El a explicat ca o vanzare strategica reprezinta potentialul pentru o miscare masiva spre eficienta, transparenta si guvernanta corporativa, toate acestea rezultand in crearea de valoare.

Totusi, multe guverne au ratiuni politice pentru care nu vand pachetele majoritare ale companiilor de stat sau ratiuni legate de pret. “Daca un stat nu este multumit de banii obtinuti de pe urma pachetului majoritar, dar are nevoie totusi de fonduri, ar putea alege sa vanda un pachet minoritar acum si sa mai astepte pana va face vanzarea strategica la un pret mai bun”.

Specialistul Citi este de parere ca o abordare individualizata in privatizarea celor mai atractive active, ce pot fi valorificate pe deplin, este mai eficienta decat incercarea de a impinge toate companiile de stat in acelasi timp pentru ca nu exista o strategie care sa acomodeze toate activele.

“Poate ca strategiile de privatizare difera in functie de sector - sectorul gazelor naturale este diferit de telecom sau de sectorul bancar. Diferite companii sunt la diferite puncte ale graficului de privatizare, ceea ce va influenta valoarea de piata obtinuta de Guvern”, a explicat Collins.

Un guvern se confrunta in general cu presiunile fiscal-bugetare pentru a vinde activele, dar si pentru a imbunatati eficienta economiei prin introducerea managementului privat. In acelasi timp, exista o nevoie politica de a obtine valoarea adecvata corespunzatoare activelor respective.

In mod fundamental, printre aspectele pozitive pe care o privatizare ar trebui sa le aduca, daca este facuta cum trebuie, se numara, pe langa incasarile la bugetul de stat, si management-ul privat si guvernanta corporativa, care sa aduca valoarea adaugata nu doar companiei si actionarilor sai, dar si economiei ca intreg.

“In mod optim, daca ne uitam la istoria privatizarilor incepand cu anii ’70, vedem ca guvernele care au reusit privatizari de succes au imbunatatit sanatatea respectivelor sectoare din economie, sporind competitia, eficienta si productivitatea”, a spus executivul Citi..

Un Guvern care are companii mari la vanzare si proiecte majore de infrastructura va avea si ISD-uri pe masura

Jay Collins a mai explicat pentru wall-street.ro ca pentru atragerea mai multor investitii straine directe este esentiala accelerarea reformelor structural, care sa se transforme in crestere economica.

“Privatizarea activelor statului este o parte a povestii care face Romania mai atractiva pentru investitori. Un Guvern care are companii mari la vanzare si proiecte majore de infrastructura va avea si ISD-uri pe masura. In actualul mediu financiar, daca nu ai astfel de active si proiecte majore, nu poti sa te astepti sa ai investitii straine de proportii; investitiile de tip greenfield vor fi de asemenea mai reduse si mai dificile”, a subliniat Jay Collins.

“Romania a facut o alegere buna sa nu se indeparteze de UE dupa criza financiara, asa cum au avut in vedere alte state. Ea a continuat sa vada UE ca o forta pozitiva, ceea ce o va ajuta pe termen lung, inclusiv in ceea ce priveste exporturile"

In pofida nivelului foarte redus al ISD-urilor, Collins a precizat ca Romania se descurca foarte bine comparativ cu alte state din regiune la capitolul managementul datoriei si la obtinerea de finantare.

Citi a identificat in urma cu 8 ani nevoile de consiliere ale sectorului public. Guvernele, similar companiilor si bancilor, au nevoie de asistenta in luarea deciziilor si de consilierea unor specialiti, precizeaza Collins.

Citeste si:

Ca urmare, expertii Citigroup asista bancile centrale si guvernele de pretutindeni sa ia cele mai bun decizii in ceea ce priveste privatizarile, finantarea sau managementul riscurilor.

Specialistul Citi a avut in urma cu o saptamana intalniri in Bucuresti cu oficiali ai Guvernului si BNR. Jay Collins a recunoscut ca Romania este un client important al Citi in aceasta regiune, fiind un bun exemplu de stat care vrea sa isi imbunatateasca pozitia in arena financiara.

“Guvernele trebuie sa fie atente la costurile de finantare pe termen lung si sa isi regandeasca strategia de imprumut pentru a se asigura ca datoria este refinantata la cele mai mici dobanzi posibile in acest mediu”, a spus Collins, care nu a oferit mai multe detalii despre scopul intalnirilor cu autoritatile romane.

El a explicat totodata ca, odata cu aceasta criza financiara, gestionarea costurilor de finantare a devenit o problema stringenta pentru guverne, cauzata de complexitatea finantarilor ce au loc intr-un mediu cu dobanzi in crestere.

Este posibil ca vizita oficialului Citigroup sa aiba legatura cu recenta emisiune de euroobligatiuni a Romaniei, in urma careia Ministerul de Finante a imprumutat din pietele externe 1,5 miliarde euro.

Jay Collins (foto) este vicepresedintele diviziei de Corporate si Investment Banking in cadrul Citigroup, unde coordoneaza din 2005 in calitate de CEO echipa ce se ocupa de sectorul public.

Inainte de a ocupa aceasta functie, Collins a mai detinut rolul de Head of Central and Eastern Europe, India, Middle East and Africa (CEEMEA) in cadrul diviziei de Global Banking a Citi. El a mai fost si Chief Operating Officer si vicepresedinte al divizeiei de investment banking pe regiunea Americii Latine.