Sa limitam totusi proportiile acestor estimari cu privire la "socul financiar" pe care asiguratorii vor trebui sa-l suporte. Daca vorbim de RCA, limita maxima de despagubire pentru vatamari corporale intr-un accident este intr-adevar de 5 milioane de euro, iar pentru daune materiale (care sunt excluse in contetul in care a existat un raport contractual la data producerii accidentului) este de 1 milion de euro. Cu toate acestea, chiar daca instanta da o sentinta cu limita maxima pe vatamari corporale, cea mai mare parte va fi acoperita din contractul de reasigurare, pe care fiecare societate de asigurari de Romania este obligata sa-l incheie. Autocarul implicat in accident era inmatriculat in Romania, fiind inchiriat de agentia de turism Mareea Travel de la operatorul Gregory Tour.

"Cu toate ca este un eveniment tragic soldat cu foarte multe victime, iar despagubirile pe care asiguratorul in cauza va trebui sa le plateasca sunt insemnate, credem ca jucatorii din piata locala de asigurari au capacitatea de a plati astfel de daune. Conform normelor in vigoare marea majoritate a asiguratorilor au rezerve care depasesc cuantumul posibil, estimat, al daunelor cauzate de acest accident. Nu credem ca asiguratorii pot fi surprinsi de aceasta dauna, rezervele fiind suficiente, iar multi dintre asiguratorii din Romania sunt reasigurati de companii importante din Europa", a declarat Cristian Fugaciu, director general, MARSH Romania.

Probabil ca retinerea proprie din contractul de reasigurare a companiei care a incheiat polita RCA pentru autocarul respectiv va fi de cel mult 1 milion de euro. Tragem aceasta concluzie si din analiza cifrelor inainte de Omniasig VIG - compania despre care se precizeaza ca ar fi incheiat asigurarea RCA pentru autocarul firmei de transport Gregory Tour - catre revista Insurance Profile, asiguratorul a subscris in primul trimestru din acest an prime pe RCA in valoare totala de 11,2 milioane de euro, din care a cedat in reasigurare 6,3 milioane de euro.

O alta varianta vehiculata de Realitatea.net este ca asiguratorul autocarului ar fi de fapt Euroins, companie care a subscris in primele trei luni prime brute in valoare de 29,5 milioane de euro si a cedat in reasigurare numai 0,86 milioane de euro, potrivit Insurance Profile. In orice caz, majoritatea companiilor de piata si-au "asigurat" contracte de reasigurare "beton" in conditiile in care solicitarile de despagubiri de milioane de euro in Romania sunt la ordinea zilei. Cea mai mare dauna pe o polita RCA pentru daune materiale si vatamari corporale de pana acum - 2 milioane de euro - a fost platita de Astra Asigurari la inceputul acestui an, tot pentru un accident produs in strainatate. Probabil ca "socul financiar" pe care societatile de asigurare il vor suporta va fi reprezentat de cresterea tarifelor pentru contractele de reasigurare, in urma acestor daune, la reinnoirea acestora. Acest lucru va alimenta, de asemenea, si o accelerare a cresterii primelor la RCA pe piata locala.

De altfel, evolutia intr-un trend continuu si crescator a segmentului daunelor morale si deces de pe piata locala nu a ramas fara consecinte, iar una dintre acestea este reprezentata de decizia reasiguratorului francez Scor Re de a nu mai cota portofoliile de polite de raspundere civila auto (RCA), lucru pe care un alt reasgurator - Munich Re, nu-l mai face de ani de zile. Dauna medie pe vatamari corporale a fost in 2012 de 57.931 lei, in scadere cu 15% fata de 2011.

In Romania, in caz de vatamare corporala, despagubirea medie acordata pe persoana in baza politei RCA se cifreaza la 22.000 lei (circa 5.200 euro), iar pentru decesul in urma unui accident rutier este de 175.000 lei (41.000 euro), se arata in "Ghidul pentru solutionarea daunelor morale", realizat de Fondul de Protectie a Victimelor Strazii.

