Peste jumatate dintre romani considera faptul ca parintii lor isi permiteau mai multe la varsta lor, iar aproape 58% spun ca parintii aveau mai putine datorii. In plus, 40% dintre romani spun ca generatia parintilor lor era mai putin interesata de latura materiala, in timp ce 30% indica faptul ca preocuparea fata de bani era aceeasi, conform unui studiu implementat de iVox si coordonat de catre antropologul Vintila Mihailescu, realizat la solicitarea KRUK Romania.

"Intotdeauna tindem sa ne uitam la generatiile trecute si sa spunem ca acestea au trait mai bine decat o facem noi in prezent. Acest lucru nu este intotdeauna adevarat, in conditiile in care nu avem o imagine completa a trecutului. Banii au o insemnatate diferita pentru fiecare dintre noi, iar intrarea in datorii ne trezeste emotii de tot felul. Important este sa ne pastram calmul si sa cautam solutii de iesire din datorii. Acesta este si modelul de business al KRUK Romania, de semnare de angajamente de plata avantajoase pentru clientii nostri", a declarat Tomasz Ignaczak, director general KRUK Romania.

Chiar daca doua treimi dintre respondenti au declarat ca odata ajunsi datornici ar cauta de la bun inceput o modalitate de iesire, fara a se implica emotional, cand au fost intrebati in detaliu ce emotii le-ar trezi ideea unei restante, cei mai multi au raspuns ca ar simti o presiune.

Pe segmente de varsta, persoanele de peste 55 de ani resimt cele mai multe emotii negative. Astfel, in fata unei datorii, aproape jumatate dintre acestia s-ar simti fustrati, rusinati si ar avea o stare de neajutorare si de anxietate. In schimb, doar un sfert dintre romanii de sub 55 de ani ar trece prin starile enumerate mai sus daca s-ar vedea in fata unei datorii.

Pe de alta parte, emotiile traite mai intens de catre persoanele de sub 55 de ani in fata unei datorii comparativ cu cele de peste 55 de ani sunt furie (12% versus 8%) si calm/indiferenta (18% versus 3%). Iesirea din datorii i-ar determina pe romani sa se simta eliberati de presiune (75% - sub 55 de ani; 80% - peste 55 de ani). De remarcat ca odata scapati de datorii, persoanele sub 55 de ani s-ar simti mult mai „obosite” (35%), comparativ cu cele de peste 55 de ani (23%).

Citeste si:

"Romanii in varsta sunt mai mult incarcati emotional comparativ cu oamenii mai tineri, sugerand o diferenta importanta intre generatii in perceptia banilor si a datoriilor. Romanii par a sublinia in mod public valoarea banilor, foarte putini fiind cei care spun ca au mai multi decat au nevoie. Acest lucru este valabil intr-o masura mai mare pentru persoanele de peste 55 de ani, intrucat cu 10% mai multi romani aflati in acest segment au spus ca banii sunt importanti pentru un trai decent", a mentionat antropologul Vintila Mihailescu.

Conform studiului, doi din trei romani au o datorie, iar in jumatate din cazuri aceasta depaseste 5.000 de lei. Doua treimi au contractat datoria de la banci si 20% de la rude. Cand vine vorba despre atitudinea fata de bani, 41% dintre romani declara ca acestia conteaza, dar numai cat sa aiba un trai decent, iar 21% spun ca e bine sa ai cat mai multi bani cu putinta si cine nu recunoaste acest fapt minte sau este ipocrit. Peste o treime dintre respondeti au mentionat ca isi doresc sa aiba mai multi bani decat in prezent.

Intrebati daca marturiile unor persoane cu experienta despre greutatile financiare i-ar putea ajuta sa iasa din datorii, parerile romanilor sunt impartite in mod egal, intre "nimeni nu poate sti mai bine decat mine problemele mele" si ca "da, as putea afla niste sfaturi utile".

"Romania si Polonia sunt doua tari care au trecut prin nenumarate schimbari sociale si economice in ultimii 100 de ani, iar aceste evenimente au marcat profund comportamentul celor doua popoare fata de bani si datorii. Cand vine vorba de datorii, romanii traiesc mai multe emotii decat polonezii, acestia avand o atitudine mai pragmatica. Grupul KRUK incearca sa studieze emotiile persoanelor din tarile in care este prezent, pentru a oferi solutii cat mai eficiente de rezolvare a datoriilor acestora", a explicat Iwona Słomska, membru al Consiliului de Administratie al Grupului KRUK din Polonia, responsabila cu activitatile de Comunicare de Marketing, PR si HR.

Studiul a fost realizat online, in perioada 1-12 mai 2014, pe un numar total de 4.980 de respondenti.