"Actionarii semnificativi directi si/sau indirecti ai asiguratorului, precum si persoanele semnificative ale acestuia au obligatia sa indeplineasca permanent cerintele si criteriile in baza carora au fost aprobati. Persoanele mentionate au obligatia sa comunice in scris Autoritatii de Supraveghere Financiara orice modificare a conditiilor si informatiilor furnizate care au stat la baza aprobarii lor. ASF poate reevalua indeplinirea cerintelor si criteriilor in baza carora au fost aprobate persoanele mentionate ori de cate ori apar informatii si/sau documente noi relevante, ca urmare a comunicarilor sau obtinute independent de acestea", se arata intr-un proiect de norma al ASF publicat de institutie.

In scopul promovarii stabilitatii pietei de asigurari din Romania si al protejarii intereselor asiguratilor, in situatia in care conditiile care au stat la baza aprobarii actionarilor si persoanele semnificative nu mai sunt indeplinite, ASF poate dispune oricare dintre masurile prevazute de lege, inclusiv retragerea aprobarii acordate, suspendarea temporara a exercitarii drepturilor de vot corespunzatoare si/sau instrainarea actiunilor detinute, dupa caz, se mai spune in document, noteaza Mediafax.

"Pentru realizarea evaluarilor prevazute de prezentele norme, ASF poate utiliza, alaturi de informatiile si documentele furnizate de persoanele evaluate, orice alte informatii relevante obtinute in urma analizelor proprii, cu sprijinul altor autoritati competente din Romania sau din alte state ori provenite din alte surse", se arata in document.

ASF vrea sa modifice legislatia secundara si cu privire la aportul actionarilor la capitalul social al asiguratorilor. Astfel, sumele destinate participarii la capitalul social al asiguratorului trebuie sa provina din surse licite, dovedite prin documente certe, iar mecanismul de finantare trebuie sa fie transparent.

"In acest sens, se va demonstra cel putin ca fondurile respective sunt virate prin intermediul unor institutii financiar-bancare care fac obiectul supravegherii de catre autoritati competente din state membre ori din state terte considerate ca avand sisteme echivalente celor din Uniunea Europeana de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului", se spune in proiectul de norma.

Citeste si:

Tribunalul Bucuresti a hotarat, la 30 ianuarie, la propunerea procurorilor Directiei Nationale Anticoruptie (DNA), arestarea preventiva a omului de afaceri Ilie Carabulea, care controleaza grupul Carpatica, si a fostului director general al Carpatica Asig, Marian Mirzac. Prin aceeasi hotarare a instantei, Radu Mustatea, membru in CA al Carpatica Asig, a primit interdictie de a parasi tara timp de 30 de zile.
Ulterior, Curtea de Apel Bucuresti decis sa mentina hotararile Tribunalului Bucuresti.

Potrivit DNA, Ilie Carabulea este cercetat penal pentru asociere in vederea savarsirii de infractiuni, cumparare de influenta, in forma continuata, dare de mita, in forma continuata, folosirea in orice mod de informatii ce nu sunt destinate publicitatii in scopul obtinerii pentru sine de foloase necuvenite, in forma continuata, instigare la fals in inscrisuri sub semnatura privata si instigare la uz de fals.

Marian Mirzac, fostul director general al Carpatica Asig, in prezent membru neexecutiv in cadrul conducerii Autoritatii de Supraveghere Financiara, este acuzat de asociere in vederea savarsirii de infractiuni, doua infractiuni de luare de mita, din care una in forma continuata, trafic de influenta, in forma continuata, permiterea accesului unor persoane neautorizate la informatii care nu sunt destinate publicitatii, in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite, in forma continuata, abuz in serviciu contra intereselor publice si instigare la abuz in serviciu contra intereselor publice.

In cazul lui Mustatea - membru in CA al Carpatica Asig si presedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania -, anchetatorii precizeaza ca acesta este urmarit penal pentru asociere in vederea savarsirii de infractiuni, complicitate la dare de mita, complicitate la luare de mita, complicitate la cumparare de influenta, toate trei in forma continuata, complicitate la folosirea in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicitatii in vederea obtinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite si uz de fals.