Societatile de leasing operational acuza competitia neloiala a samsarilor care importa anual zeci de mii de masini second hand in scopul comercializarii, tranzactii pentru care insa nu platesc si taxe catre stat, ceea ce determina scaderea preturilor ce poarta TVA si impozit pe profit la operatorii care deruleaza activitatile in mod corect.
Produsul de leasing operational pentru autovehicule reprezinta o inchiriere pe o durata mai mare de 12 luni contra unei chirii lunare fixe. Pentru aceasta, companiile care ofera acest produs isi asuma o serie de riscuri, cel mai important fiind cel referitor la valoarea de revanzare a masinilor la sfarsitul contractului de inchiriere. In functie de propriile criterii, fiecare companie de leasing operational isi estimeaza si asuma aceasta valoare la care crede ca poate vinde masina la sfarsit de contract, valoare care, pentru a fi realista, trebuie sa se incadreaze in conditiile pietei de vehicule rulate.

Modificarile legislative din primul trimestru referitoare la limitarea deductibilitatii amortizarii autoturismelor si introducerea timbrului de mediu au afectat insa puternic piata auto. La acestea se adauga si competitia neloiala a celor care importa anual zeci de mii de masini second hand in scopul comercializarii, fara a plati catre stat taxe precum TVA si impozit pe profitul din operatiuni cu caracter economic. Impunand preturi de dumping pe piata auto second hand, operatorii ilegali determina scaderea preturilor ce poarta TVA si impozit pe profit la operatorii ce deruleaza activitatile in mod corect, afectand bugetul de stat cu sume de ordinul zecilor de milioane de euro anual.

"In conditiile in care pe aceasta piata activeaza jucatori care fac comert fara sa achite catre stat nici impozit pe profit, nici TVA, este evident faptul ca ne fac noua, companiilor de leasing operational, o concurenta neloiala. La aceasta se mai adauga si practica inducerii in eroare a cumparatorilor prin cosmetizarea masinilor si ascunderea istoricului lor real (rulaj, revizii si reparatii, daune, avarii), fapt ce permite o politica de preturi mincinoase, mai mici, reduse sub valoarea normala de piata", spune Daniel Ivan (foto), presedinte Asociatiei societatilor de leasing operational (ASLO).

Evaziunea fiscala este ca o hidra cu multe capete, iar statul nu reuseste sa taie niciodata suficiente dintre ele. Probabil ca acesta este o imagine ideala a provocarilor luptei cu evaziunea, dar in acelasi timp statul lasa nefiscalizate multe sectoare de activitate, care ar putea cu putin efort sa aduca multi bani la buget. Printre acestea, gasim intermediarii de masini care fac tranzactii in piata second hand. Acestia obisnuiau sa faca profituri bune inainte de criza, dar chiar si acum ei eludeaza impozitarea.

In mod normal, Codul Fiscal nu obliga un cetatean sa declare profitul obtinut in urma vanzarii unui autovehicul, dar cand acesta opereaza mai multe tranzactii de acest fel pe an este clar ca vorbim de o activitate de intermediere, care trebuie sa fie taxata ca orice alta activitate economica.

De altfel, intermedierea de terenuri si cladiri a intrat pana la urma sub incidenta Fiscului. De ce activitatea de intermediere cu masini nu ar fi tratata la fel?

"Daca la aspectele descrise mai sus adaugam si faptul ca schimbarile legislative fac ca estimarile facute la momentul incheierii contractelor de inchiriere privind valoarea reziduala sa fie departe de realitatile pietei la momentul incheierii contractelor (de exemplu, cresterea TVA de la 19 la 24%, introducerea taxei de timbru pentru masinile la care nu s-a achitat niciodata taxa de poluare), atunci nu trebuie sa ne mire ca uneori companiile de leasing operational sunt nevoite sa incheie in pierdere unele contracte", mai spune seful Asociatiei societatilor de leasing operational (ASLO).

Privitor la limitarea deductibilitatii amortizarii autoturismelor mentionata mai sus, Daniel Ivan afirma ca "s-a revenit la presiunea noastra asupra acestei prevederi, dupa patru luni de la intrarea in vigoare, companiile de leasing operational fiind exceptate de la aplicarea acestei masuri".

Cum reusesc intermediarii de masini rulate sa aiba un pret mic


Cunoscuti pentru inventivitatea lor si felul cum incalca legea, intermediarii de masini gasesc mereu o solutie sa mai castige cateva sute de euro la o masina second-hand prin diverse metode, precum folosirea talonului strain cu numere provizorii pentru aducerea mai multor autoturisme in tara, arata un reportaj Wall-Street.ro in targul Autovit.

Astfel, intrebat cum reuseste sa vanda o masina la un pret mic si pe profit, un samsar de masini din targul Autovit ne-a destainuit, "masina este buna, pretul este mic pentru ca mai facem cate o ilegalitate. Profit avem, nu la fel ca in 2007-2008, insa ne convine. De exemplu, masina asta e in tara de 2 zile, i-am luat numere rosii provizorii, iar numerele si talonul de Germania le-a luat un prieten care s-a dus sa aduca alta masina tot pe aceleasi acte, mai castigam de aici. Stii talonul strain cum arata, il modificam, ca se sterge usor si aducem mai multe masini cu el, nu mai dam banii pe acte".
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri