Cardul de credit este un instrument financiar care poate duce la ruina financiara a consumatorului daca acesta nu stie sa il foloseasca. Dar comportamentul utilizatorului de card de credit s-a modificat mult dupa criza financiara, iar cultura clientului vizavi de acest produs este mai ridicata acum, sustine Anca Motca, director general adjunct al Garanti Bank, banca care are in portofoliu unul dintre cele mai populare carduri de credit, Bonus Card.

"Acum 5 ani, cultura vizavi de cardul de credit nu era extrem de ridicata. Cred ca si acum piata romaneasca, spre deosebire de alte piete din regiune, are un apetit mai scazut pentru acest produs. Se vede si din evolutia pietei: cardurile de debit au crescut mult mai puternic fata de cele de credit", spune Motca.

Pentru mult timp, intelegerea cardului de credit s-a limitat la „niste bani in plus”, el nefiind perceput pentru utilitatea lui si nici nu s-a inteles ca nu este un credit de nevoi personale.

"Interpretarea cardului a fost multa vreme asa, probabil si din cauza bancilor, pentru ca nu am stiut sa ii dam acea utilitate de care are nevoie clientul si sa inteleaga beneficiile cardului de credit, sa nu fie doar un plastic cu o suma de bani. Dar sunt doua parti in ecuatie: este consumatorul care trebuie sa fie dornic sa inteleaga si banca care trebuie sa explice intr-un mod sanatos", a adaugat Motca.

Ea a explicat ca in ultimii cinci ani s-au schimbat si reglementarile bancare, iar acest lucru a facut curatenie in piata si a condus la o utilizare mai sanatoasa a produsului.

Intrebata daca acum, dupa ultimele reglementari, dobanzile mari pe cardurile de credit sunt comunicate intr-un mod mai transparent clientilor, directorul Garanti Bank a precizat ca "nicio banca nu va spune dobanda cardului de credit in comunicarea de marketing".

"Insa, in contract, ea este comunicata si ca urmare a noilor reglementari, banca trebuie sa ii dea clientului o astel de informatie inaintea semnarii contractului. Eu cred ca acum se intampla un lucru sanatos. Pe de alta parte, dobanda mai mare la cardul de credit fata de cea la un credit de consum este normala, fiind tot un credit negarantat, cu utilizare mai mica", subliniaza Anca Motca.

Dobanda devine un pericol pentru client in momentul in care cardul este folosit necorespunzator.

"In momentul in care aleg sa trag toti banii imediat dupa ce am primit cardul, sigur acea dobanda si acele comisioane ma vor afecta puternic"

De aceea, oficialul Garanti Bank precizeaza ca nu va oferi posibilitatea clientilor de a retrage bani de pe cardul de credit de la ATM cu perioada de gratie, pentru ca nu acesta este scopul cardului de credit.

"Pentru cash ai la indemana un overdraft. Riscul de a creea confuzie clientului si de a nu reusi sa faca management-ul banilor este destul de mare. Clientul nu va veni sa iti spuna ca tu ca banca mi-ai spus, dar eu i-am folosit gresit, ci va fi surprins cand va vedea extrasul de cont si o suma mare de plata la sfarsitul lunii, indiferent cate informatii i-ai dat de la bun inceput”, avertizeaza directorul Garanti.

Cardul de debit creste mai usor, organic, pentru ca este un instrument de management financiar zilnic, iar trecerea de la o societate cash spre o societate bancarizata este o evolutie normala, in timp ce cardul de credit este corelat cu nivelul de trai si cu nivelul de educatie, pentru ca se adreseaza unor anumite nevoi ale unui anumit segment de populatie. "Nu este un produs pentru oricine".

Intrebata cati oameni isi deschid un card de credit in mod natural, ca o nevoie primara, Anca Motca a raspuns ca "foarte putini", restul venind in sucursale ca urmare a publicitatii facute de banca.

„Cred ca nu este valabil doar pentru cardul de credit, este valabil pentru orice produs bancar. Clientii nu prea vin, iar daca vin o fac pentru produse cu o nevoie imediata. Vreau sa cumpar un frigider, am nevoie de bani. Vreau sa imi cumpar o casa noua, am nevoie de credit. In mintea clientului, relatia cu banca este o prospectare continua din punct de vedere al pretului, unde gaseste solutia mai avantajoasa. Cred insa ca promovarea, marketing-ul si reclamele ajuta mai degraba sa fim in mintea consumatorului atunci cand il abordam. Daca eu ii bat la usa si ii zic ca vreau sa discutam, o sa zica de unde? De la Garanti. Parca am auzit de produsul asta, spune el atunci", afirma Motca.

Cifrele cheie ale Bonus Card in 2013

  • numar total de carduri Bonus Card in piata: 113.000
  • portofoliul de carduri Bonus Card a crescut cu 2% in 2013
  • 63% din totalul volumelor procesate (carduri de credit Garanti Bank) au fost in rate
  • reteaua de magazine partenere in toata tara este formata din peste 5000 de comercianti
  • crestere de 15% a numarului de tranzactii efectuate cu Bonus Card
  • volumul tranzactiilor cu Bonus Card a crescut cu 7%

Refinantarea cardurilor de credit

Directorul general adjunct al Garanti Bank sustine ca in ultimii ani foarte multe banci si-au consolidat expunerile pe cardurile de credit si la fel a facut si Garanti. Anca Motca a precizat ca o parte din cresterea de anul trecut a fost de pe urma clientilor care au refinantat cardurile de credit de la alte banci.

Astfel, din cresterea portofoliului de Bonus Card fata de anul anterior, 25% o reprezinta refinantarea cardurilor de credit din alte banci.

Practic, Garanti a oferit posibilitatea refinantarii in rate fara dobanda a expunerilor existente pe alte carduri de credit.

"Daca ai 3 carduri de credit in alte banci pentu care platesti dobanda si limita este trasa la maxim si iti dai seama ca este un efort financiar mare, poti fie sa refinantez printr-un credit de nevoi personale, dar asta te lasa fara carduri de credit, sau sa refinantezi printr-un card de credit, insa fara plata dobanzii pentru o perioada de timp", a mai explicat Anca Motca.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri