Cresterea activitatii pe piata de capital a generat o cerere crescuta pe piata fortei de munca din acest domeniu. Tot mai multe Societati de Servicii de Investitii Financiare au pozitii deschise pe piata fortei de munca, principalele posturi vacante fiind agent de servicii financiare, trader si analist financiar.

Ca urmare a cresterii activitatii pe piata bursiera, Societatile de Servicii de Investitii Financiare sunt nevoite sa-si largeasca schema de personal pentru a face fata clientilor. Daca la sfarsitul anului 2004 numarul de conturi active (conturi pe care a fost facuta cel putin o tranzactie) era cu putin peste 5.500, in prezent, acestea s-au apropiat de 10.000, ceea ce inseamna dublarea activitatii. Dublarea numarului de conturi active, dar si cresterea numarului de tranzactii din piata a determinat SSIF-urile sa suplimenteze personalul ca sa faca fata cererii. Pentru ca este un domeniu destul de sensibil, se castiga si se pierd bani, piata de munca este supravegheata de CNVM, iar agentii trebuie sa fie autorizati. Astfel, numarul de agenti autorizati de CNVM era la inceputul lunii martie de 722, cu 35% mai mult fata de luna iunie 2004.

Calitatile unui broker bun

In primii ani de activitate a pietei de capital, numarul agentilor a fost foarte mare, ajungand pana la 7.300. Atunci, cea mai mare parte a activitatii unui agent presupunea preluarea ordinelor de vanzare a certificatelor de actionar primite in cadrul Programului de Privatizare in Masa (PPM). Din cei 7.000 care au fost autorizati la un moment dat, in prezent sunt foarte putini in piata. Piata nu a putut sa ofere o cariera in acest domeniu pentru ca nu a existat niciodata o constanta a evolutiei pietei. Astfel ca foarte multi au plecat catre asigurari sau domeniul bancar.

Cariera inseamna oportunitati, posibilitati de avansare si stabilitate financiara. Piata de capital nu a putut pana acum sa ofere aceste trei lucruri, insa se pare ca le va oferi. Marius Plugaru, directorul general al Ieba Trust, spune ca acum se cauta ca persoanele care lucreaza sa fie capabile sa inteleaga anumite procese, care sa poata sa vanda alte produse financiare. "De la preluarea unui cupon din PPM si pana a fi un consultant care intelege anumite instrumente financiare este cale lunga. Ca sa ajungi un broker bun trebuie sa te specializezi trei-patru ani. Un agent de valori mobiliare, teoretic, reprezinta o licenta", considera directorul Ieba Trust.

Agentul de servicii financiare (brokerul) este o pozitie de entry level pentru o cariera pe piata valorilor mobiliare, este prima pozitie prin care poti sa ai o legatura cu clientul si poti sa asumi responsabilitatea SSIF intr-o operatiune. Brokerul trebuie sa fie, in primul rand, un consultant, sa fie un diplomat, sa aiba cunostinte generale de research, sa stie sa interpreteze comunicate ale companiilor, precum si alte informatii, sa stie sa le prezinte in mod inteligibil pentru clientul respectiv. De asemenea, trebuie sa cunoasca exact ce profil investitional are clientul, sa poata sa il consilieze vizavi de anumite schimbari de strategie.

"In general, trebuie sa cunoasca foarte multe informatii. Este greu sa fii si generalist, sa poti si sa explici, sa fii si un bun salesman. Trebuie sa ai si capacitatea sa absorbi si foarte multe informatii, nu neaparat sa le absorbi, ci sa le analizezi si sa iei decizii. Este un cumul mare de calitati", avertizeaza Plugaru, care a mai precizat ca un bun broker trebuie sa fie foarte rezistent la stres, sa aiba sange rece. Pe langa aceste calitati, un agent trebuie sa stie engleza, analiza, statistica, sa aiba notiuni de negociere, psihologie si sociologie.

Programul brokerului

Programul unui broker are trei perioade distincte, insa tot timpul el trebuie sa se informeze si sa prelucreze informatiile. Alin Brendea, directorul de operatiuni de la Prime Transaction, spune ca brokerul isi incepe ziua de munca prin culegerea de informatii: "dimineata acumuleaza noi informatii, din ce citeste, din ce spun colegii, si inainte de a incepe sedinta de tranzactionare discuta cu clientii. In timpul sedintei de tranzactionare predomina discutiile cu clientii despre piata: cat este piata, cum e piata, ati citit despre..., ati auzit despre..., hai sa cumparam, hai sa vindem. Dupa piata, brokerul trebuie sa se ocupe de confirmarea tranzactiilor, transmiterea de documente si, normal, discutii despre piata."

Citeste si:

Un broker este deja incarcat cand are 60-70 de clienti, dar acesta este un numar relativ pentru ca depinde de marimea clientilor si de profilul investitional al acestora, spune Brendea. "Exista clienti de portofoliu care cumpara o data la doua saptamani, pe care ii gestionezi foarte usor. Dar clientii care sunt activi, care incearca sa speculeze, acestia ocupa timp foarte mult. Nu cred ca un agent face fata la 30 de clienti foarte activi in piata", a precizat directorul de operatiuni de la Prime Transaction.

Profil de broker

Gheorghe Uleia este agent de servicii de investitii financiare. S-a angajat la Prime Transaction in anul 2001. Inainte sa faca acest pas a fost investitor, lucru care i-a permis sa cunoasca indeaproape acest domeniu. A fost autorizat, pe vremea respectiva, ca agent de bursa. La inceput a invatat de la ceilalti. A asistat la unele discutii cu clientii altor agenti ca sa se formeze, dupa care a preluat clientii care vroiau sa-si vanda certificatele de actionari primite in cadrul programului de privatizare in masa. In timp, a inceput sa preia si clienti noi, mai mici si care aveau un orizont de timp mai indelungat. Dupa doi ani de zile, a luat toate autorizarile, de la agent de servicii de investitii financiare, la trader de bursa, operator SNCDD etc.

Numarul Brokerilor este in crestere

Numarul de agenti autorizati a scazut foarte mult dupa ce piata a inregistrat un declin major, in anii 1998-2001. Pentru ca piata nu a mai oferit oportunitati, marea majoritate a acestora s-au orientat catre asigurari sau domeniul bancar. Schimbarea legii pietei de capital a determinat necesitatea reautorizarii agentilor, astfel ca anul 2004 a gasit doar 400 de agenti care doreau autorizarea. Cresterea activitatii de pe piata de capital din ultimii ani a creat o cerere mare pentru acest tip de loc de munca, astfel ca in prezent sunt autorizati 722.

Departamentele specifice intr-un SSIF:

- Front office: agentii care discuta cu clientii, cauta clienti etc.
- Back office: cei care proceseaza toate tranzactiile la sfarsitul zilei, un fel de contabilitate a tranzactiilor
Intre cele doua departamente este tradingul: cei care fac tranzactiile
- Resarch si analiza: care se ocupa de cautarea informatiilor si analiza lor, analiza companiilor

Salarizare

Pe piata, cel mai des intalnit sistem de remunerare este salariul fix (de la 200 euro pentru entry level) si comision in functie de rezultate. Pe langa acestea, un angajat al unui SSIF beneficiaza, de regula, si de un comision mai mic pentru tranzactionare.