Asadar, un motiv obiectiv care a afectat negativ si direct finantarea pietei de leasing in domeniul vehiculelor rulate il constituie instituirea timbrului de mediu in baza O.U.G. 9/2013, arata asociatia societatilor de leasing financiar - ALB Romania.

Un alt factor il constituie scaderea volumului de achizitii de vehicule noi, indiferent de sursa de finantare (vezi date APIA), in contextul in care finantarea domeniului transportatorilor ramane o nisa de interes major pentru societatile de leasing financiar.

Astfel, finantarile acordate in primele 6 luni ale anului 2013 s-au indreptat catre diverse domenii, cel al mijloacelor de transport ramanand in continuare cu o pondere majoritara de 73% (400 milioane euro) in comparatie cu finantarea echipamentelor in pondere de 24% (133 milioane euro) si a sectorului imobiliar cu o pondere de 3% (13 milioane euro).

In domeniul finantarii mijloacelor de transport se observa pastrarea unui interes relativ constant al pietei in finantarea majoritara a autoturismelor (56%) urmata de finantarea vehiculelor comerciale grele (peste 3,5 tone - 26% ), a vehiculelor comerciale usoare (sub 3,5 tone - 15%) precum si a altor categorii de vehicule (3%).

In contextul economic si politic al anului 2013 finantarea echipamentelor agricole este in crestere de la 18% la 20% in trend similar cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 2% la 5%), cu finantarea tehnologiei din domeniul energiei (crestere de la 8% la 15%, a echipamentelor office si IT (crestere de la 2% la 4%) si a service-urilor auto (crestere de la 1% al 4%).

In acelasi context mentionat, ponderea finantarii altor sectoare industriale este in scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor de la 33% la 18%, linii tehnologice ale industriei alimentare de la 5% la 4%. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta (9% industria metalurgica, 2% industria tipografica , 1% industria de mobila), precum si alte domenii.

Citeste si:

Finantarea sectorului imobiliar nu a depasit minimul istoric din 2012 fiind astfel in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania.

Clientii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, urmati de persoanele fizice (3%). Estimam ca implementarea regulilor impuse prin Regulamentul 17 al BNR incepand cu luna ianuarie 2013 este un criteriu ce a condus la scaderea volumului finantarilor, mai ales a celor destinate persoanelor fizice.

Durata de finantare cea mai des intalnita este de 4-5 ani (26%), urmata de 3-4 ani (25%), 2-3 ani (21%), 5-7 ani (11%), 1-2 ani (10%), 1 an (4%) si 7-15 ani (3%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului imobiliar.

Portofoliul total al pietei de leasing la iunie 2013 este de 2.525 milioane Euro din care companiile membre ALB detin 2.183 milioane euro (86%), iar companiile neafiliate 342 milioane euro (14%). Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 62% din total, urmat de sectorul companiilor captive producatorilor cu 24% si de sectorul companiilor independente, cu 14%.

ALB reprezinta 86% din piata de leasing financiar din Romania.

ALB este membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing – Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul General.