Cea mai noua banca din sistemul bancar romanesc, TBI Bank, intra in lupta pentru cucerirea unei cote in cea mai disputata piata, cea a IMM-urilor. Ce planuri are si care sunt avantajele pe care se bazeaza in aceasta competitie? Citeste concluziile unui interviu exclusiv cu directorul executiv al TBI Bank, Traian Baicu.
Dupa cum anunta Traian Baicu inca din primele minute ale interviului, obiectivul principal al TBI Bank este profitabilitatea, ceea ce inseamna ca dezvoltarea retelei va fi lasata in plan secund, urmand ca extinderea sa fie conditionata de activitatea si marja de profit a primelor agentii deschise.

Banca a deschis trei agentii in Bucuresti si este pe cale sa mai deschida doua in tara, in Iasi si Constanta, acestea fiind in curs de amenajare. "Vrem sa vedem si cum functioneaza cele cinci si apoi o sa analizam daca merita sa mai deschidem mai multe in Capitala sau in restul tarii. In urmatorii 4-5 ani tintim un numar de 45 de agentii, dar ritmul de deschidere va depinde de profitabilitate", a spus pentru wall-street.ro Traian Baicu.

In opinia lui, banca ar putea intra pe profit inca din primul an de functionare, tinand cont ca se bazeaza pentru dezvoltarea activitatii pe cele doua platforme existente (TBI Credit si TBI Leasing) si tot ce trebuie sa faca este isi acopere costurile de investitii pentru deschiderea punctelor de lucru - in jur de 20.000 de euro pentru fiecare agentie - si cele cu personalul.

TBI Bank s-a limitat la inchirierea unor spatii mici, de pana in 50 mp, ceea ce ii scade semnificativ costurile fixe.

Pentru acest an, directorul TBI Bank anunta deschidere a inca cinci agentii, probabil trei tot in Bucuresti si doua in tara. De asemenea, planurile noii banci vizeaza atragerea a 30-40 milioane in depozite si acordarea de credite in valoare de 60-70 milioane euro.

De altfel, dupa primele 7 zile de la deschidere, banca a atras depozite de un milion de euro, in urma unor dobanzi promotionale care ajungeau la 7,5% la lei. Intre timp, acestea au fost coborate, dupa cum precizeaza Traian Baicu, insa banca vrea sa se mentina in esalonul superior in ceea ce priveste ratele oferite deponentilor.

"Vom incerca sa ne pozitionam la nivelul superior al pietei din punct de vedere al dobanzilor, pentru ca altfel nu poti supravietui ca banca mica, cata vreme nu avem o retea dezvoltata. Nu ai cum sa atragi altfel depozite. Pana la urma este un joc al sumelor. Ce preferi? Sa investesti in retea si sa oferi un pret mai mic pe depozite sau banii pe care ii dai pentru extinderea retelei sa ii oferi deponentilor", a explicat oficialul TBI.

Obiectivul numarul 1: profitabilitatea


In prezent, TBI Bank ofera servicii pe sectorul de retail si IMM, accesand toata gama de clienti pe retail, in conditiile in care TBI Credit ofera credite de nevoi personale si carduri de credit pentru clienti cu venituri joase si medii.

Insa, odata cu crearea bancii, israelienii de TBI vor sa realizeze si produse pentru o categorie superioara de clienti, iar in prezent "se lucreaza la emiterea unui card de credit cu dobanda mai mica, adresat clientilor cu o situatie financiara mai buna".

"Incercam sa iesim pe piata si cu credite de consum cu valori ceva mai mari si vom extinde suma maxima acordata spre 20.000-25.000 euro", a spus Baicu, care a precizat ca pana acum TBI Credit acorda maximum 5000 de euro.

Pe langa extinderea gamei de servicii, TBI Bank vrea sa se foloseasca si de cele doua platforme existente - TBI Credit si TBI Leasing - pentru a genera business pentru banca.

