Companiile care opereaza pe piata din Romania, in special bancile comerciale, aleg tot mai mult sa-si rezolve singure problemele in ceea ce priveste situatia creantelor neincasate si evita recuperatorii de credite, din dorinta de a-si proteja cumva valoarea creantelor de incasat de la clientii rau-platnici si de a nu-si "strica" imaginea comerciala in relatia cu alti jucatori.

Cele 12 agentii de colectare de creante, membrii AMCC, au preluat, in primele doua trimestre din acest an, aproximativ 2,22 milioane debite cu valoare totala de aproximativ 747 milioane euro, iar distributia acestora pe segmente de activitate a fost urmatoarea: B2C (debitori persoane fizice): 72%, B2B (debitori persoane juridice): 5%, Debt Purchase (creante cesionate): 22%.

"Este destul de clar in economia romaneasca faptul ca franarea creditarii a condus la un efect de domino. Companiile doresc sa depaseasca aceasta perioada dificila, sa-si achite datoriile, insa nu gasesc instrumente de creditare care sa le ajute sa eficientizeze business-ul si sa reuseasca sa ia o gura de oxigen, astfel incat, sa-si continue activitatea", apreciaza Alexandra Popa (foto), cluster sales & marketing manager, Creditreform Romania si vicepresedinte AMCC.

Desi, valoarea totala a cazurilor aduse spre colectare a crescut cu 18%, de la 615 milioane euro la aproximativ 747 milioane euro, in perioada mentionata, comparativ cu primele sase luni de anul trecut, in special pe segmentul B2C, datorita datorita portofoliilor de creante externalizate de banci, totusi, numarul total al cazurilor de colectare a scazut cu 10%, de la 2,46 mil. cazuri, la 2,22 mil..

Astfel, chiar daca sectorul bancar a continuat sa detina cea mai mare pondere in activitatea de colectare a creantelor, acesta si-a redus ponderea la aproximativ 35%, fata de peste 40% in 2012.

In graficul de mai sus este prezentata situatia pe segmentul B2C din primul semestru, dominat in special de externalizarile bancilor. Astfel, si in acest an, sectorul bancar a fost cel care a generat dezvoltarea industriei, urmat de sectoarele telecomunicatii, IFN si utilitati, iar segmentul B2C este cel care a produs cele mai mari incasari, de 72% in T1 si T2 2013.

"Daca discutam de companiile romanesti, vorbim de economia romaneasca, care este formata 90% din IMM-uri, asa ca este foarte ciudata aceasta tendinta a bancilor. Piata s-a contractat in prima parte a anului 2013, semnificativ, si discutam de o diminuare a cazurilor externalizate, pe B2C cat si pe B2B, dar si valoric din punct de vedere al portofoliilor pe care le incredinteaza. Si spun ca este bizar, pentru ca economia romaneasca intampina dificultati semnificative din perspectiva lichiditatilor si a cash-flowului. Intalnim astazi companii foarte mari, care au probleme", adauga Constantin Coman (foto), director Coface si prim-vicepresedinte AMCC.

In opinia sa, ca si in ceilalti ani, incasarea datoriilor de la debitori a necesitat depunerea unui efort foarte mare, problemele de lichiditate ale companiilor si ale persoanelor fizice avand o puternica influenta asupra ratelor de succes, in cadrul activitatii de recuperare. Totusi, agentiile de colectare membre AMCC au reusit sa realizeze in prima jumatate a anului 2013 un volum colectat de aproximativ 202 milioane euro, cu 16% mai mare decat cel din aceeasi perioada din anul 2012.

"Nu intelegem de ce aceste companii aleg sa-si rezolve singure problemele, pentru ca instrumentele lor sunt limitate. Probabil, vine din dorinta de a-si proteja cumva creantele de a nu strica imaginea comerciala in relatia cu clientii lor. Lucru care este foarte fals! Astazi daca nu reusesti sa reactionezi foarte rapid, prin companii specializate care inteleg mai amplu mediul economic, risti cumva sa te trezesti prea tarziu. De exemplu, abia in momentul in care sunt popriri, fie statul executa silit aceste companii. Este clar o problema de mentalitate, prin care antreprenorii sau managerii din Romania inteleg sa nu externalizeze aceste cazuri, lucuri pe care le apreciem ca fiind destul de periculoase, iar prin aceasta lipsa de incredere, isi ameninta propria lor existenta", mai spune Constantin Coman.

"Presiunea pe agentiile de colecatre este foarte mare"

"In ultima perioada piata colectarii de creante cunoaste o modificare sub aspectul complexitatii si clientii devin din ce in ce mai soficticati. Acestia cunosc in ultima vreme o presiune puternica pe costuri si vor rezultate foarte bune de la noi. Ca efect si presiunea pe agentiile de colecatre este foarte mare, ceea ce se transpune in nivelul de competitivitate. Drept urmare, consider ca piata de colectare din Romania este o piata matura.", afirma managerul Coface.

In opinia sa, perioada 2010 -2012 a insemnat o curatare a mediului economic al companiilor mici si mijlocii (IMM), acestea intrand semnificativ in insolventa, iar ca companiile mari care au resit sa evite incindetele de plata atunci, in 2013 nu mai reusesc acest lucru. "Sunt companii mari care nu mai fac fata mediului economic si vor intra in default. Impactul social va fi mai mare. Multi oameni care vor fi disponibilizati nu vor reusi sa-si plateasca la timp datoriile catre banci, utilitati s.a.m.d.. Din perspectiva persoanei fizice, este clar ca daca media creantei creste, capcitatea sa de plata ramane aceeasi, pentru ca in Romania nu putem discuta de cresteri salariale".

Evolutia incidentelor de plata raportate de BNR

Cresterea numarului firmelor mijlocii, mari si foarte mari care au intrat in insolventa a determinat cresterea valorii medii a incidentelor de plata raportate la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe fondul cresterii valorii incidentelor si scaderii numarului refuzurilor la plata (companiile mari si foarte mari pot inregistra un numar mai redus de tranzactii, dar de o valoare medie mult superioara comparativ cu restul companiilor).

Citeste si:

    Astfel, conform datelor publicate de CIP, sumele refuzate la plata cu instrumente de debit in primele sase luni ale anului curent au fost in valoare totala de 4,7 miliarde de lei, in crestere cu 22% fata de aceeasi perioada a anului anterior. In conditiile in care numarul incidentelor de plata in aceeasi perioada analizata a scazut cu 8%, valoarea medie a incidentelor de plata a crescut cu 32%. Astfel, media incidentelor de plata inregistrate in perioada Ianuarie - Iunie 2013 a fost de 57,11 mii de lei, comparativ cu nivelul inregistrat in aceeasi perioada a anului anterior, respectiv 43 mii de lei.

    In linie cu extinderea perioadei de incasare a creantelor din economie, trendul poate sa indice o deteriorare a comportamentului de plata privind onorarea instrumentelor de debit, ceea ce ar putea determina companiile sa solicite plata partiala sau integrala in avans pentru a se acoperi impotriva riscului de credit comercial.

    Citeste si:
      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Marius Alexandru Stanciu
      Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


      Setari Cookie-uri