In plus, alte asigurari care ar fi trebuit incheiate atat de catre victime, cat si de catre organizatori sunt: CASCO pentru autocar, care costa cel mult 200.000 de euro; politele de asigurare de calatorie individuale ale fiecarui pasager pentru care se vor plati cheltuieli medicale si de repatriere de cel mult cateva mii de euro pe victima; polita de asigurare "pentru bagaje si calatori", unde de asemenea despagubirile nu sunt extraordinar de mari precum la RCA. Mai mult, persoanele care aveau asigurare de viata pot beneficia de despagubiri insemnate prin acest tip de polita.

Bineinteles, daca instanta va tine cont de numarul mare de victime si va considera ca suma de 5 milioane de euro nu este suficienta pentru a acoperi prejudiciul moral suferit de catre victime si urmasii acestora, poate da o sentinta in care daunele sa depaseasca aceasta suma. Diferenta ar urma sa fie acoperita de catre agentia de turism Mareea Travel si operatorul Gregory Tour.

De ce RCA si nu Carte Verde?

In mod normal, asigurarea Carte Verde este polita care despagubeste pagubele produse de catre autocar tertilor, iar aici sunt inclusi pasagerii. Nu s-ar vorbi de RCA pentru ca dauna s-a produs in afara Romaniei, iar aceste daune sunt acoperite de componenta de Carte Verde care se achizitioneaza, conform legislatiei locale, odata cu polita RCA. Despagubirile s-ar acorda in concordanta cu legislatia tarii in care s-a petrecut accidentul.

Citeste si:

Muntenegru nu este o tara membra a Uniunii Europene si nici a Spatiului Economic European, si in acest caz legislatia aplicabila in caz de despagubire pe Carte Verde este, de regula, cea a locului in care se produce accidentul. Asadar, asiguratorul ar fi raspunzator pana la limita prevazuta de legislatia locala. Aceasta este de 750.000 euro pentru vatamari corporale si deces, respectiv de 250.000 euro pentru pagube materiale, conform lui Ionel Dima, vicepresedintele companiei de regularizari de daune AVUS Group.

Totusi, Muntenegru este tara semnatara a Conventiei de la Haga din anul 1971, acord care, desi stabileste in Articolul 3 ca, pentru accidentele rutiere, legislatia aplicabila este cea a locului de producere a accidentului, articolele 4 si 5 stabilesc anumite conditii derogatorii, facand asadar trimitere la legislatia in domeniu din Romania, potrivit 1asig.ro.

Astfel, Articolul 4 din conventia amintita anterior prevede ca, in cazul in care in accident a fost implicat un singur autovehicul inmatriculat in alt stat decat cel in care s-a produs evenimentul, atunci legislatia aplicabila cu privire la raspunderea civila este cea a statului de inmatriculare.

a) Daca un singur autovehicul este implicat in accident si daca el este inmatriculat intr-un alt stat decat cel pe teritoriul caruia s-a petrecut accidentul, legea interna a statului de inmatriculare se aplica raspunderii: fata de conducatorul, detinatorul, proprietarul sau oricarei alte persoane care are vreun drept asupra autovehicului, fara a se tine seama de resedinta lor obisnuita; fata de o victima care era pasager, daca ea isi are resedinta obisnuita intr-un alt Stat decat cel pe teritoriul caruia s-a petrecut accidentul; fata de o victima care se afla la locul accidentului inafara autovehiculului, daca ea isi are resedinta obisnuita in Statul de inmatriculare (Art. 4 lit. a din Conventia de la Haga, 1971).

In cazul in care sunt mai multe victime, legea care se aplica este determinata separat cu privire la fiecare dintre ele.

b) Daca mai multe autovehicule sunt implicate in accident, dispozitiile care figureaza la punctul a) nu se aplica decat daca toate autovehiculele sunt inmatriculate in acelasi Stat.

c) Daca persoanele care se aflau la locul accidentului in afara autovehiculului sau autovehiculelor sunt implicate in accident, dispozitiile care figureaza la punctele a) si b) nu se aplica decat daca toate aceste persoane isi au locul de resedinta obisnuit in Statul unde se face inmatricularea. Acest lucru ramane valabil chiar daca ele sunt si victime ale accidentului.

(Art. 4 lit. b si c din Conventia de la Haga, 1971)