„Prin aceasta prevedere, practic, clientul este legat, ramâne captiv unei societati de asigurare. În plus, legislatia actuala blocheaza accesul altor societati de asigurare pe acest segment de piata, mai ales dupa momentul aderarii României la Uniunea Europeana“, a declarat, joi, secretarul de stat în MIE, Adrian Ciocanea, la un seminar pe tema asigurarilor auto organizat de Ziarul Financiar.

Potrivit legislatiei actuale, proprietarii de autovehicule trebuie sa informeze în scris compania la care au încheiat polita de raspundere civila auto (RCA) cu 30 de zile înainte de expirarea acesteia, daca vor sa treaca la o alta firma de asigurari.

Pe de alta parte, înainte de încheierea unui contract, asiguratorul are obligatia sa verifice în baza unica de date (CEDAM) situatia autovehiculului pentru care proprietarul doreste încheierea politei RCA.
În cazul în care exista deja o asigurare RCA încheiata, societatea la care urmeaza sa fie încheiata polita va cere proprietarului sa faca dovada denuntarii contractului existent. Normele interzic încheierea asigurarii în absenta renuntarii la vechiul contract.

Probleme tehnice

Persoanele care nu au avut asigurare RCA în ultimele 12 luni de la data la care se prezinta pentru încheierea politei vor declara pe propria raspundere acest fapt. Directorul general al Allianz-Tiriac Asigurari, Cristian Constantinescu, a afirmat ca preavizarea „încurca“ foarte mult activitatea asiguratorilor pe segmentul asigurarilor auto. „Chiar daca clientul este de buna-credinta si informeaza asiguratorul ca renunta la serviciile sale, preavizarea nu va aparea în baza de date CEDAM. Deci, daca este verificat de celalalt asigurator la care doreste sa încheie polita RCA, proprietarul autovehiculului nu figureaza acolo“, a spus Constantinescu.

Citeste si:

El a mai dat ca exemplu o situatie întâlnita în cazul unei societati de asigurare, unde un agent a încheiat o polita RCA unui client a carui asigurare, emisa de o alta societate de profil, expira peste doua zile, fara existenta preavizarii. „La introducerea politei în evidentele companiei, inspectorul de asigurare a sesizat greseala agentului. Dupa lege, prima trebuie transferata catre asiguratorul care nu a fost preavizat. Apar doua probleme: existenta diferentei de tarif si recuperarea politei. Clientul ar putea pretinde recuperarea banilor în schimbul returnarii politei emise, dar agentul îi va spune ca banii au fost virati fostului asigurator. Sau el nu va înapoia polita si poate circula nestingherit pentru ca are asigurare“, a afirmat Constantinescu.

Prezent la seminar, presedintele CSA, Nicolae Crisan, a spus ca una dintre variantele avute în vedere este încetarea contractului de asigurare daca proprietarul vehiculului renunta sa plateasca prima de asigurare.
„Putem mentine denuntarea contractului într-un termen prestabilit sau putem introduce prevederea ca documentul sa fie încheiat pe o perioada nedeterminata sau încetarea acestuia prin neplata primei de asigurare“, a spus Crisan.

Sunt si „evazionisti“

În prezent, baza de date CEDAM referitoare la politele de asigurare RCA, administrata de CSA, contine circa 2,8 milioane de înregistrari privind politele valabile la data de 1 aprilie 2006. Potrivit raportarilor periodice transmise la CSA de societatile de asigurare, exista aproximativ 3,1 milioane polite RCA încheiate, diferenta fiind generata de întârzierea transmiterii datelor de intermediarii în asigurari (agenti si brokeri) catre societatile de profil.

Datele Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) arata ca numarul autovehiculelor înmatriculate se ridica la circa 3,7 milioane, informatii din care reiese ca gradul de cuprindere în asigurarea RCA este de circa 85%.