"Industria de leasing este intotdeauna dependenta de asteptarile pietei si de contextul economic, deoarece face parte din sistemul financiar. Si cum acesta resimte inca urmarile negative ale crizei financiare, lipsa unei perspective profitabile a facut ca unele companii sa se gandeasca serios la un exit din piata de leasing din Romania, iar altele sa opteze pentru eventuale fuziuni. Dar un exit reprezinta un proces complex si nu se poate realiza intr-o singura zi. Sunt insa cinci sau sase companii care se gandesc la aceste optiuni", afirma Okan Yurtsever (foto).

Societatile de leasing financiar din Romania au finantat anul trecut achizitii de bunuri in valoare de 1, 36 mld. de euro, ceea ce reprezinta o crestere modesta, de doar 1%, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2011. Finantarile acordate s-au indreptat catre diverse domenii, respectiv 26% (351 milioane euro) din total au vizat echipamentele, 4% (55 milioane euro) sectorul imobiliar si 70% (956 milioane euro) finantarea mijloacelor de transport.

"In 2012 piata de leasing se situa abia la acelasi nivel de volume ca in 2004, atat in Romania, cat si la nivel global. Ca urmare, companiile au cautat sa beneficieze de toate avantajele de care dispun pe pietele locale. Astfel, a avea o banca in spate reprezinta, bineinteles, un avantaj, de brand awareness si de confort financiar, dar si de retea. Pe de alta parte, societatile de leasing captive de dealeri auto au alt avantaj: nu au nevoie de o forta de vanzari numeroasa. Ei pot negocia pe acest segment mult mai bine. Tocmai de aceea, in lipsa unui avantaj competitiv am decis sa nu abordam agresiv piata auto, ci sa ne concentram pe finantarea de echipamente", a continuat seful Garanti Leasing.

In trimestrul al treilea al anului 2006, Motoractive si inca alte doua companii specializate in servicii financiare - Ralfi IFN SA (companie care ofera credite de consum) si Domenia Credit IFN SA (companie care ofera credite ipotecare) - au fost achizitionate de GE Money, divizia de servicii financiare a companiei General Electric. La sfarsitul anului 2010, actionarul majoritar al Motoractive IFN a devenit Garanti Turcia, cea de-a doua banca privata ca marime din Turcia, care detine 100% din actiuni. In urma acestei modificari a actionariatului, Motoractive a fost inclusa in grupul financiar bancar Garanti, continuandu-si activitatea sub brandul Garanti Leasing.

Okan Yurtsever a devenit director de retail banking si bancassurance in cadrul Garanti Bank Romania in aprilie 2007, iar din septembrie 2010 a preluat functia de director general al Garanti Leasing. "In cazul nostru insa, dupa preluarea Motoractive ne-am concentrat mai mult pe finantarile de echipamente. Aveam 80% finantari de auto in 2008, insa acum avem in jur de 50%. De asemenea, finantarile de echipamente au ajuns la 40%, desi erau la mai putin de 10%. In jur de 10%, avem real estate. Este o abordare echilibrata", spune seful Garanti Leasing.

Miza pe finantari de echipamente

Compania estimeaza ca volumul de credite acordate in lei in acest an va creste. "Ne asteptam ca firmele care se adreseaza prin produsele si serviciile lor consumului intern sa solicite preponderent finantare in lei. Estimam ca investitiile vor merge in special inspre auto si echipamente", spune Okan Yurtsever, director general Garanti Leasing. El a adaugat ca in acest an imprumuturile ar trebui sa fie mai prudente si sa se concentreze mai mult pe creditele in lei.

In opinia sa, leasing-ul de echipamente reprezinta viitorul pietei de profil, dar care se va contura mai mult dupa urmatorii cinci ani, in contextul in care piata de leasing are inca nevoie de un timp de recuperare dupa perioada de criza. "Leasingul operational, nu numai auto, ci si de echipamente va creste. In prezent, este dificil sa gasesti, de exemplu, leasing operational pentru motostivuitoare, sau macarale. Lipsa de informare si know-how impiedica deocamdata cresterea acestei piete. In vest poti face leasing operational pentru PC-uri, imprimante sau pentru orice altceva. Si companiile aeriene cumpara aeronave tot in leasing operational".

In domeniul finantarii vehiculelor, dinamica lui 2012 indica pastrarea unei ponderi relativ constante pe categorii de vehicule: autoturismele detin o cota de 62%, vehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone) 24% si vehiculele comerciale usoare (sub 3,5 tone) 14%.

La finele anului 2012 referitor la finantarea echipamentelor este interesant de mentionat faptul ca ponderea sectorului constructiilor este in crestere fata de aceeasi perioada a anului 2011, de la 19% la 22%, ponderea industriei metalurgice si a electronicelor este de asemenea in crestere de la 6% la 9%, respectiv de la 10% la 19%. Ponderea echipamentelor agricole, a echipamentelor medicale si a alimentelor-bauturilor este in scadere de la 24% la 14%, de la 8% la 3%, respectiv de la 8% la 2%. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta (2-3% industria de prelucrare a lemnului, 1-2% in domeniul imprimarii si ambalarii), precum si alte domenii.

