Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va aduce clientilor romani produse bancare mai atractive, a declarat presedintele Institutului Bancar Roman, Petru Rares.

Potrivit acestuia, creditul ipotecar si cardul de credit vor fi produsele cu cea mai mare dezvoltare in urmatorii cativa ani. "In prezent, creditul ipotecar are o penetrare foarte mica pe piata romaneasca, dar un potential imens de dezvoltare in urmatorii ani", a spus Rares.
Majoritatea bancherilor anticipeaza o evolutie puternic ascendenta a creditelor imobiliare, bazandu-se in primul rand pe explozia pietei imobiliare si pe faptul ca, in Romania, acest produs bancar are o pondere foarte mica in totalul creditarii. In privinta cardurilor numarul lor va creste, in special pe segmentul co-branded, avand in vedere ca finantarile destinate consumului isi vor atinge maturitatea in urmatorii doi-trei ani. In Romania exista aproximativ 7.300.000 de carduri, majoritatea (94%) fiind carduri de debit. Valoarea totala a tranzactiilor in 2005 s-a situat in jurul valorii de 8 milioane euro.

Vor rezista doar cei puternici

Potrivit presedintelui IBR, dupa integrare vor rezista doar bancile cu putere financiara mare, bancile mici fie isi vor gasi o nisa, fie vor fi bilete de intrare pentru alte grupuri mari din afara. "Cele care au in prezent sub unu la suta din piata vor avea o viata foarte grea datorita concurentei uriase si tehnologiei tot mai costisitoare. Vor rezista doar daca se vor orienta catre un anumit grup de produse sau un anumit grup de clienti", apreciaza Petru Rares.

Sistemul bancar romanesc se va confrunta nu numai cu problemele de adaptare la necesitatile de reglementari, supraveghere, proceduri si norme ale UE, cu necesitatile mondiale de conformitate referitoare la combaterea spalarii banilor, combaterea finantarii terorismului, securitatea informatica, dar si cu cunoasterea clientelei si pregatirea resurselor umane. "Toate acestea, impreuna cu concurenta fara precedent, va face din anul 2006 un an de incercari pentru sistemul bancar romanesc, resursa umana si specializarile fiind cele care vor diferentia sistemul bancar romanesc", a explicat Petru Rares.

Strategie tridimensionala

Rares a precizat ca bancile vor recurge la strategia 3D, adica toti clientii, toate segmentele, toate produsele, incercand sa se adreseze tot mai mult catre segmentele cu venituri tot mai reduse. De asemenea, concurenta din piata bancara se va orienta si catre scaderea dobanzii anualizate efective pentru a atrage clienti.

"Alaturi de dobanzi, bancile au comisioane vazute si nevazute, de aceea clientii trebuie intotdeauna sa se uite bine la ceea ce se intampla cu costurile totale ale bancilor, adica cu DAE, pentru ca acolo va fi concurenta", afirma presedintele IBR. Totusi, clientul roman a devenit un client mai sofisticat, considera presedintele IBR, mai invatat si se va duce catre cei mai buni. In prezent, in Romania, exista 16 sucursale la suta de locuitori, in Bucuresti rata de penetrare fiind chiar mai ridicata, de 24 de sucursale la suta de locuitori.