Actul normativ pastreaza nivelul contributiilor sociale obligatorii la pensii si somaj la aceeasi valoare ca in 2012, insa mai stabileste ca, in cazul cotei de contributie individuala de asigurari sociale, este inclusa si cota de 4% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta de Legea nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Anul trecut aceasta cota se situa la valoarea de 3,5% din CAS datorat de angajat.

"In cota de contributie individuala de asigurari sociale prevazuta la art. 29618 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, este inclusa si cota de 4% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat", potrivit Art. 18, paragraful 2 din Legea nr. 6/2013.

De asemenea, potrivit Art. 43. alin (3) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, "cota de contributie la fondul de pensii se majoreaza la 6%, cu o crestere de 0,5 puncte procentuale pe an, incepand cu data de 1 ianuarie a fiecarui an".

Insa situatia centralizatoare privind numarul participantilor si contributiile virate la fondurile de pensii administrate privat aferente lunii ianuarie din acest an, publicata pe site-ul CNPP, arata insa o situatie care contravine legislatiei. Astfel, comparativ cu lunile octombrie si noiembrie de anul trecut (vezi foto) sumele virate in ianuarie sunt aproximativ similare, ceea ce nu ar fi fost posibil daca s-ar fi aplicat majorarea de 0,5% pana la 4% a contributiei la pensiile private obligatorii (Pilonul II).

De ce sunt virate sumele pe ianuarie abia in luna martie? "Lichidarea" la salariul aferent lunii ianuarie se plateste in februarie, odata cu toate "darile" obligatorii catre stat. Pana pe maxim 25 februarie, angajatorii depun la casele judetene de pensii declaratiile 112 care includ si datele nominale de CAS. Casele judetene strang si centralizeaza, la randul lor, aceste declaratii, pe care le trimit ulterior la CNPP. Casa nationala de pensii le prelucreaza si le confrunta cu baza de date (registrul participantilor la Pilonul II de pensii) si pana pe maxim 20 martie face viramentele aferente lunii ianuarie catre fondurile de pensii. Astfel, apare si ecartul de peste 50 de zile de intarziere si de aceea majorarea contributiei de la 3,5% la 4% se aplica incepand cu luna martie a fiecarui an.

Citeste si:

Desi la adresele facuta catre Ministerul de Finante si CNPP nu am primit nici o informatie publica, oficiala, un motiv al acestei situatii de nemajorare a contributiei la participantilor la pensiile private obligatorii ar fi publicarea tarzie a legii bugetului pe 25 februarie anul curent, ori Ministerul nu a transmis catre CNPP instructiunea de plata de 4%. Indiferent de motiv atat CNPP cat si Ministerul Finantelor incalca legislatia, iar interesele participantilor la sistem sunt afectate.

Simularea realizata mai jos reflecta situatia unui participant care ar fi contribuit timp de 59 de luni (20 mai 2008 - 20 martie 2013) la un fond de pensii de Pilon II, virand o contributie aferenta castigului salarial mediu pe economie (potrivit INS). Procentul contributiei pentru Pilonul II a fost cel real: 2% pentru perioada mai '08 - feb '10, 2,5% pentru mar '10 - feb '11, 3% pentru mar '11 - feb '12 si 3,5% dupa. Pentru luna martie 2013 (cand au fost realizate viramentele din ianuarie pentru Pilonul II) a fost calculata contributia reala atat pentru un procent de 3,5% (fundal verde si scris negru) cat si pentru 4% (funda verde si scris rosu). Daca pentru coloana contributii brute virate in PII se observa o diferenta consistenta intre cele doua variante de contributii, calculate la salariul mediu pe economie oferite de INS, atunci rezulta ca daca s-ar fi majorat contributia procentuala si in realitate aceeasi diferenta trebuia sa existe si in tabelul de mai sus, publicat pe site-ul CNPP. In cel de jos, sumele inregistrate pe luna februarie 2013 sunt aferente lunii decembrie 2012 s.a.m.d..