Valoarea contractelor de leasing ar putea avansa anual cu 20%, concluzioneaza un studiu al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania. In aceste conditii, piata de profil va atinge in urmatorii 3-5 ani aproximativ cinci miliarde de euro. Potrivit datelor centralizate de ASLR, in 2005, piata leasingului a atins 2,21 miliarde euro, componenta auto reprezentand 91,2% din totalul finantarilor. Intre 2002 si 2005, piata de profil a avansat in medie cu 20-50%.

In 2006, piata va avansa cu 15%

Cel de-al doilea organism reprezentativ la nivelul leasing-ului (Asociatia de Leasing Bancar) estimeaza ca, in 2006, piata de profil va avansa cu aproximativ 15%. Sectorul de leasing ar trebui sa depaseasca pragul de trei miliarde euro in urmatorii doi ani, luand in calcul ritmul de crestere de pana in prezent, potrivit presedintelui Romexterra Leasing, Cornel Coca Constantinescu, citat de Mediafax.

Schimbare in structura bunurilor

Reprezentantii companiilor de leasing anticipeaza schimbari importante in structura portofoliului de bunuri finantate. Astfel, cota leasingului auto ar urma sa scada, fara a atrage insa si o diminuare a volumului finantat. Finantarile pentru achizitiile de autovehicule se vor mentine la un nivel ridicat, specialistii asteptandu-se la cresteri continue ale leasingului auto pentru cel putin cativa ani. Indicele de motorizare inca scazut al Romaniei in comparatie cu tarile UE, precum si imbatranirea parcurilor auto permit anticiparea unei cresteri cu 10-15% a pietei autovehiculelor in urmatoarea perioada, potrivit directorului BCR Leasing, Claudiu Stanescu.

Piata imatura

Datele statistice ale Asociatiei de Leasing Bancar arata ca in Romania 82,4% din produsele cumparate in sistem leasing sunt automobile, 15,2% echipamente, in timp ce numai 2,4% dintre contracte vizeaza domeniul imobiliar. Aceste date arata, dupa parerea secretarului general ALB, Adriana Ahcearliu, ca piata romaneasca are inca un grad de maturitate destul de scazut. Comparativ cu Europa, ponderea leasingului imobiliar in totalul finantarilor este de 5-6 ori mai mic. Piata leasingului a atins in 2005 o valoare de circa doua miliarde euro. Mai mult de jumatate din societatile de leasing sunt afiliate bancilor, 30% sunt captive si doar 15% sunt independente. Majoritatea produselor derulate prin leasing (65%) sunt importate.

Definitie mai clara pentru leasing-ul financiar

Citeste si:

Problema diferentierii clare intre leasing-ul financiar, inchiriere si leasing operational a devenit de actualitate in contextul reglementarilor BNR cu privire la activitatea institutiilor financiare nebancare. Astfel, noile reguli se aplica doar operatiunilor de leasing financiar.

In acest context, o definire mai clara a acestui tip de activitate se impune pentru a evita eventualele "chichite avocatesti" folosite de companiile de leasing pentru a evita rigorile noii legi. Potrivit noului Cod Fiscal, definitia este urmatoarea:
Contract de leasing financiar - orice contract de leasing care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;

b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului catre utilizator la momentul expirarii contractului;

c) utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul la momentul expirarii contractului, iar valoarea reziduala exprimata in procente este mai mica sau egala cu diferenta dintre durata normala de functionare maxima si durata contractului de leasing, raportata la durata normala de functionare maxima, exprimata in procente;

d) perioada de leasing depaseste 80% din durata maxima normala de functionare a bunului care face obiectul leasing-ului.

e) valoarea totala a ratelor de leasing, mai putin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului.