„Aceasta penetrare depinde foarte mult insa de capacitatea de inovare a bancilor locale. Barierele principale in adoptarea pe scara larga sunt capacitatile inca primitive ale aplicatiilor, lipsa aproape totala a interesului pentru experienta utilizatorului de mobile banking - comparati o aplicatie de mobile banking cu Facebook mobile sau cu aplicatia de email si veti intelege diferenta - interesul scazut al majoritatii bancilor pentru inovare, dar si semnele de intrebare ale utilizatorului in ceea ce priveste siguranta”, a precizat Ursache.

El spune ca nu exista in prezent un studiu realist despre cati utilizatori de mobile banking exista in Romania, dar ca se vehiculeaza cifre de ordinul 2,8 milioane utilizatori de internet banking si 27.500 de mobile banking, insa multe dintre aceste date sunt culese din comunicatele bancilor.

„Cu toate acestea, numarul de utilizatori activi (cel putin o accesare/operatiune lunara) este sensibil mai mic decat cel al clientilor abonati la aceste servicii. Estimarea personala (pe baza ponderarii studiilor din datele disponibile) este de maxim 15.000 de utilizatori activi de mobile banking, majoritatea clienti ING Bank, BCR si Banca Transilvania”, a aratat fondatorul Grapefruit.

Cele mai frecvente operatiuni pe care le fac clientii in mobile banking

Marius Ursache a mentionat ca in 80% dintre cazuri, aplicatiile de mobile banking sunt folosite pentru verificarea balantei conturilor, a aflarii cursului valutar si a altor informatii contextuale, cum ar fi gasirea unui bancomat sau a unei sucursale.

“Platile reprezinta un procent mai mic —si e un comportament normal datorita contextului de utilizare a telefonului mobil. Dintre plati, majoritatea sunt plati pentru utilitati”, a explicat fondatorul Grapefruit.

Legat de avantajele si limitarile serviciului de mobile banking, Ursache spune ca beneficiul major este dat de faptul ca ai intotdeauna acces la conturile proprii si la operatiuni oriunde ai fi.

„O aplicatie construita pe baza unor studii concrete pe comportamentul utilizatorului, care faciliteaza un acces rapid la operatiunile cele mai frecvente, poate imbunatati mult satisfactia clientului si relatia sa cu banca”, a declarat Ursache.

La polul opus, limitarile segmentului de mobile banking sunt date de platforma - dimensiunea mica a ecranului de mobil, variatia mare de sisteme de operare mobile si de terminale.

„Daca pentru utilizatorii persoane fizice, mobile banking-ul este mai mult decat suficient pentru operatiunile curente, pentru utilizatorii business, mobile banking-ul e cel mult un instrument adiacent, desi aparitia tabletelor poate schimba pentru multe business-uri modul de utilizare”, a completat fondatorul Grapefruit.

Cat de sigure sunt tranzactiile prin mobile banking

Marius Ursache a precizat ca tranzactiile prin mobile banking sunt mult mai sigure decat perceptia curenta si ca, atat cardul bancar, cat si telefonul mobil, se bazeaza pe sistemul de autentificare two-factor, adica doi factori de siguranta.

Citeste si:

„Un factor este ceva ce stii (una sau mai multe parole/PIN-uri/coduri), iar celalalt factor este ceva ce ai (dispozitivul fizic, card sau telefon). De multe ori, mobile banking-ul necesita si codul unui token/digipass fizic, ceea ce creste siguranta”.

Mai mult, timpul mediu in care o persoana isi da seama ca si-a pierdut telefonul este de o ora, comparativ cu sase ore timpul mediu necesar pentru a-si da seama de un card pierdut sau furat, noteaza Ursache.

„Daca mai adaugam la acestea si alte sisteme interne de siguranta ale bancilor (limitarea volumului tranzactiilor, plati doar catre beneficiari existenti in sistem), vedem ca in realitate perceptia de siguranta e foarte influentate de filme, zvonuri si stiri din presa despre hackeri sau de lipsa de educatie a consumatorului, unde bancile fac putine eforturi—a se vedea si numarul mic de carduri folosit la platile pe internet”, a afirmat fondatorul Grapefruit.

El a aratat ca, in regiunea Europei Centrale si de Est, Cehia si Polonia sunt cele mai active tari in domeniul bankingului digital, ultima avand si prima banca exclusiv electronica.

Totusi, Ursache considera ca Romania trebuie sa invete, in materie de mobile banking, „de la cei mai buni din lume” - Marea Britanie, SUA, Singapore, Japonia si nu de la vecini si ca e nevoie aici de un salt si un efort mai mare din partea bancilor, concentrat pe inovatie, imbunatatirea experientei de utilizare a aplicatiilor si educarea clientilor.

„Si cred ca e timpul, pentru ca in cativa ani concurenta va creste prin intrarea unor noi jucatori in piata (companiile de telecom, companii de IT, lanturile mari de retail), care vor “fura” din serviciile oferite de banci si din profitabilitatea acestora, si vom vedea banci care raman sa deserveasca doar pensionari, si care vor pieri odata cu acestia”, a adaugat Marius Ursache.

Compania Grapefruit a fost fondata in 1999 la Iasi de catre Marius Ursache, Stefan Liute si Laurian Gridinoc. Din 1999 si pana acum compania a lucrat cu peste 200 de clienti din 13 tari. Primul client de pe piata locala a fost Connex, agentia realizand in 2001 site-ul companiei.

Compania are peste 30 clienti, printre acestia numarandu-se Dacia, Renault, OTP Bank, ING Bank, Sameday Courier, SAB Miller (Azuga, Ciucas, Stejarul), Sheffield Executive MBA, Labormed sau Alevia.