Acest material face parte din campania "Educatie financiara pentru companii", proiect prin care wall-street.ro isi propune sa ofere sfaturi IMM-urilor si antreprenorilor locali cu privire la solutiile de finantare si produsele mai mult sau mai putin sofisticate pe care bancile le pun la dispozitie.

Una dintre cele mai importante reguli atunci cand, ca antreprenor, te duci sa discuti cu o banca pentru o solutie de finantare este sa vorbesti pe aceeasi limba cu bancherul. De cele mai multe ori, bancile reclama faptul ca au dificultati in a relationa cu clientul, in acest caz patronul unei companii mici si mijlocii, ca urmare a unui nivel de educatie scazut al acestuia sau a inflexibilitatii de care dau dovada antreprenorii de tip "one man show", patronul care este "bun la toate".

"Vlad Ponta: Atat din perspectiva bancii, cat si din punct de vedere al clientului, este bine ca oamenii sa vorbeasca pe aceeasi limba.”

Recomandarea bancherilor pentru acest tip de antreprenori este sa transfere unele sau chiar toate responsabilitatile catre un manager profesionist. Fie ca afacerea a crescut pana la un punct in care patronul nu le mai poate face pe toate, fie acesta este depasit de situatie in relatie cu banca, afacerea trebuie sa primeasca finantare pentru a supravietui, iar inflexibilitatea si atitudinea de genul "eu centrez, eu dau cu capul" nu va aduce avantaje economice in noua economie.

Potrivit lui Vlad Ponta, director Citi Commercial Bank in cadrul Citi Romania, la o companie de pana in 5 milioane de dolari structurile de conducere ar putea fi foarte rarefiate, iar atunci bancherul dialogheaza cu un "one man show", care este si actionar si director financiar si CEO.

"Mergand la companii de 50-100 mil. dolari, aici deja incepem sa vedem structuri de corporate governance: gasim un board, un CFO, un trezorier si un CEO", explica Ponta.

Desi sentimentele sunt puternice cand vine vorba de IMM-uri, abordarea de tip "one man show" nu a fost intotdeana un model de succes.

Abordarile de genul <<Eu stiu firma, am facut-o de 14-20 de ani, cu bune cu rele, nu vii tu (banca) si imi arati ce sa fac in firma mea>> sau de tipul <<Cum imi spui tu mie sa nu mai dau marfa partenerului de business care m-a ajutat in vremuri grele si mi-a platit in avans. Imi ceri ca acum sa il omor>>, nu sunt inspirate din punct de vedere economic si pot accentua blocajul de finantare aparut intre banci si IMM-uri.

Zilele afacerilor de tip "one man show" s-au incheiat

Bancherii spun insa ca sunt din ce in ce mai putini antreprenori "one man show" sau acestia au inceput sa vada efectele pozitive ale delegarii sarcinilor.

Citeste si:

"As spune ca sunt ceva mai putini astfel de antreprenori pentru ca au devenit ceva mai constienti de riscurile la care se expun. Deja sunt dispusi sa stea si sa discute. Nu mai spun neaparat ca au nevoie de un credit pe 5 ani pentru ca atat pot sa plateasca. Sunt dispusi sa discute o structura a creditarii sau tipul de credit" spune Anca Motca, director general adjunct al Garanti Bank Romania.

Ea a explicat ca, la fel ca in orice relatie, si aici sunt doua parti. "Daca acest gen de antreprenor este convins ca nu are ce sa schimbe la firma lui, iar noi suntem convinsi ca abordarea aceasta prezinta un risc foarte mare pentru banca, nu avem o relatie", concluzioneaza Motca.

Pe de alta parte, dupa anii de criza, antreprenorii care au rezistat au inceput sa introduca in organigrama un director economic, care nu este doar sef contabil, sau au inceput sa inteleaga ce face un CFO.

Vlad Ponta: Sunt multi clienti care stiu de la inceput ce vor, lucru care nu era atat de prezent in urma cu 5 ani.

Cosmin Calin, directorul executiv pe corporate al Banca Romaneasca, a remarcat si faptul ca, de multe ori la intalnirile cu IMM-urile, dialogheaza cu fiul sau fiica directorului general, adica cu o noua generatie de antreprenori si manageri care este scolita in strainatate sau au chiar si MBA-uri.

Banca Romaneasca creste puternic pe zona de IMM. Neperformantele s-au stabilizat

Banca Romaneasca creste puternic pe zona de IMM. Neperformantele...

"Ne bucuram cand vedem ca exista o continuitate pe business, este un aspect la care bancile se uita", subliniaza Calin.

El a sesizat ca IMM-urile de succes care se duc spre strainatate sunt fie conduse de patroni din noua generatie, fie de copiii patronilor din vechea generatie, care "vor sa intre un pic si in pietele emergente".

"Acestia lasa la o parte orgoliul. Nu o sa vezi in discutia cu acestia povesti de tipul <<Asta este firma mea si am luat-o de la 100 de lei. Ma duceam cu Dacia in Turcia si faceam comert>>, pentru ca in general asa sunt povestile IMM-istilor romani cu vechime. Este greu in momentul in care iti arata cat de frumos este sediul si hala de productie sa ii zici ca acestea le-a facut de fapt pe banii furnizorilor, pe care nu i-a mai platit de ceva vreme", afirma Cosmin Calin.

Sursa foto: antreprenor la baza scarilor, Shutterstock