"In prezent, creditul ipotecar are o penetrare foarte mica pe piata romaneasca, dar un potential imens de dezvoltare in urmatorii ani", a spus Rares. Acesta apreciaza ca alaturi de creditul ipotecar bancile vor oferi carduri de credit deoarece creditul de consum iti va atinge maturitatea in urmatorii 2-3 ani.

"In sistemul bancar romanesc se vor dezvolta in urmatorii ani tehnologii de apropiere de client. In prezent, exista banci care si-au creat o forta de vanzare cu agenti mobili care bat la usa pentru a oferi produse bancare chiar daca se uita, deocamdata, la cum arata usa si ce masina ai in fata ei", a explicat presedintele IBR.

Ruralul - miza cea mare

De asemenea, nu vor fi uitati cei peste 10,3 milioane potentiali clienti din mediul rural, unde agentii bancari vor incerca sa vanda nu numai cardul de debit cu overdraft pe salarii, ci si alte produse atractive pentru oamenii de la sate.

Potrivit presedintelui IBR, dupa integrare vor rezista doar bancile cu putere financiara mare, bancile mici fie isi vor gasi o nisa fie vor fi bilete de intrare pentru alte grupuri mari din afara.

"Cele care au in prezent sub unu la suta din piata vor avea o viata foarte grea datorita concurentei uriase si tehnologiei tot mai costisitoare. Vor rezista doar daca se vor orienta catre un anumit grup de produse sau un anumit grup de clienti", apreciaza Petru Rares.

Problemele sistemului bancar romanesc

Sistemul bancar romanesc se va confrunta nu numai cu problemele de adaptare la necesitatile de reglementari, supraveghere, proceduri si norme ale UE, cu necesitatile mondiale de conformitate referitoare la combaterea spalarii banilor, combaterea finantarii terorismului, securitatea informatica, dar si cu cunoasterea clientelei si pregatirea resurselor umane.

Citeste si:

"Toate acestea, impreuna cu concurenta fara precedent, va face din anul 2006 un an de incercari pentru sistemul bancar romanesc, resursa umana si specializarile fiind cele care vor diferentia sistemul bancar romanesc", a explicat Petru Rares.

Acesta a precizat ca bancile vor recurge la strategia 3D, adica toti clientii, toate segmentele, toate produsele, incercand sa se adreseze tot mai mult catre segmentele cu venituri tot mai reduse.

De asemenea, concurenta din piata bancara se va orienta si catre scaderea dobanzii anualizate efective (DAE) pentru a atrage clienti.

"Alaturi de dobanzi, bancile au comisioane vazute si nevazute, de aceea clientii trebuie intotdeauna sa se uite bine la ceea ce se intampla cu costurile totale ale bancilor, adica cu DAE, pentru ca acolo va fi concurenta", afirma presedintele IBR.

Clientul roman - tot mai sofisticat

Totusi, clientul roman a devenit un client mai sofisticat, considera presedintele IBR, mai invatat si se va duce catre cei mai buni.

In prezent, in Romania, exista 16 sucursale la suta de locuitori, in Bucuresti rata de penetrare fiind chiar mai ridicata, de 24 de sucursale la suta de locuitori.