Cei care au venit alaturi de Erste inca nu au plecat, a declarat ieri Petru Rares, presedintele Institutului Bancar Roman, in cadrul Forumului Bancar Sud-Est European. Oficialul IBR a explicat ca Romania reprezinta in continuare un punct de atractie pentru marile grupuri financiare europene.

"Unii ar dori sa achizitioneze institutii bancare care deja exista. Piata romaneasca are o capacitate semnificativa de expansiune si de aceea poate atrage grupuri financiare foarte mari", a mai spus Rares. Dupa ce au pierdut cursa pentru achizitionarea pachetului majoritar de actiuni al BCR, oficiali ai Bancii Comerciale Portugheze au lasat de inteles ca monitorizeaza in continuare evolutia bancilor din Romania.

In acelasi timp, anuntata privatizare a CEC a adus in atentie nume importante din lumea bancara europeana. Printre ele Dexia Bank, NBG, OTP sau Raiffeisen. Recent, grupul elen ATE si-a anuntat intentia de a intra pe piata romaneasca.

Bancile se apropie de aria rurala

Serviciile bancare coboara pe scara veniturilor, a mentionat Petru Rares. Presedintele IRB a reamintit ca in zona rurala traiesc mai mult de zece milioane de romani dintre care aproximativ 2,5 milioane sunt urban ocupati (n.r. - au un loc de munca in zona urbana). In aceste conditii, satele reprezinta un obiectiv important pentru viitorul sistemului bancar romanesc. "Urmatoarea tinta sunt satele", a subliniat Rares.
O eventuala extindere a serviciilor bancare in mediul rural ar fi cu atat mai justificata cu cat, la nivelul oraselor concurenta pe piata bancara este destul de mare. Astfel, numai in 2005 bancile si-au deschis aproape 700 de unitati, raportul acestora fiind de aproximativ 23 unitati la o suta de locuitori.

Pentru 2006, specialistii estimeaza infiintarea a 5-6 sute de noi sucursale si filiale.

Retailul va creste cu 50-60%

Citeste si:

Retailul va creste si va avea o crestere mai accentuata decat segmentul corporate si in 2006, a declarat Natalita Hurduc, vicepresedinte BCR.
Oficialul principalului jucator de pe piata bancara romaneasca apreciaza ca, pentru prima oara dupa 1989, rata de crestere a imprumuturilor imobiliare va depasi avansul creditelor destinate consumului. Printre cauzele acestei evolutii Hurduc a identificat dezvoltarea domeniului imobiliar, conditiile macroeconomice favorabile si cresterea veniturilor populatiei.

"Mi-as permite sa fac o prognoza. Retailul va creste cu 50-60% pe parcursul anului 2006", a declarat vicepresedintele BCR. Reprezentanta Bancii Comerciale considera ca viitorul sectorului de retail consta in segmentarea bazei de clienti. In aceasta ordine de idei BCR, intentioneaza sa intensifice colaborarea cu domeniul profesiilor liberale.
"Am inceput o actiune de segmentare. Exista categorii de clienti cu nevoi speciale. Banca trebuie sa se adapteze veniturilor. Procesul va fi destul de lung, este vorba de adaptare, programe, softuri", a declarat Hurduc.

Un euro, operatiunea medie pe un card in Romania

Activitatea de carduri nu este foarte bine dezvoltata, a remarcat Natalita Hurduc. In Romania, au fost inregistrate in 2005 aproape 7.300.000 de carduri, in crestere cu 24% fata de 2004.
Desi valoarea tranzactiilor s-a majorat pe parcursul anului trecut cu 70%, pana la 8 milioane de dolari, un calcul simplu arata ca romanii, au efectuat in medie operatiuni de un euro pe tot parcursul anului 2005.

Marile retele comerciale, anticamera dezvoltarii creditului de consum

In Romania exista 222 de hipermarketuri, supermarketuri si magazine de tip discount. In total, piata reprezinta aproximativ 12 miliarde de euro. Pentru 2006, specialistii estimeaza dezvoltarea pietei pana la 300 de unitati si investitii de inca 1,1-1,2 miliarde de euro. In aceste conditii, considera presedintele IBR, Petru Rares, marii retaileri sunt "antemergatorii" creditului de consum. Sesizand oportunitatea, bancile au facut pasi importanti in relatia cu retailerii dezvoltand cardurile co-branded. "Acest tip de carduri reprezinta noua tendinta " a mentionat vicepresedintele BCR.