Romanii platesc incepand de marti, 1 aprilie anul curent, cu 0,41 lei mai mult pentru litrul de carburant de la pompa, cumpara un pachet de tigari mai scump cu 0,3-0,5 lei, iar pretul gazelor naturale este mai mare cu 2% pentru consumatorii casnici. Cresterea pretului la benzina cu plumb si fara plumb, motorina si petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), vine ca urmare a majorarii accizei pentru carburanti, de 7 eurocenti pe litru.

Reprezentantii Rompetrol si ai Petrom estimau, in februarie, ca majorarea accizei va determina scaderea vanzarilor de benzina si motorina cu 1%-3% in primele trei luni de la aplicarea acestei modificari, dupa care consumatorii ar urma sa se obisnuiasca si sa revina la consumul anterior.

Mai putini kilometri, tarife mai bune la asigurarea auto

Desi nu exista vreo dovada ca majorarea brusca a preturilor la carburanti ar afecta obiceiul romanilor de a conduce masina si pana la magazinul din coltul blocului si inapoi, exista totusi o multitudine de plangeri la adresa acestor scumpiri. Ar fi frumos insa daca fiecare posesor de masina, ce detine o asigurare auto, ar ajunge sa plateasca mai putin pentru RCA si CASCO, in urma acestor majorari.

In primul rand, preturile la carburanti variaza de multe ori aleatoriu, influentate de evenimente externe sau decizii politice interne, iar in al doilea rand, exista foarte multi factori care influenteaza preferinta romanilor de a conduce sau nu. Asiguratorii, pe de alta parte, nu reactioneaza rapid la modificarile de comportament ale soferilor romani, ci se raporteaza la experientele trecute, concrete, privind daunele atunci cand vine vorba de stabilirea cuantumului tarifelor de asigurare.

Romanii au gasit mereu bani de carburanti. Si nu renuntat la confortul transportului cu masina.

"S-a dovedit in ultimii ani ca elasticitatea utilizarii masinilor la scumpirea carburantilor este foarte mica in Romania. Cu alte cuvinte, romanii au gasit mereu bani de carburanti. Si nu renuntat la confortul transportului cu masina. Ca atare, nu vad ca ar exista premise pentru scaderea pretului la asigurari auto pentru ca ma astept ca traficul sa fie in continuare aglomerat, iar asigurarile auto in Romania au deja costuri foarte mici in raport cu alte tari din Europa, atat la RCA cat si la CASCO. Un factor care ar putea duce la o scadere a tarifelor de asigurari auto ar putea fi infrastructura, in masura in care se vor materializa proiecte de investitii consistente in acest domeniu, atat in tara cat si in orase.", apreciaza , managing partner, OTTO Broker.

Citeste si:

Valoarea cea mai mare a indemnizatiilor brute platite de asiguratori in 2013 a fost aferenta asigurarilor de raspundere civila auto in suma de 1,925 miliarde lei (45,87% din totalul indemnizatiilor platite pentru asigurari generale). Indemnizațiile brute platite aferente acestei clase au fost mai mari cu 3,37% fata de anul 2012. Daca daunele solicitate scad, la fel o vor face si tarifele de prima. Dar si solicitarile de daune au un caracter imprevizibil. Astfel, daca mai multi soferi ar renunta la masina pentru distante mai scurte ar fi probabil mai putine accidente, dar poate mai severe.

De altfel, volumul despagubirilor achitate de asiguratori pe polite de raspundere civila auto (RCA) pentru vatamari corporale si daune morale a crescut de noua ori in ultimii sase ani si au ajuns sa reprezinte aproape o cincime din daunele aferente acestui tip de polite, pe masura ce tot mai multi clienti au devenit constienti de faptul ca o asigurare acopera mai mult decat pagubele materiale.

Valoarea daunei medii pentru vatamari corporale si deces a urcat cu 4%, pana la aproximativ 56.000 lei. Spre comparatie, despagubirea medie pentru pagubele materiale este de circa 5.200 de lei.