"Lipsa clasei de mijloc in Romania reprezinta in prezent marea problema cu care se confrunta piata de asigurari. Din pacate, in perioada de comunism a fost distrusa cu totul aceasta patura a populatiei si dupa aceea goana dupa castiguri imediate a polarizat efectiv societatea romaneasca. Cred ca prosperitatea unei natiuni provine foarte mult din patura aceasta de mijloc, nu din «tunuri» date peste noapte sau din construirea unor mari companii, care in caz de o conjunctura internationala nefericita sa se prabuseasca si sa se traga toata economia in jos odata cu ele.", apreciaza Iulia Osman (foto), director executiv Raiffeisen Insurance Broker.

Ea a oferit ca exemplu cazul Polonia, singurul stat european care a sfidat recesiunea declansata de criza creditelor din cauza economiei bazate in mare proportie pe cererea interna, sustinuta de clasa de mijloc a populatiei si de IMM-uri. "Secretul lor, in opinia mea, a stat in faptul ca ei au dezvoltat aceasta patura de mijloc, au un segment de IMM-uri foarte activ, mult mai flexibil, care se adapteaza rapid la schimbari. Nu au fost niste colosi industriali loviti de criza financiara, ori fabrici si platforme mari inchise si ulterior vandute la fier vechi.", a afirmat Iulia Osman.

Din bunastarea individuala a familiilor si a micilor intreprinderi se construieste prosperitatea unei natiuni si o crestere economica sustenabila.

In opinia sa, aceasta situatie reflecta si capacitatea redusa a romanilor de a accesa produse financiare pe termen lung, asa cum sunt asigurarile de viata. "Niste masuri care sa impacteze direct numai piata de asigurari, altele in afara de eventuala deductibilitate nu prea exista, dar ar fi necesare anumite masuri conjugate spre cresterea paturii de mijloc, care va genera si crestere in economie. Din bunastarea individuala a familiilor si a micilor intreprinderi se construieste prosperitatea unei natiuni si o crestere economica sustenabila. Si piata asigurarilor ar avea automat de castigat".

Iulia Osman a subliniat in acest sens situatia ponderii asigurarilor de viata in total piata, care in Romania care nu depaseste 20% pe cand media din Uniunea Europeana ajunge la circa 60%. In Romania, o pondere de circa 60% o detine segmentul auto (RCA si CASCO), dictata prin obligativitate sau de asigurarea CASCO a parcurilor asigurate in leasing.

Nu vom mai asista la politici de dumping

Asadar, "piata de asigurari din Romania, de la inceputul sau si pana la cele mai recente date din 2013, arata ca este foarte puternic dominata de asigurarile auto, segment care genereaza insa si pierderi asiguratorilor de la an la an. Practic este ca o placa pe care o ascultam la nesfarsit : «Avem pierderi !»", spune Iulia Osman, director executiv Raiffeisen Insurance Broker.

Citeste si:

Deoarece piata este formata in mare parte din asigurari auto, "de aici vine si «oxigenul»", adica banii pentru majoritatea societatilor de asigurari, ceea ce explica politica de subscriere agresiva in special pe RCA de ani de zile. "Anul trecut, insa, am asistat la niste cresteri generalizate, cu 20-30%, iar la unii asiguratori chiar si cu mai mult, de 40-50%, pe anumite categorii de autovehicule sau in functie de istoricul clientului. Pot spune ca asiguratorii si-au adaptat tarifele cat de cat la nivelul din piata."

Daca pe CASCO este relativ controlabila pierderea, pe RCA, fiind practic o asigurare obligatorie, societatea de asigurari nu poate refuza un client. Ceea ce este mai putin controlabil la RCA este legat de daunele morale si vatamarile corporale pentru care nu exista o practica uniforma si de cele mai multe ori se ajunge in Instanta unde victimele solicita limita maxima de despagubire (5 milioane de euro - n.r.) de la asiguratori, mai spune Iulia Osman.

"Din ce aflam in ultima vreme de la societatile de asigurare din piata, tendinta in Instanta este de crestere a acestor sume si de aici vin pierderi insemnate. Ca urmare, si in cazul tarifelor pe RCA se pastreaza acelasi trend, pana la momentul in care se va stabiliza si practica Instantei. Atunci, nu vom mai asista nici la politici de dumping din partea asiguratorilor. Companiile vor adopta politici mai prudente de subscriere, ceea ce se va vedea mai mult in preturi, ce vor ajunge la un nivel care sa reflecte un echilibru intre daunele acordate si primele brute subscrise.", conchide Iulia Osman.