La nivel general, putem remarca faptul ca piata asigurarilor de viata nu se confrunta cu probleme generatoare de pierderi similare celor care afecteaza segmentul de asigurari non-viata (in speta, asigurarile auto si in particular segmentul RCA), iar anul 2012 s-a incheiat cu un rezultat pozitiv, doua treimi dintre companiile care desfasoara activitati de asigurari de viata inregistrand profit.

"In ceea ce priveste 2013, speram sa se confirme prognozele specialistilor de revenire mai rapida a economiei, aspect ce ar influenta pozitiv atat nivelul general de incredere al oamenilor cat si situatia lor financiara. In acelasi timp, insa, cele mai recente date oficiale privind evolutia salariilor si angajarilor in mediul privat ne determina sa ramanem rezervati cu privire la o revenire rapida a consumului si capacitatii de economisire a populatiei in perioada urmatoare. De aceea, pentru finalul anului ne pastram estimarea pozitiva, dar moderata de crestere nominala marginala sub 5% a pietei de asigurari de viata", afirma Marius Popescu (foto), CEO, ING Asigurari de Viata.

Dincolo de prognozele imediate, "evolutia calitativa existenta care, credem, se va consolida in viitor, este imbucuratoare", adauga managerul. "Conjunctura prezenta ii determina pe oameni sa se gandeasca mai atent la nevoile de protectie financiara si la beneficiile pe care le ofera asigurarile de viata si, in acest context, cred ca odata ce situatia economica se va redresa vom asista la o crestere mai rapida a pietei de asigurari de viata, cu un impact pozitiv asupra intregii economii".

In ceea ce ne priveste ING Asigurari de Viata, Marius Popescu subliniaza ca societatea a urmarit in acest an eficientizarea activitatii si imbunatatirea proceselor interne, cu perspectiva pe termen lung. "In acest fel am reusit sa inregistram rezultate pozitive si sa oferim un plus de valoare clientilor si fortei noastre de vanzare". Potrivit managerului ING, principalele directii de investitii in 2013, care au influentat si nivelul profitului brut realizat in primul semestru de companie, au vizat integrarea de noi functionalitati in portalul MyING si lansarea Vita Protect, prima asigurare de viata distribuita online, prin intermediul serviciului de Internet Banking al ING Bank. O alta directie de investitii a fost reprezentata de dezvoltarea programului de formare si recunoastere a performantei consultantilor financiari, Sales Force Academy - ce este implementat incepand cu august 2013.

Ponderea asigurarilor de viata in PIB, inca redusa fata de regiune

Gradul de penetrare si densitatea asigurarilor exprima evolutia industriei in raport cu volumul de prime brute subscrise si valoarea Produsului Intern Brut (PIB). Raportandu-ne la cifrele actuale prezentate de ASF, scaderea densitatii asigurarilor in intervalul 2011 – 2012 a fost determinata de cresterea numarului de locuitori luata in calcul pentru anul 2012 (21.316.420 locuitori), comparativ cu cel pentru 2011 (19.042.936 locuitori), conform explicatiilor atasate raportului aferent anului 2012.

"Indiferent de indicatorul prin prisma caruia privim lucurile, daca ne referim la segmentul de asigurari de viata, este evident ca piata din Romania are inca mult potential de crestere. Ponderea asigurarilor de viata in PIB este departe de cea din alte tari din regiune (0,3% in Romania, comparativ cu 2,09% in Polonia si 1,73% in Cehia), iar densitatea asigurarilor de viata (aproximativ 19 euro pe locuitor) este inca foarte mica in raport cu nevoia de protectie. In tari precum Polonia sau Cehia, valoarea densitatii asigurarilor de viata era in 2011 de 200 euro, respectiv 256 euro", spune Marius Popescu.

In acelasi timp, sectorul asigurarilor de viata este caracterizat printr-un grad ridicat de concentrare, 10 societati realizand in 2012 circa 90% din volumul total al primelor subscrise pe acest segment.

Citeste si:

"Gradul mare de concentrare este o caracteristica a pietelor de dimensiuni mici, categorie in care se incadraza si piata asigurarilor de viata din Romania - prin prisma gradului de penetrare si densitatii actuale. In acelasi timp, insa, la nivelul industriei exista permanent preocupari pentru dezvoltarea pietei si sporirea beneficiilor - atat in sensul cresterii transparentei, cat si impunerii unor standarde de vanzare, dezvoltarii canalelor de distributie, cresterii nivelului de educatie financiara, optimizarii costurilor, lansarii de noi produse. Procesul de inovare exista permanent", apreciaza seful ING.

In opinia sa, la nivel general, oferta de produse existente pe piata romaneasca este acoperitoare pentru nevoile exprimate la nivelul publicului, cel putin pana in prezent. "Orice client care se gandeste sa incheie o polita de viata are de unde alege, de exemplu, atat o polita simpla de protectie, dar si polite mai complexe - cu componenta de economisire sau investitii -, indiferent daca obiectivul lui este sa isi protejeze copiii, sa economisesca din timp pentru pensie, sa puna bani deoparte pentru un obiectiv anume. In plus, indiferent de tipul de produs, clientii pot alege sa isi extinda componenta de protectie, adaugand asigurari suplimentare si optiuni suplimentare, cele mai des intalnite fiind cele care acopera riscul de invaliditate, spitalizarea si interventiile chirurgicale".

Apetitul romanilor pentru asigurarile de tip traditional a crescut

"Inca de la inceputul anului 2012 am remarcat o preferinta mai accentuata a clientilor pentru produsele de tip traditional, mai confortabile din punct de vedere al resurselor financiare necesare si complexitatii. Aceasta tendinta se mentine si in prezent, peste 73% din totalul politelor subscrise in prima jumatate a anului 2013 de ING Asigurari de Viata fiind de tip traditional", spune Marius Popescu.

In ceea ce priveste obiectivele pentru care clientii aleg sa incheie o asigurare de viata, seful ING afirma ca se remarca un interes sporit pentru produsele care ofera, pe langa protectie (caracteristica oricarei asigurari de viata), si posibilitatea de a realiza economii pentru viitor.

Cele mai solicitate produse in portofoliul ING in primele sase luni din 2013 au fost doua produse cu acumulare garantata (Academica si Regal), vanzarile acestora reprezentand aproximativ 50% din portofoliul de contracte noi incheiate in aceasta perioada.

"Cred ca realitatile cu care ne-am confruntat cu totii in ultimii ani au produs o schimbare importanta de mentalitate si atitudine fata de bani - oamenii sunt mai prudenti in a cheltui resursele de care dispun pentru consum imediat, daca nu este strict necesar si, in masura in care mai exista resurse disponibile, aleg sa le indrepte si spre economisire", conchide Marius Popescu.