"Cei care fraudeaza se specializeaza din ce in ce mai mult, cu o viteza mai mare decat se specializeaza in antifrauda asiguratorii, politia si detectivii particulari. De asemenea, frauda este cu atat mai ampla si sofisticata cu cat are complicitate din interior.", a spus Maria Bumbaru (foto).

In opinia sa, foarte multe fraude sunt realizate cu ajutorul specialistilor din interior sau exterior, oameni care au lucrat in sistem si cunosc vulnerabilitatile sau modalitatile de ocolire a sistemelor de protectie antifrauda. Acest lucru apare si din dorinta de a creste cota de piata a societatilor de asigurari, numarul mare de asistenti de brokeraj si agenti de asigurare, neatentia, lipsa de informare, dorinta de a plati mai putin a clientilor - reprezinta factori care ajuta la comiterea fraudelor.

Declaratiile au fost facute la Conferinta Nationala a Brokerilor de Asigurari si Pensii, organizata de UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania.

Citeste si:

Piata asigurarilor a atins 8,29 miliarde de lei in 2013, cu 0,4% mai mult fata de anul precedent, iar ponderea in PIB a scazut la 1,31%, de la 1,4% in anul 2012, potrivit datelor provizorii ale Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). "Ponderea asigurarilor in PIB (prime subscrise raportate la PIB) a fost in anul 2013 de 1,31%, fata de 1,4% din PIB in anul 2012. In anul 2008, ponderea asigurarilor a fost de 1,78% din PIB. Valoarea primelor subscrise in anul 2013, de 8,29 miliarde de lei, a fost mai mica cu 7,2% fata de maximul atins in anul 2008, de 8,93 miliarde de lei", arata ASF.

Riscul de frauda creste cand situatia economica este tensionata

"Atunci cand situatia economica devine tensionata, asa cum s-a intamplat dupa startul crizei financiare, agentii economici cauta portite legislative prin care sa evite plata unor datorii, cetatenii incearca sa supradimensioneze paguba ca urmare a producerii unui risc asigurat cu sopul de a incasesa mai multe foloase sau unele companii de brokeraj ca intermediari, incearca si ei sa nu ramina cu mana goala.", adauga Maria Bumbaru.

Ea a adaugat ca "frauda devine ceva necesar si firesc" atat timp cat asiguratii se considera indreptatiti sa recupereze prin intermediul asigurarii sumele platite ca prime de asigurare - considerand plata lor ca o investitie. De asemenea, aparitia unui risc asigurat, generator de pagube, ii determina pe asigurati sa declare pagube mai mari in scopul obtinerii de sume inseminate, iar imoralitatea ii determina pe indivizi sa-si produca cu intentie pagube sau sa-si insceneze producerea acestora in calitate de asigurari, sau prin prepusi.

"In alte tari civilizate sondajele au aratat ca cetatenii nu au considerat imoral sa supraevalueze o cerere de despagubire. Mai mult de 50% dintre intervievati au declarant ca nu este nimic rau in a inventa o frauda pentru a obtine o despagubire din asigurare, ci asiguratii doresc sa fie indestulati pentru pierderea suferita, iar daca pot obtine si un profit prin despagubire considera o chestiune normala.", conchide Maria Bumbaru.

Sursa foto: UNSICAR