Finantarea sectorului imobiliar a inregistrat in 2012 un minim istoric in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania.

Cum poate Statul ajuta piata de leasing

"Spre deosebire de companiile mari, fimele mici si mijlocii intampina de obicei greutati in a obtine finantare. Astfel, rolul companiilor de leasing in economie este important si vital. Daca guvernul va sustine compoaniile de leasing, pe termen lung sau termen mediu, fondurile puse la dispozitie firmelor de catre companiile de leasing se vor vedea in economie", apreciaza Okan Yurtsever.

Citeste si:

El a adaugat ca din punct de vedere al avantajelor fiscale societatile de leasing nu o duc mai rau decat alte sectoare, dar nici mai bine, insa exista zone unde tratamentul fiscal si legislativ poate fi imbunatatit. "In alte tari, guvernul isi alege anumite sectoare strategice. De exemplu, poate alege agricultura si daca echipamentele, precum tractoarele sunt finantate prin leasing, poate reduce TVA pentru aceste bunuri de la 24% la numai 10%. Cu un asemenea stimulent, potentialii clienti aleg companiile de leasing deoarece devine mai ieftin. Pe de alta parte, bancile ar fi reticente sa finanteze achizitia unui singur tractor si pentru ca nu au expertiza societatilor de leasing".

In opinia sa, "economia Romaniei dispune de un mare potential de crestere. Agricultura reprezinta una dintre ariile de crestere, iar zona medicala se afla intr-o situatie in care necesarul de finantare este vital. Aceasta nevoie de finantare continua sa existe chiar si daca este traversata o perioada de criza. Clinicile si spitalele folosesc echipamente din ce in ce mai performante, iar tehnologia avanseaza continuu. Nu poti opri aceasta tendinta, asa cum nu poti spune ca din cauza crizei trebuie sa reduci finantarea din sistemul medical. Este un sector vital al economiei care trebuie sa tina pasul cu dezvoltarea".

Avansul pietei de leasing, mai mare decat cresterea economica

Ultimele estimari optimiste de crestere economica pozitioneaza acest avans intre 1,7% si 2% in acest an. In acest context, Okan Yurtsever spune ca si ritmul finantarilor in leasing are sanse mari sa se majoreze. Un alt avantaj pentru companiile de leasing l-ar putea reprezenta si reticenta bancilor in a acorda finantari societatilor mici si mijlocii, ceea ce ar putea creste volumul de leasing.

"Apetitul de risc al bancilor in comparatie cu companiile de leasing s-ar putea sa fie in continuare mai redus. Astfel, daca vom avea o crestere de 1,5%-2%, in piata de leasing in 2013 vom vedea un avans de 3-6%. Cel mult. Avansul pietei de leasing va fi mai mare decat cresterea economica pentru ca este posibil ca societatile de leasing sa absoarba mai mult din necesarul de finantare decat bancile. Cu toate acestea, primul trimestru nu este foarte promitator. Piata este inca extrem de dependenta de vanzarile auto, motiv pentru care, daca piata auto scade, acest lucru se resimte si in piata de leasing. In general in leasing ultimele trimestre sunt cele mai bune", spune directorul Garanti Leasing.

Garanti Leasing este brandul sub care functioneaza compania Motoractive IFN SA, parte din grupul financiar-bancar Garanti. Compania completeaza oferta financiara a grupului, cu produse specifice de leasing (leasing financiar – vehicule, echipamente si imobiliar – si sale & lease-back), precum si servicii de administrare a flotelor.

Cu o cota de piata in continua crestere fata de anii anteriori, compania estimeaza ca va oferi, la nivelul intregului an, finantari pentru achizitia de bunuri, aferente contractelor noi, in valoare totala de peste 60 de milioane de euro.

Motoractive IFN SA a fost infiintata in anul 1998, avand ca activitate principala finantarea in leasing doar a autovehiculelor. Ulterior, compania si-a diversificat produsele pentru a oferi clientilor sai solutii valoroase pe pietele comerciale, industriale si de retail.

Dupa doar cinci ani de activitate, in 2004, Motoractive a devenit cea mai mare companie independenta de leasing din Romania. In 2006, Motoractive si inca alte doua companii specializate in servicii financiare - Ralfi IFN SA (companie care ofera credite de consum) si Domenia Credit IFN SA – au fost achizitionate de GE Money, divizia de servicii financiare a companiei General Electric.

La sfarsitul anului 2010, actionarul majoritar al Motoractive IFN SA a devenit Garanti Turcia, cea de-a doua banca privata ca marime din Turcia, care detine 100% din actiuni. In urma acestei modificari a actionariatului, Motoractive a fost inclusa in Grupul financiar bancar Garanti, continuandu-si activitatea sub brandul Garanti Leasing.