Proiectele in parteneriat public-privat (PPP) din Europa Centrala si de Sud-Est trebuie sa garanteze o buna acoperire a riscului, un grad ridicat de recuperare a investitiei initiale si un nivel optim de bancabilitate pentru a fi incununate de succes, sustin specialistii in domeniu, reuniti la forumul pan-european dedicat proiectelor PPP, organizat in perioada 22 - 23 iunie la Praga, informeaza Rompres.

"Toate proiectele PPP, si nu numai in aceasta regiune, trebuie sa ia in considerare riscurile ridicate de finantare, deci un proiect bun, care sa acopere riscurile, si un calendar sigur privind veniturile", a spus directorul diviziei de cercetare si investitii al bancii italiene FIN.OPI, Alberto Eichholzer.

Reprezentantul bancii cehe Ceska Sporitelna, responsabil cu proiectele PPP, Pavel Cech, a subliniat necesitatea bancabilitatii proiectelor in PPP, care sunt de multe ori refuzate de banci, conform Rompres.

"In afara finantarii si a unui proiect bun, statele din Europa Centrala si de Sud-Est trebuie sa creeze unitati speciale care sa se ocupe de aceasta problema in cadrul ministerelor de finante si sa incerce sa simplifice documentatia, care este aproape imposibil de studiat de autoritatile publice locale sau centrale, care ar trebui sa ia decizia in legatura cu aceste proiecte", a explicat directorul diviziei de cheltuieli din cadrul Departamentului de Afaceri Fiscale al Fondului Monetar International (FMI), Gerd Schwartz.

In afara necesitatii unor proiecte fezabile care sa poata obtine finantare, PPP-urile trebuie sa evite, in opinia participantilor la forum, pericolul coruptiei la nivel central si local, care este unul din posibilele efecte ale unui PPP, asta in special datorita lipsei de experienta in astfel de proiecte.

"Aceste tari trebui sa analizeze mai atent experienta din statele care au implementat deja acest model", este de parerea coordonatorului directiei de proiecte PPP din cadrul Bancii Europene de Investitii (BEI), Hugh Goldsmith.

Acesta a oferit mai multe exemple de parteneriat public-privat in Europa occidentala sau in state membre UE care au avut mai mult sau mai putin succes : Eurotunel, tunelul Rostock, Autostrada Budapesta-Viena, care a trebuit sa fie renationalizata din cauza neacoperirii costurilor, Aeroportul din Atena sau cel din Inverness, Scotia.

In Europa Centrala si de Sud-Est, parteneriatul public-privat, desi este la inceput, cunoaste o crestere importanta a numarului de proiecte care cauta finantare in aceasta procedura. Este vorba de autostrazi in Republica Ceha, Slovacia si Polonia, spitale in Republica Ceha, aeroporturi militare sau civile in Ungaria si Albania sau proiecte de infrastructura publica si alimentare cu apa in Bulgaria si Romania.

Hugh Goldsmith a spus ca PPP-ul poate fi folosit pentru construirea de infrastructura rutiera sau feroviare, pentru spitale sau scoli, dar si pentru retele de transport public sau apa.

Potrivit unei analize a diviziei specializate pe PPP din cadrul BEI, cele mai eficiente proiecte pentru un PPP sunt cele de infrastructura rutiera, (necesita insa o mai mare atentie pentru proiectiile de trafic in vederea acoperirii costurilor), transport urban (este necesara concesionarea acestor servicii catre privat), tuneluri si poduri (au mari dificultati tehnice la care trebuie sa se gaseasca raspuns).

Proiectele in parteneriat public-privat nu sunt recomandate, decat dupa o analiza atenta, pentru : cai ferate (deoarece au un grad mare de risc si sunt foarte complicate), si apa (fiind un domeniu care are foarte multe implicatii sociale, desi au fost aplicate cu succes unele proiecte).

Goldsmuth a declara ca modelul britanic de PPP trebuie luat in considerare de toti cei care doresc sa implementeze un proiect in parteneriat public-privat doua puncte aceste proiecte se pot aplica tuturor sectoarelor de infrastructura, dar succesul este nesigur, cele mai potrivite sunt proiectele care necesita intretinere pe o perioada indelungata, este necesara o standardizare a reglementarilor, dar si un minimum de valoare a proiectului de 30 milioane de euro, precum si un control strict al cheltuielilor si un puternic sprijin politic.

Participantii la forumul pan-european de la Praga sustin ca PPP-ul este cea mai buna solutie pentru dezvoltarea infrastructurii in urmatorii ani, deoarece este cel mai bun mijloc de a usura datoria publica si de a creste implicarea privatului intr-un domeniu fundamental al economiei. De asemenea, alaturi de scaderea cheltuielilor publice, PPP-ul asigura o scadere a costurilor cu pana la 20 %, o crestere a calitatii dar si posibilitatea atragerii unor fonduri europene pentru a da startul unor astfel de proiecte.