Noua conducere a Comisiei pentru Supravegherea Asigurarilor (CSA) a luat recent o masura ferma pentru a ordona segmentul asigurarilor obligatorii pentru autovehicule RCA: a fost interzisa vanzarea politelor de acest tip la colt de strada. Deocamdata nu s-au conformat toti brokerii de asigurari care activeaza pe aceasta piata, dar au inceput controalele.

Saptamana trecuta, CSA a trimis societatilor de asigurare care sunt acreditate sa incheie asigurari tip RCA o circulara prin care a interzis vanzarea politelor pe strada, in autovehicule parcate pe trotuar sau pe carosabil si la puncte de lucru ambulante. In aceste conditii, firmele care activeaza pe piata trebuie sa-si controleze agentii si brokerii care vand in strada, pentru ca altfel risca sanctiuni din partea CSA.

Sanctiunile pot merge de la avertisment scris pana la suspendarea dreptului de a mai vinde polite. Motivul pentru care s-a apelat la masura amintita este ca se urmareste eliminarea greselilor in completarea politelor, astfel incat baza de date comuna a Politiei Rutiere si a firmelor de asigurare (CEDAM) sa fie alimentata cu date corecte.

Conducerea CSA sustine ca masura este benefica si pentru asiguratori, deoarece, daca se introduc date incorecte in sistem, tot firmele in cauza trebuie sa le corecteze, ceea ce inseamna risipa de timp si de resurse, pe langa faptul ca trebuie cautat clientul asigurat pentru a obtine informatiile corecte. Un alt motiv pentru care s-a interzis vanzarea politelor RCA in strada este ca se urmareste schimbarea imaginii pietei de asigurari.

Incepe suspendarea inmatricularii

Dupa mai multe verificari ale bazei de date CEDAM, care au durat mai mult de jumatate de an, Politia Rutiera a anuntat ca din septembrie va fi suspendata inmatricularea autoturismelor care nu au asigurare.

Citeste si:

Proprietarii masinilor neasigurate vor putea sa circule din nou dupa ce vor face dovada la politie ca au incheiat o polita RCA. Initial, se propusese ca masura sa fie mult mai dura, in sensul ca autovehiculele neasigurate sa fie radiate din circulatie, dar conducerea Ministerului de Interne a facut un pas inapoi si a apelat la suspendarea inmatricularii pentru a nu risca sa fie data in judecata de sute de mii de romani care muncesc in strainatate, dar si-au lasat autoturismele acasa, trase pe dreapta.

Trebuie reamintit si faptul ca tot din toamna intra in vigoare masura potrivit careia asigurarile obligatorii pentru autovehicule nu vor mai putea fi facute daca persoana care vrea sa incheie polita nu dovedeste ca are verificarea tehnica ITP valabila.

Cartea Verde intra in RCA

De la 1 ianuarie anul viitor, polita RCA va fi unificata cu asigurarea tip Carte Verde. De fapt, este vorba mai degraba de o extindere a valabilitatii asigurarii RCA interne in tarile membre ale Sistemului „Carte Verde“. Aceasta inseamna ca asiguratorii romani trebuie sa-si asume raspunderea pana la limitele minime obligatorii din tara unde are loc un eventual accident.

Limita de raspundere minima obligatorie nu se refera la suma minima de la care incep sa se plateasca despagubiri (de exemplu, in acest moment, in Romania suma este de 100 RON), ci la limitele de raspundere superioare minime obligatorii care sunt acoperite printr-o polita de asigurare obligatorie (de exemplu, in Germania, limita de raspundere minima obligatorie pentru daune materiale este 500.000 euro, iar pentru vatamari corporale este de 2,5 milioane euro/victima, respectiv 7,5 milioane euro/accident, indiferent de numarul persoanelor vatamate).

Exista si tari din UE, cum ar fi Franta, Luxemburg sau Belgia, unde nu exista limite superioare ale despagubirilor, nici pentru daune materiale, nici pentru vatamari corporale.