In doar doua decade, tehnologia digitala a transformat lumea. Sunt aproape la fel de multi clienti ai serviciilor mobile ca locuitori ai planetei: 6,8 miliarde versus populatia globala de 7,1 miliade. Iar 40% din populatie este online.

Mai mult de atat, utilizatorii adopta rapid noile tehnologii: daca Google a atins in 6 ani 50 milioane de utilizatori, retelei sociale Google+ i-au trebuit doar 88 de zile pentru a atinge aceasta valoare.

Pe masura ce consumatorii fac trecerea de la calculatoare la telefoane inteligente (smartphones) si tablete, ei se pot documenta, pot compara preturi si pot cumpara orice, oriunde. Accesul rapid la serviciile si produsele Apple, Google si Amazon este tipul de acces pe care consumatorii acum se asteapta sa il primeasca de la orice companie.

"Este timpul ca asiguratorii sa evolueze si sa raspunda acestor provocari, pentru ca nimeni nu isi permite sa ramana in zona marginala a fenomenului digital.", spune Elena Badea, director de marketing, EY Romania. In lumina acestui imperativ, EY a realizat studiul "Insurance in a digital world: The time is now", bazat pe raspunsurile a 100 de jucatori din industrie, pentru "a intelege cum agenda digitala poate modela sectorul asigurarilor si in ce masura companiile de asigurari inteleg si exploateaza oportunitatile oferite de digital".

Intr-un moment in care schimbarile digitale sunt atat de rapide incat a ramane pe loc inseamna de fapt a ramane foarte in urma, acest chestionar ofera observatii pe care asiguratorii le pot lua in considerare pentru a reusi in viitorul digital.

79% spun ca inca invata despre online si nu si-au dezvoltat inca un ghid digital

Un numar frapant de asiguratori nu au un business case actualizat pentru zona digitala. Aproape jumatate (47%) spun ca nu au o strategie digitala coerenta. Totusi, 57% spun ca in urmatorii trei ani intentioneaza sa-si defineasca o motivatie pentru zona de digital, actualizata in mod constant, care sa integreze bugete si estimari detaliate, incluzand si planificare HR si financiara.

Citeste si:

57% au modele operationale care nu faciliteaza activitatea digitala

Cei mai multi respondenti au declarat ca implicarea in digital este sustinuta de management-ul de top. Totusi, o treime din cei care au raspuns considera ca sprijinul management-ului “nu este intotdeauna dublat de actiuni, bugete si resurse”. In mod curent, numai 5% din executivii din C-suite (CEO, CFO, COO etc) ofera un exemplu pozitiv personal, utilizand platformele digitale (blog-uri, Twitter, Facebook etc). Totusi, aproape o treime considera ca vor incepe sa utilizeze aceste platforme in urmatorii trei ani.

Majoritatea asiguratorilor utilizeaza digitalul la un nivel simplist pentru a oferi valoare clientilor

Numai 11% utilizeaza modelarea predictiva pentru a identifica posibili clienti pentru targetare, campanii personalizate de email marketing, utilizarea unor instrumente online de comparare a produselor sau incurajarea formarii unor comunitati online. Foarte multe companii de asigurari, mai exact, 89% dintre respondenti, nu utilizeaza interactiunile anterioare in oferirea de recomandari particularizate de produse si servicii clientilor online. Doar 1% dintre jucatori ofera in acest moment premii si reduceri in mediul online, ca si aplicatii mobile sau asistenta "live" pe website-uri (ca de exemplu, virtual assistant, chat, click to call), desi 27% se asteapta sa ofere clientilor aceste beneficii in viitor.

Avand in vedere ecartul semnificativ dintre starea curenta a abordarii digitalului de catre asiguratori si ambitiile viitoare, investesc asiguratorii suficient? Aproape 70% dintre respondenti cheltuiesc mai putin de 10% din bugetul de dezvoltare in zona digitala. Dar, majoritatea asiguratorilor (81%) considera ca ar putea pierde din avantajul competitiv daca vor esua in trecerea la digital, iar 74% cred ca acest aspect le-ar afecta abilitatea de a inova.

"Ramane de vazut daca asiguratorii vor reusi sa realizeze schimbarile ambitioase pe care si le-au propus in urmatorii trei ani. Atingerea acestor scopuri cere un efort semnificativ si rapid pentru a inchide ecartul existent. Clientii cer modificari considerabile in modul in care asiguratorii livreaza produsul, iar castigatorii acestei curse vor fi acei jucatori care isi vor respecta planurile din domeniul digital in urmatorii ani", spune Elena Badea.

In al doilea trimestru 2013, EY a realizat un sondaj global la care au participat peste 100 de companii asiguratoare. Respondentii au fost atat companii care ofera asigurari de viata, cat si asigurari generale, incluzand companii mari din acest sector, cu focus global, dar si asiguratori cu focus regional sau national. Regiunile majore din care au provenit respondentii au fost Europa, Asia-Pacific si America, plus contributii din Africa.