Cercetarea, care a inclus in cercetare aproximativ 400 experti in asigurari corporate, din 33 de tari, scoate in evidenta complexitatea din ce in ce mai mare a riscurilor cu care se confrunta companiile- o combinatie a noilor riscuri tehnologice, economice si legate de reglementari, care creaza potentialul unei amenintari sistemice pentru afaceri. Allianz explica cum companiile ar putea raspunde acestor provocari in crestere prin controale interne bine puse la punct, combinate cu o abordare holistica a managementului riscului.

"Identificarea impactului interconectivitatii dintre diferitele riscuri reprezinta o prioritate de top pentru cei responsabili de managementul riscului. Planurile privind continuitatea afacerilor din ziua de azi trebuie sa includa un numar din ce in ce mai mare de scenarii de risc, care uneori trebuie sa reflecte efecte devastatoare secundare. De exemplu, o catastrofa naturala poate avea ca rezultat, printre altele, defectiuni ale sistemelor IT, intreruperea afacerilor si pene de curent", explica Axel Theis, CEO al Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS).

Allianz subliniaza preocuparea in crestere a companiilor fata de riscurile cibernetice si reputationale. Intr-un mediu economic lent, companiile mai sunt ingrijorate de stagnarea/ declinul pietei si, in special in pietele in dezvoltare, despre lipsa talentelor/ profesionistilor.

Cele doua riscuri care genereaza cele mai mari pierderi

Intreruperea afacerilor si pierderile datorate lanturilor de aprovizionare insumeaza in jur de 50-70% din totalul pierderilor la proprietatile asigurate, ajungand la aproximativ 26 mld. USD anual pentru industria asigurarilor, conform datelor din anul 2013. La fel ca in Barometrul de Risc publicat in anul anterior, acestea reprezentau principala grija pentru companiile din intreaga lume, inclusiv din Australia, Brazilia, Franta, Germania, Marea Britanie si SUA.

"Pe masura ce lanturile de aprovizionare devin din ce in ce mai complexe, intr-o lume cu furnizori globali, orice intrerupere - de exemplu ca urmare a unei catastrofe naturale, intreruperilor IT/ telecom, a problemelor legate de transport, de falimentul unui furnizor sau de tulburari civile - poate duce la un efect tip bulgare de zapada", avertizeaza Paul Carter, director Global Risk Consulting, AGCS. "Planurile de continuitate a afacerilor reprezinta cheia si ar trebui sa fie parte a procesului de achizitii si de selectie a furnizorilor in orice companie. Cu toate acestea, pentru a se asigura companiile ca masurile de atenuare a efectelor pot fi implementate, nu mai este suficient sa cunoasca furnizorii esentiali, trebuie sa stie si cum acestia, la randul lor, gestioneaza propria expunere la riscurile aferente lantului propriu de aprovizionare".

In vreme ce intreruperea afacerilor ramane cea mai mare amenintare pentru corporatiile mari, companiile medii tind sa fie mai preocupate de riscurile de incendiu si de explozie, de impactul masurilor de austeritate si de disponibilitatea creditelor.

Chiar mai costisitoare fata de pagubele aferente intreruperii afacerilor, pierderile asigurate produse ca urmare a celui de-al doilea risc major- catastrofele naturale- au totalizat peste 38 miliarde dolari in anul 2013 (sursa: Swiss Re). In anul anterior, datorita unui sezon al uraganelor ce a produs mai multe pagube, sumele s-au ridicat chiar la 75 mld. dolari.

Riscurile cibernetice si alte riscuri interconectate in prim plan

Conform expertilor Allianz, in anul 2014, cel mai mult a crescut constientizarea privind riscurile cibernetice si riscurile reputationale. Riscurile cibernetice sunt cele care au avansat cel mai mult in topul realizat de Barometrul de Risc, de la pozitia 15 la pozitia 8, in vreme ce riscurile reputationale se situeaza in prezent pe locul 6 de la locul 10.

Multe dintre riscurile incluse in top 10 in Barometrul de Risc sunt strans interconectate, avand un efect potential cumulativ, mai ales daca ne referim la riscul legat de schimbari legislative, la riscurile cibernetice si reputationale.

Citeste si:

Printre riscurile cibernetice in crestere, securitatea IT nu este suficienta. Un set comprehensiv de politici privind securitatea informatiilor si a retelei, sustinute de top management este esential. Acestea trebuie sa fie implementate in mod adecvat, testate si actualizate cu regularitate.

"Cu toate acestea, chiar si avand cel mai bun cadru pentru managementul riscului, companiile nu vor fi 100% in siguranta in fata defectiunilor infrastructurii IT, in fata erorilor proceselor interne sau a atacurilor cibernetice din afara, care pot cauza intreruperea functionarii retelei sau pierderea datelor. Fiecare companie trebuie sa decida daca isi poate permite sa isi asume acest risc sau sa il transfere prin inceierea unei polite de asigurare", explica Nigel Pearson, director in cadrul AGCS.

Diferente la nivel regional cu privire la evaluarea riscurilor

Barometrul de Risc arata faptul ca in Europa, reprezentantii companiilor sunt mai increzatori in ceea ce priveste viitorul Zonei Euro, fata de cum erau cu 12 luni in urma. Cu toate acestea, cateva tari raman ingrijorate in ceea ce priveste impactul programelor de austeritate: pentru Spania si Portugalia, de exemplu, acesta este in prezent riscul principal.

Riscul de pierdere a reputatiei sau a valorii de brand este riscul care a urcat cel mai mult in top 10 riscuri pe continentul american (de pe locul 8 in 2013 pe locul 4 in 2014), in vreme ce lipsa talentelor reprezinta o alta preocupare importanta pentru aceasta regiune, la fel ca pentru regiunea Asia Pacific.

Urmand o tendinta ce se manifesa de mult timp in Europa si pe continental american, Asia Pacific este din ce in ce mai preocupata de schimbari legislative, de exemplu in ceea ce priveste adoptarea unei legislatii mai dure privind poluarea in crestere.

Tendinte in diferitele industrii: schimbarile legislative constituie un motiv de ingrijorare pentru industria energetica si pentru sectorul serviciilor financiare

Sectorul constructiilor este preocupat in principal de impactul catastrofelor naturale si de riscul de intrerupere a afacerilor si a lantului de aprovizionare si este singurul sector care plaseaza preocuparea pentru disponibilitatea creditelor intre principalele 5 riscuri.

Infractiunile cibernetice au fost identificate drept un risc care capata din ce in ce mai multa amploare pentru sectorul serviciilor financiare. Cu toate acestea, schimbarile legislative raman preocuparea numarul 1 a sectorului financiar, reflectand interventia in crestere din partea autoritatilor de supraveghere ca urmare a crizei financiare.