"Nu doar ca o consideram posibila, o consideram si dezirabila, pentru ca ea salveaza timp si salveaza bani pentru toata lumea. Am incurajat bancile sa creeze mecanisme de consultare, mediere, conciliere cu clientii", a spus Olteanu, intrebat daca BNR considera posibila solutia unei intelegeri intre banci si clienti pe clauze abuzive, la un colocviu organizat de banca centrala cu tema "Relatia banca - client perspective legislative".

Cu toate ca a inceput precizand ca nicio clauza abuziva nu are ce cauta in contractele de creditare, Olteanu a avut un discurs construit in sensul protejarii bancilor comerciale, potrivit Mediafax.

Daca in precedentele luari de pozitie, BNR a adus ca argumente pentru o abordare precauta a proceselor colective stabilitatea financiara si protectia deponentilor bancilor, de aceasta data viceguvernatorul Olteanu a invocat interesul public al relansarii creditarii.

Citeste si:

Oficialul BNR a aratat ca in cazul unor pierderi semnificative din actiuni colective pe clauze abuzive vor fi afectate resursele viitoare ale bancilor, iar bancile vor scumpi acele tipuri de credit pentru care au fost penalizate, intrucat vor internaliza in cost riscul unei pierderi.

In logica BNR, o banca va include in riscurile viitoare aferente unui tip de credit pierderile eventuale dintr-un proces pe clauze abuzive cu opozabilitate erga omnes (fara exceptie), ceea ce sugereaza ca banca centrala se asteapta ca acea institutie de credit sa continue practica unor clauze abuzive.

De asemenea, Olteanu a pledat pentru modificarea legii insolventei, care protejeaza excesiv debitorul si avantajeaza practicienii in insolventa, care incaseaza onorarii in detrimentul bancii si s-a aratat impotriva unei legislatii a falimentului personal.