Autorii studiului citat estimeaza ca va creste cererea pentru produsele de pensii, in conditiile in care veniturile personale si bunastarea generala a consumatorilor se afla in crestere, 20% din populatia Zonei Euro are peste 65 de ani si, ca urmare, un numar tot mai mare de persoane ajung la varsta pensionarii in fiecare an. Pe de alta parte, constientizarea expunerii financiare la pagubele produse de dezastrele naturale va atrage dupa sine o crestere a interesului pentru produsele de asigurari impotriva dezastrelor, mai ales ca urmare a inundatiilor si a furtunilor de iarna care au lovit Europa.

Desi estimarile de crestere a primelor reprezinta o veste binevenita, ratele scazute ale dobanzilor vor ramane, pe mai departe, o provocare deosebita pentru companiile de asigurari de viata din Zona Euro, in conditiile in care acestea fac deja eforturi sa mentina un echilibru intre garantiile pentru investitii si randamentul activelor lor curente.

Mentinerea ratei scazute a dobanzii reprezinta o amenintare pentru modelele de business ale companiilor de asigurari de viata din Europa, ce atrage dupa sine o reducere a veniturilor din investitii si a marjelor de profit ale produselor. Pentru a putea supravietui in acest context, asiguratorii de viata vor fi nevoite sa-si restructureze portofoliile de produse. Presiunea extraordinara exercitata asupra bilantului de obligatiile aferente produselor garantate ii va determina pe asiguratori sa se concentreze tot mai mult pe produsele prin care o mai mare parte din riscuri se transfera catre asigurati.

Un studiu recent al pietei asigurarilor de viata din Europa, realizat de Linklaters, evidentiaza faptul ca 62% dintre asiguratori si-au redefinit produsele, astfel incat sa reduca din beneficiile asiguratilor. Daca actualele conditii de rata a dobanzii vor persista, tot mai multi asiguratori vor urma acest exemplu. Astfel, 56% din respondentii din randul asiguratorilor au afirmat ca vor fi nevoiti sa-si revizuiasca radical modelele de afaceri. In plus, aproape jumatate dintre respondenti si-au exprimat ingrijorarea ca Europa ar putea inceta sa mai fie o piata viabila pentru asigurarile de viata.

Doua segmente de clienti in vizor

Pentru 2014, este estimata o crestere cu 4% a numarului de persoane in varsta de 65 de ani sau peste in Uniunea Europeana, intr-o perioada in care masurile de austeritate continua sa contracteze suportul social. Scaderea nivelului de suport social determina o crestere a nevoii de asigurare a unui venit in urma retragerii din activitate, de produse de asigurare medicala si de ingrijire pe termen lung, cat si de servicii de consiliere. Aceste oportunitati variaza in functie de conditiile demografice si de reglementare locale, ceea ce impune asiguratorilor nevoia de a efectua evaluari ale zonelor care ofera cea mai mare oportunitate de crestere.

Pe masura ce bunastarea generala a consumatorilor se imbunatateste, se observa si o crestere a cererii pentru masini si alte bunuri. Vanzarile auto din Germania s-au stabilizat si, potrivit Federatiei Germane de Automobile, se prevede o crestere pentru anul 2014. Spania, Portugalia si Grecia au intregistrat o crestere de doua cifre a inmatricularilor de vehicule noi, ceea ce a dus la o crestere a vanzarilor de asigurari auto sau de alte asigurari non-viata.

Citeste si:

Pierderile de 300 milioane de lire sterline (494 milioane de dolari) cauzate in Anglia de furtunile din 2013 si pagubele intre 3 milarde de euro (4 miliarde de dolari) si 6 miliarde de euro (8 miliarde de dolari) cauzate de inundatiile din Europa Centrala au dus la cresterea constientizarii populatiei dar si a companiilor in legatura cu necesitatea asigurarii proprietatilor. Pe de alta parte, stirile legate de bresele de securitate si furturile de identitate au dus la cresterea pietei pentru produse de protectie impotriva riscurilor informatice, personale sau comerciale.

Odata cu imbunatatirea conditiilor de crestere, asiguratorii de succes vor fi mai disciplinati in privinta profitabilitatii companiei si alocarii de capital. Pe masura ce consumatorii europeni devin tot mai increzatori in situatia lor financiara si au posibilitatea de a achizitiona tot mai multe asigurari datorita imbunatatirii conditiilor economice, asiguratorii ar putea intra intr-o competitie a preturilor pentru a impulsonia cresterea vanzarilor. Scadera preturilor, dar si alte eforturi facute pentru a castiga cota de piata sunt observabile deja pe piata asigurarilor auto, din anumite tari. In cazul asigurarilor non-viata, utilizarea in crestere a site-urilor care permit compararea ofertelor pune si mai multa presiune pe pret. Rata scazuta a dobanzii pune si ea presiune pe diversificarea investitiilor unui asigurator, afectand profitabiliatea unor produse de viata. Prin urmare, asiguratorii au in fata inca un an in care profitabilitatea s-ar putea sa fie greu de atins.

Piata de asigurari din Romania

"Daca, in ceea ce priveste produsele si perspectivele de afaceri, piata asigurarilor din Romania prezinta, cel putin pentru moment, diferente majore fata de cea europeana, totusi, in ceea ce priveste cadrul de reglementare, companiile de asigurare romanesti, fie ca fac parte dintr-un grup international sau nu, trebuie sa tina pasul cu evolutiile legislative europene, si nu numai, si sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea unor reguli tot mai stricte si complexe", declara Alina Dimitriu, director assurance, EY Romania.

Termenul pentru implementarea Solvency II, de exemplu, se apropie si aduce noi cerinte de calculare a capitalului, de raportare si, implicit, necesitatea unui proces de optimizare a capitalului bazat pe un cadru imbunatatit de administrare a riscului.

Nu in ultimul rand, companiile care pregatesc situatii financiare in conformitate cu Standardele Internationale de raportare financiara ("IFRS"), trebuie sa se astepte ca IFRS 4, Faza II – "Contracte de asigurare" sa fie emis de catre IASB, cel mai probabil la inceputul lui 2015 si, impreuna cu IFRS 9 – "Instrumente financiare" - sa aiba un impact semnificativ asupra cadrului de raportare financiara.

"Toate acestea implica resurse suplimentare importante, devenind esentiala analizarea din timp a existentei unor sinergii intre raportarile pentru scopul Solvency II si cele de raportare financiara, pentru a obtine economii de scala", conchide Alina Dimitriu.