In plus, portofoliul de calitate de la TBI Credit, adica imprumuturile la care nu sunt inregistrate intarzieri, va fi transferat pe banca, astfel incat provizionarea sa nu afecteze profitabilitatea bancii in primul an.

"TBI Credit va genera in continuare activitate, vor ramane creditele cu intarzieri dar pe care speram sa le recuperam in continuare. Chiar nu am vrea sa generam imediat provizioane pe banca, mai ales ca acele credite sunt provizionate deja pe TBI Credit", a completat directorul executiv al bancii, care a subliniat ca pe termen cel putin mediu TBI Credit va continua sa functioneze ca institurie financiara nebancara (IFN).

Anul trecut, TBI Credit a avut o rata a creditelor neperformante de circa 7%, "o rata potrivita cu vremurile", dupa cum spune Traian Baicu.

De asemenea, IFN-ul va fi folosit in primul rand ca un canal de distributie pentru banca, in contextul in care TBI Credit se bazeaza deja pe o retea de distributie foarte mare, forta de vanzari fiind de aproape 300 de agenti, iar planul vizeaza cresterea pana la 400 de agenti pana la sfarsitul anului.

"Platforma de creditare pe care o avem va fi folosita sa genereze business pentru banca, vom deschide eventul unde se preteaza si puncte de lucru ale bancii. O parte din personal va fi angajat si pe statul de plata al bancii", a precizat Baicu.

Potrivit lui, TBI Credit genereaza in prezent 4 milioane de euro credite noi pe luna si a avut anul trecut un profit de 2 milioane de euro.

TBI Leasing mai face inca 2-3 milioane de euro pe luna. Firma de leasing are si ea un portofoliu de cateva mii de clienti care pot fi atrasi spre banca in cazul proiectelor noi si prin creditele de tip IMM.

TBI Bank va ataca puternic segmentul IMM

Cea mai noua banca din piata locala isi propune sa atace segmentul IMM, un sector intens disputat de banci, competitia fiind acerba.

Traian Baicu spune ca zona de IMM va fi acoperita printr-o flexibilitate si printr-un pachet de sevicii dedicat acestor clienti, dar si prin proactivitate si orientare catre client.

De asemenea, el apreciaza ca mai este loc destul si pe segmentul de retail, unde piata este destul de mare. De altfel, TBI are un plan ambitios in aceasta zona, de a creste cu 60-70% volumul creditelor acordate persoanelor fizice, cu ajutorul dezvoltarii fortei de vanzari directe.

"Exista potential in piata, dar important este sa te duci catre piata. Nu putem sa asteptam clientul sa vina in sucursala", mentioneza Baicu.

In schimb, zona de credite imobiliare nu va fi acoperita de TBI Bank, intrucat "pentru creditele imobiliare iti trebuie resurse pe termen lung si in plus marjele sunt mici.

“Suntem o banca care urmarim prima data profitabilitatea si in al doilea rand cota de piata. Practic zona de credite ipotecare iti asigura cota de piata mai mult decat profitabilitate”, subliniaza directorul executiv al TBI Bank.

Totodata, noua banca va evita companiile mari, deoarece "aici trebuie sa te bati cu niste dobanzi foarte joase".

Oricum, in primul an de viata, TBI Bank vrea sa mentina un raport credite/depozite de 2 la 1.

"Noi vrem sa creditam mai mult decat volumul depozitelor, pentru ca de aici ne vin veniturile. As fi fericit sa pot atrage depozite pe masura creditelor pe care le dam, dar nu cred ca va fi posibil anul acesta, tinand cont ca suntem nou intrati pe piata. Prin cele doua platforme acordam credite de 5-6 milioane euro pe luna, de aceea imi este greu sa cred ca, pe termen scurt, vom atrage la fel de mult in depozite", a concluzionat Traian Baicu.

TBI Bank se va baza pentru a finanta volumul de imprumuturi pe banca mama din Bulgaria si pe actionari, care vor fi nevoit sa faca majorari de capital pe masura ce va creste expunerea.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri