pe un trend ascendent, dupa scaderile puternice inregistrate in ultimii ani. Veniturile din prime ale pietei, aferente asigurarilor facultative pentru locuinte, sunt dificil de prognozat, acestea depinzand de modul in care va functiona sistemul asigurarilor obligatorii pentru locuinte (in prezent se vehiculeaza mai multe variante pentru 2013)", mentioneaza seful Generali Romania.

Citeste si:

In opinia sa, un posibil efect negativ asupra primelor brute subscrise din asigurari generale (contabilizate de piata) poate veni din zona asigurarilor de raspundere civila generala. "Cea mai mare parte din cresterea inregistrata pana in prezent de segment se datoreaza subscrierilor realizate in afara teritoriului Romaniei. O posibila ingustare a acestei oportunitati va reduce semnificativ efectele pozitive inregistrate de clasele de asigurari mai sus mentionate".

Printre punctele forte ale pietei in 2013, in opinia sefului Generali, se numara:

• Prezenta in plan local a unor jucatori importanti la nivel European si global care, folosind experienta lor pe alte piete pot contribui la maturizarea pietei romanesti;
• CEE si pietele emergente sunt inca piete atractive pentru investitori;
• Potential inca neexploatat pentru asigurari corelat cu evolutia anumitor sectoare economice;
• Continuarea procesului de profesionalizare a fortei de vanzare.

Puncte slabe:
• Nu exista inca sisteme integrate care sa permita transparenta pietei (baze de date comune pentru asiguratori prin care se pot evita fraudele);
• Dependenta majoritara a veniturilor din prime ale asiguratorilor de segmentele auto, care au o daunalitate ridicata;
• Cresterea expunerii companiilor la riscurile catastrofale;
• Scaderea gradului de acoperire prin asigurare a locuintelor din Romania din cauza confuziei create in randul populatiei cu privire la acest tip de asigurare;
• Lipsa profitabilitatii anumitor linii de business cu pondere semnificativa in piata asigurarilor;
• Lipsa eforturilor comune in procesul de educare a populatiei in privinta asigurarilor;
• Companii care nu isi respecta obligatiile fata de asigurati.

Oportunitati:
• Orientarea asiguratorilor catre vanzarea de produse in mediul on-line;
• Profesionalizarea agentilor – un personal pregatit care stie sa explice beneficiile unei asigurari va conduce la cresterea increderii populatiei in serviciile de asigurare;
• Reforma in sanatate;
• Stimulente de natura fiscala (pentru asigurari de viata);
• Potentialul pietei – indicatori precum densitatea asigurarilor sau gradul de cuprindere in asigurare inregistreaza valori semnificativ mai reduse comparativ cu alte state din regiune.

Amenintari:
• Adancirea crizei economice;
• Scaderea veniturilor populatiei;
• Pierderea increderii populatiei in industria de asigurari per ansamblu din cauza scaderii calitatii serviciilor in cazuri individuale (ex. intarzieri la plata dosarelor de dauna);
• O eventuala instabilitate politica ar putea crea nesiguranta in piata pentru ca ar fi nevoie de modificari legislative prea bruste;
• Mentinerea unor strategii comerciale, bazate pe tarife nesustenabile, de catre unii asiguratori in scopul cresterii cotei de piata.