"Evolutia pietei de leasing operational s-a petrecut in doua faze: in prima parte a anului cu o evolutie dinamica, astfel incat in vara am estimat o crestere de peste 20% pentru intreg anul. In realitate, a doua parte a lui 2012 a adus o incetinire accentuata a ritmului de crestere, ceea ce a sustinut un avans final de doar 11%, comparativ cu anii precedenti cand inregistram si cresteri de pana la 20%", a declarat Bogdan Apahidean (foto), presedinte al ASLO si CEO al LeasePlan Romania.

El a adaugat ca pe langa aceasta dinamica oscilanta, un efect asupra volumelor finale l-a avut si iesirea din piata de leasing operational a unui numar de 1.000 de autovehicule ale unei flote care a trecut partial in administrare directa de catre reteaua de service.

Conform datelor centralizate de Asociatia Societatilor de Leasing operational, in topul primelor cinci companii memebre se afla: LeasePlan Romania, cu o cota de piata de 18, urmata de ALD Automotive si Porsche Mobility, fiecare cu o cota de piata de 17%. In continuare se regasesc Arval Service Lease Plan, cu 12% cota de puata si RCI Finantare cu 7%.

Anul trecut , peste 8.500 de autovehicule au fost inmatriculate prin leasing operational, reprezentand o cota de aproape 13% din totalul inmatricularilor de autoturisme si autovehicule comerciale usoare noi. aceasta cota a inregistrat o crestere de 7 procente fata de valoarea din 2011. Pentru acest an, se estimeaza ca piata totala de leasing operational va ajunge la un numar de 45.000 de unitati.

Citeste si:

"Un numar mare de firme, care pana in acest an au preferat sa cumpere in numerar si sa tina managementul flotelor in casa, au transferat achizitia de admisitrarea catre firmele de leasing operational. Asa stand lucrurile, consideram ca si pentru 2013 exista perspective de continuare a acestui trend, ceea ce ar trebui sa duca la o crestere a pietei cu cel putin 10%", a spus Apahidean.

ASLO a punctat, de asemenea, ca evolutia pietei de leasing operational va depinde de solutiile de dialog cu Ministerul Finantelor Publice, pentru a excepta firmele de leasing operational de la nou introdusele prevederi al Codului Fiscal, care limiteaza deductibilitatea costurilor cu amortizarea la 1.500 de lei pe luna. "In prima faza se loveste direct in rezultatele firmelor de leasing operational, care vor avea cheltuieli nedeductibile si, prin aceasta, resurse mai mici de reinvestit si, in faza a doua, in firmele utilizatoare ale contractelor de leasing prin cresterea cheltuielilor acestora si afectarea acivitatii. Asadar, prin aceasta prevedere se impacteaza negativ o intreaga industrie, aflata printre putinele care inregistreaza cresteri", argumenteaza membrii asociatiei.

ASLO estima in primavara anului trecut o crestere a pietei de minim 20% pentru finele lui 2012, la circa 44.000 de unitati, in contextul in care in 2011, piata de leasing operational a urcat cu 17%, la 37.397 de unitati, fata de 31.923 inregistrate in urma cu un an.

Infiintata in 2010, ASLO a devenit functionala in martie 2011 si este o asociatie profesionala care urmareste sa promoveze conceptul de leasing operational si sa sustina cele mai bune practici in industrie. Membrii asociatiei sunt ALD Automotive, Alexandros Long Term Rental, Arval Service Lease, BT Finop Leasing, DiRENT Group, Fleet Management Services, Hertz Lease, LeasePlan, Porsche Mobility, RCI Finantare, Unicredit Leasing Fleet Management si Premium Leasing, alaturi de Autonom Rent a car, Marsh Broker de Asigurare, EurotaxGlass’s si SGS Romania.