In ultimii ani am fost bombardati cu stiri care spuneau ca birocratia loveste in eficienta si functionalitatea IMM-urilor, ca banii alocati IMM-urilor sunt putini, si prost cheltuiti.

Mai mult, specialistii preconizeaza ca in primii ani dupa aderare, un sfert din IMM-urile din Romania vor disparea. Acestea vor cadea prada concurentei de pe piata unica europeana astfel incat o noua sintagma a aparut in limbajul de specialitate: rata de desfiintare a intreprinderilor mici si mijlocii.

Bancile comerciale au invatat se pare sa fie mai active, sa inteleaga problemele firmelor mici si mijlocii si sa acorde consultanta celor care doresc sa primeasca finantare. Ultimele mutari ale celor mai importante banci din sistem subliniaza acest lucru.

Patrahau: Romania este o tara a clasei de mijloc

Primul jucator din sistem care a atacat acest segment a fost Banca Transilvania, cu produsele din pachetul „Credit 1 Ora“ bazat pe rapiditatea acordarii creditului. Odata cu intensificarea concurentei pe zona de retail, acest segment este vazut ca urmatoarea zona de expansiune rapida. Astfel, banca de la Cluj a anuntat introducerea unui abonament bancar prin intermediul caruia intreprinderile mici si mijlocii nu vor mai plati comisioane pentru operatiunile bancare, indiferent de numarul si volumul acestora.

"Pana la sfarsitul acestui an, preconizam ca vom incheia intre 30.000 si 50.000 de astfel de abonamente, din care jumatate vor fi contractate de clientii noi", a declarat Ionut Patrahau, directorul general adjunct al bancii.

De ce insista bancile pe acest segment? Raspunsul pare a fi simplu in viziunea lui Patrahau: "Pentru ca avem o cultura speciala. Romania este o imbinare intre spiritul balcanic si cel latin. Astfel, Romania este si va fi o tara a clasei de mijloc".

"Ne vom adresa cu indeosebi intreprinderilor mici si mijlocii, segment pentru care vom deveni specialisti, chiar cei mai buni," adaug acesta.

ProCredit - singurul jucator specializat

ProCredit este singurul jucator specializat pe aceasta piata, acesta fiind o banca de dimensiuni reduse.

"Ponderea creditelor destinate microintreprinzatorilor si intreprinderilor mici si mijlocii este de peste 92%, restul constand in credite imobiliare si de amenajare destinate persoanelor fizice," a declarat pentru Wall-Street Michael Kowalski – director general ProCredit Bank Romania.

In primele 4 luni ale acestui an portofoliul de credite al bancii ProCredit crescut cu 25% de la 89,4 milioane de euro la sfarsitul lui 2005, pana la 111,6 milioane de euro la 30 aprilie 2006.

BRD pariaza si pe IMM-uri

Banca Romana pentru Dezvoltare vine in intampinarea clientilor din randul companiilor mici si mijlocii. Astfel, BRD a lansat de curand o oferta completa de produse de creditare adresate intreprinderilor mici si mijlocii, cu dobanzi intre 12,5 si 16 la suta (aproximativ 17,5 la suta DAE), in functie de tipul de credit.

Libra Bank: IMM-urile au nevoie de banci flexibile si rapide

Libra Bank a organizat de curand o conferinta pentru a identifica atat nevoile de finantare ale IMM-urilor cat si asteptarile reciproce pe care bancherii si IMM-urile le au unii de la altii.

Pentru a veni cat mai mult in intampinarea nevoilor micilor intreprinzatori, Libra Bank a obtinut recent un imprumut in valoare de 1.5 milioane Euro de la grupul bancar KfW (Banca de Dezvoltare a Germaniei), destinatia creditului fiind acordarea de finantari intreprinderilor mici si mijlocii din Romania.

Banii sunt derulati prin Fondul Romano-German, care are o activitate de 7 ani pe piata creditelor pentru IMM-uri din Romania. Micii intreprinzatori s-au aratat foarte interesati de acest tip de credite care ofera o abordare flexibila, mai putin formala.

Pana si Eximbank vaneaza IMM-urile

Eximbank a lansat saptamana trecuta trei noi instrumente destinate exportatorilor si intreprinderilor mici si mijlocii: garantia de export pentru marfuri generale, microgarantia si compensatia de dobanda.

Microgarantia se acorda de catre Eximbank in numele si contul statului si reprezinta o garantie pentru creditele in lei angajate in special de catre IMM-uri, pe un termen de pana la 7 ani. Acest produs acopera maximum 80% din valoarea creditului contractat, dar nu mai mult de 400.000 RON.

Turcii de la Finansbank vad mina de aur

Finansbank forteaza pe lansarea unor produse dedicate intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), in contextul strategiei bancii de a se orienta pe acest segment de piata.

SuportFinans este un produs de creditare pentru sustinerea activitatii curente, destinat finantarii in principal a stocurilor si creantelor comerciale, dar si a acoperirii altor cheltuieli pe termen scurt cu care se confrunta intreprinzatorii mici si mijlocii din Romania.

Pentru Finansbank (Romania) S.A. acest moment reprezinta o continuare a procesului de consolidare a rolului sau de finantator al IMM-urilor din Romania”, a declarat Tamer Ozatakul, presedintele Finansbank in Romania.