"In anul 2012, la CSA au fost inregistrate, analizate si solutionate 7.405 de petitii, ceea ce a reprezentat 0,83% din cele cele 887.115 dosare de dauna avizate de asiguratori si 0,0453% din cele 16,34 milioane de contracte de asigurare aflate in vigoare", se arata in raportul anual al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), care a preluat atributiile si prerogrativele CSA la finele lunii aprilie a acestui an.

In document se spune ca autoritatea a constatat ca neplata despagubirilor/valorilor de rascumparare reprezinta cel mai reclamat aspect, care a facut obiectul a 6.951 de petitii, ceea ce reprezinta 93,87% din total, scrie Mediafax.

"Printre alte aspecte sesizate la CSA s-au numarat si probleme de comunicare intre asigurati sau pagubiti si inspectorii de dauna, precum si solicitari de recalculare a valorii despagubirilor. In toate aceste cazuri, CSA a intervenit solicitand asiguratorilor reclamati reanalizarea dosarelor de dauna in ceea ce priveste modul de instrumentare, respectiv recalcularea valorii despagubirilor cuvenite petentilor, potrivit prevederilor legale si/sau contractuale dupa caz, incadrarea corecta a evenimentelor avizate in riscurile asigurate prin contractele de asigurare facultativa", se spune in document.

Din numarul total de reclamatii analizate de autoritatea de reglementare, peste 99% au fost indreptate impotriva societatilor de asigurare si 0,93% au vizat brokerii de asigurare.

Pe clasa asigurarilor generale, CSA a inregistrat 7.324 petitii, reprezentand 98,91% din total.

"Pe acest segment de piata, ponderea importanta a fost detinuta de petitiile inregistrate pe clasa asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto RCA si Carte Verde, care au reprezentat 65,89% din totalul reclamatiilor intemeiat formulate si inregistrate in anul 2012 la CSA. Cele 4.879 de petitii inregistrate pe clasa asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto RCA si Carte Verde reprezinta aproximativ 0,072% din numarul contractelor incheiate, respectiv 1,65% din numarul dosarelor de dauna avizate, conform datelor raportate de asiguratori", se precizeaza in document.

Citeste si:

Potrivit datelor din raport, petitiile inregistrate pentru patru societati, respectiv Astra - 31,83%, Euroins - 20,49%, Omniasig - 18,58% si Asirom VIG - 12,44%, reprezinta 83,34 % din numarul total de 7.405 de reclamatii.

"Raportat la numarul contractelor aflate in derulare in anul 2012, numarul petitiilor intemeiat formulate pentru aceste societati a avut o pondere cuprinsa intre 0,04% si 0,06%, iar in raport cu numarul daunelor avizate, intre 0,71% si 2,89%", se precizeaza in document.

Pentru solutionarea petitiilor, fosta CSA a initiat intalniri cu reprezentantii Carpatica Asig, Euroins, Astra, Asirom si Omniasig, in cadrul carora au fost rezolvate o parte dintre reclamatii, iar pentru altele s-a solicitat reanalizarea in baza legislatiei si contractelor de asigurare.

"In scopul protejarii asiguratilor, in sedinta Consiliului CSA din 6 iunie 2012, au fost adoptate masuri de sanctionare a persoanelor semnificative din cinci societati de asigurare care au inregistrat un numar mai mare de petitii, majoritatea acestora fiind cauzate de intarzieri la plata despagubirilor pentru dosarele deschise in baza asigurarilor obligatorii auto RCA peste termenele prevazute de legislatia in vigoare. Cele cinci societati de asigurare sanctionate (...) sunt Astra, Euroins, Asirom, Omniasig si Carpatica Asig", se mentioneaza in raport.

Potrivit ASF, unitatile de reparatii auto au depus anul trecut un numar de 962 de reclamatii, comparativ cu 163 in 2011.

"Pentru a veni in sprijinul asiguratilor/pagubitilor, in cursul anului 2012 au fost analizate, in mod separat, 962 de solicitari ale unitatilor reparatoare, iar 720 dintre acestea au fost finalizate prin plata despagubirilor solicitate", se arata in document.