Te pasioneaza comertul pe internet si vrei sa afli mai multe informatii, ponturi si studii de caz de la experti in domeniu? Atunci nu ai voie sa ratezi ecomTIM, cel mai important eveniment regional de e-commerce si marketing online. Afla mai multe despre cum poti participa la eveniment.

Cele mai importante declaratii din interviu:

- Comertul online are un potential considerabil, in conditiile in care doar un milion din cele 9 milioane de utilizatori de internet din Romania fac cumparaturi online, potrivit estimarilor din piata.

- Principala provocare a pietei comertului electronic este castigarea increderii clientilor de a plati online cu cardul pentru produsele achizitionate pe internet.

- Au existat in trecut situatii dificile in cazul comerciantilor care au dat faliment, iar clientii platitori cu cardul au recuperat cel mai rapid si usor banii, prin simpla comunicare cu banca emitenta a cardului.

- In general, tarile din Europe Centrala se situeaza peste nivelul Romaniei in ceea ce priveste volumul total de plati online, dar sunt anumiti factori, precum puterea de cumparare sau accesul la internet, care influenteaza acest rezultat.

Citeste intregul interviu in continuare:


Potrivit unui raport PwC, piata romaneasca de comert electronic a fost anul trecut de aproximativ 650 mil. euro. Ce potential de crestere are piata de e-commerce in urmatorii ani?

Comertul online are un potential considerabil, in conditiile in care doar un milion din cele 9 milioane de utilizatori de internet din Romania fac cumparaturi online, potrivit estimarilor din piata. In ultimii ani, industria comertului electronic a inregistrat in mod constant un ritm de crestere de doua cifre si exista toate premisele pentru ca aceasta evolutie sa continue pe aceeasi linie. Ne asteptam ca anul acesta, in pofida conditiilor economice dificile, sa se mentina ritmul de crestere de 30% - 40%, intrucat tot mai multi jucatori din piata se vor orienta catre online, iar perioada de criza determina consumatorii sa se indrepte catre mediul online unde produsele pot fi mai ieftine.

Care sunt provocarile si amenintarile pietei de comert electronic?

Principala provocare a pietei comertului electronic este castigarea increderii clientilor de a plati online cu cardul pentru produsele achizitionate pe internet. Comertul electronic in sens strict presupune derularea online atat a comenzii, cat si a platii. In Romania, din pacate, o buna parte a cumparaturilor realizate pe internet sunt in continuare platite ramburs din diverse motive, cum ar fi lipsa increderii in magazinul online, in plata online sau obiceiul de a vedea ceea ce platesti.

Exista insa metode de protectie care reduc la minim riscul de frauda in timpul unei tranzactii online, cum ar fi serviciul Verified by Visa, bazat pe standardul 3D Secure, in care consumatorii isi pot inrola cardul inainte de a face cumparaturi pe internet. Acesta presupune stabilirea unei parole personale care va fi utilizata de fiecare data cand o plata online este efectuata. Astfel, chiar daca detinatorul isi pierde cardul sau ii este furat, Verified by Visa limiteaza extrem de mult posibilitatea ca acel card sa fie utilizat fara acordul posesorului.

Citeste si:

In plus, in cazul platii cu cardul, cumparatorul isi poate recupera mult mai usor banii daca produsele sau serviciile nu au fost livrate, au fost livrate gresit sau pachetul este deteriorat. Au existat in trecut situatii dificile in cazul comerciantilor care au dat faliment, iar clientii platitori cu cardul au recuperat cel mai rapid si usor banii, prin simpla comunicare cu banca emitenta a cardului.

Ce ar trebui sa se schimbe in piata de comert electronic pentru ca aceasta sa cunoasca o crestere mai mare?

Piata de comert electronic este pe drumul cel bun in conditiile in care numarul de magazine online a crescut rapid, metodele de securitate s-au imbunatatit, iar comportamentul romanilor continua sa se schimbe in sensul ca acestia isi folosesc tot mai des cardurile pentru plati de valoare mai mica. De asemenea, exista multe oferte de carduri cu plata in rate si pentru cumparaturile online, aceasta facand mai usoara achizitionarea de produse si servicii de valoare mai mare, precum electronice si electrocasnice, calatorii etc.

De asemenea, in ultimul timp tot mai multi furnizori de utilitati ofera consumatorilor posibilitatea de a plati online, ceea ce va contribui cu siguranta la adoptarea mai usoara a platilor online de catre posesorii de carduri. Nu in ultimul rand, acceptarea platilor online cu cardul de catre administratiile centrale si locale – taxe si impozite – se poate traduce intr-o simplificare a interactiunii cetatenilor cu statul si intr-un grad mai bun de colectare a acestora.

Suntem inca la inceput si este normal sa fie nevoie de timp si investitii din partea tuturor partilor implicate pentru ca industria comertului online sa se dezvolte si sa devina o piata matura. Mai mult, si comerciantii si consumatorii inteleg treptat avantajele multiple ale platilor cu cardul. Este o evolutie fireasca prin care trebuie sa treaca orice piata aflata la inceput.

Exista vreo tara in regiune unde piata de e-commerce inregistreaza cresteri peste estimari? Daca da, ce poate Romania invata de la aceasta tara?

In general, tarile din Europe Centrala se situeaza peste nivelul Romaniei in ceea ce priveste volumul total de plati online, dar sunt anumiti factori, precum puterea de cumparare sau accesul la internet, care influenteaza acest rezultat. Sa nu uitam ca in Romania exista inca foarte multi detinatori de carduri care nu tin tot timpul cardul la ei si care nu au utilizat niciodata cardul la cumparaturi, ci numai pentru retrageri de numerar. In prezent, lucram indeaproape impreuna cu bancile membre Visa din Romania pentru a creste increderea in utilizarea cardului la cumparaturi in general si suntem convinsi ca aceste actiuni vor influenta si volumele online ale romanilor.

Cand va fi introdus in Romania portofelul digital V.me?

Portofelul electronic V.me va fi disponibil din acest an in Spania, Marea Britanie si Franta. Polonia si Irlanda sunt urmatoarele piete unde va fi lansat, iar alte piete vor fi anuntate ulterior. In ceea ce priveste Romania, ne propunem impreuna cu bancile membre sa introducem primele plati la comercianti cu telefonul mobil in cel mult un an, iar urmatorul pas va fi lansarea portofelului electronic.

Catalin Cretu are expertiza in managementul proiectelor financiare, in special dupa o experienta de trei ani cu HSBC Bank USA din New York, fiind specializat in proiectele de retail.

Acesta a obtinut un doctorat in Relatii Internationale la New York University, precum si un M.A. in Afaceri Internationale, la School of International and Public Affairs, Columbia University. Anterior a absolvit Facultatea de Mecanica a Institutului Politehnic Bucuresti, in anul 1992.