Comparativ cu celelalte tari din regiune, piata asigurarilor din Romania ramane mult subdezvoltata. Cu numai 89 euro PBS/capita in 2012, Romania se situeaza la mai putin de o treime din media regionala de 333 euro PBS/capita, si mult sub nivelul din Cehia sau Polonia (582 euro si respectiv 398 euro per capita), se arata in studiul Insurance in CE – The Channel Efficiency Potential, realizat de Roland Berger Strategy Consultants in parteneriat cu Efma (European Financial Management and Marketing Association) printre top managerii companiilor de asigurari din Europa Centrala si de Est (ECE).

Intrebati cum ar putea justifica acest nivel scazut in Romania, multi respondenti au indicat PIB-ul scazut si veniturile joase ale populatiei ca principale cauze, insa chiar raportat la nivelul PIB-ului, volumul primelor brute subscrise din Romania se situeaza la numai 1.4% din PIB, fata de o medie regionala de 3% din PIB.

Cu toate acestea, in ciuda unui nivel inca modest al pietei de asigurari din tara, concurenta din acest sector pare sa fie mai intensa fata detarile vecine. Astfel concentrarea pietei este mai mica, primii 3 jucatori din Romania insumand cote de piata de aproximativ 37%, fata de un nivel mediu de 49% in regiune. Spre comparatie, in Cehia, Polonia, Slovacia si Croatia acest indicator se situeaza la peste 50%, iar in Slovacia este chiar foarte aproape de nivelul de 60%.

Bancassurance si mediul online, cel mai mare potential

Pentru asiguratorii din intreaga regiune, agentiile/sucursalele si reteaua de agenti au prioritate printre canalele de vanzari. Opiniile cu privire la rolul lor viitor sunt insa foarte impartite, variind de la cresteri sustinute pana la stagnare sau chiar declin. In aceste conditii, canalul brokerilor corporate si bancassurance vor ramane vitale pentru jucatori. De fapt, bancassurance si bancassurance vor ramane vitale pentru jucatori. De fapt, bancassurance si canalul online sunt percepute ca avand cel mai mare potential pe termen mediu, fiind asteptate sa creasca in importanta pe viitor.

Citeste si:

Pentru a evita canibalizarea, preturile produselor de asigurare nu sunt in general diferentiate de la canal la canal, iar 68% dintre respondentii regionali afirma ca nu folosesc preturi diferentiate deloc. De fapt, daca exista, discount-urile sunt singura cauza de diferentiere in nivelul preturilor, iar social media, bancassurance si canalul online par a fi singurele canale cu politici de preturi specifice (in cazul bancassurance de exemplu, in special din gruparea/"bundling-ul" produselor). Totusi, diferitele produse de asigurare sunt ajustate in functie de diferitele nevoi ale consumatorilor iar noi oferte de pret sunt de multe ori facute cand o oferta initiala a fost in prealabil respinsa.

In ceea ce priveste eficienta canalelor, in mod interesantin Romania, eficienta de cost perceputa in cazul agentilor, bancassurance-ului si a canalului online este mai mica decat in regiune, identificandu-se astfel un potential de optimizare suplimentara in aceste directii. In plus, anumite canale, precum cel de bancassurance, se preteaza mai bine segmentului asigurarilor de viata, in timp ce canalul online, din contra, este relevant pentru produse simple non-viata.

Principalele concluzii ale studiului:

• Revenirea lenta a PIB-ului va exercita in continuare un efect negativ asupra cresterii nivelului de prime brute subscrise din regiunea ECE;
• Consumul privat in scadere si perspectivele financiare incerte vor continua sa puna presiune pe marje;
• Procedurile simplificate de intrare pe alte piete din Uniunea Europeana vor conduce cel mai probabil la o intensificare a concurentei in regiune;
• De asemenea, cerintele de reglementare mai stricte care se prefigureaza (Solvency II, IMD II, MiFID II) ar putea determina revizuirea mecanismului traditional de formare a preturilor, a schemelor de remunerare precum si a modelelor de distributie;
• In ceea ce priveste canalele de vanzari de asigurari, unitatile teritoriale si reteaua de agenti au prioritate printre canale, dar bancassurance si canalele alternative directe (ex. online) sunt asteptate sa castige importanta;
• In ciuda nevoii de optimizare, canalele traditionale au inca importanta mai mare in Romania fata de tarile invecinate;
• In Romania, canalele de vanzari proprii (reteaua de agenti) si bancassurance sunt percepute ca fiind mai putin eficiente din punct de vedere al costurilor, comparativ cu perceptia din regiune.