"Problema este daca nu punem in risc stabilitatea fiscal-bugetara a tarii si, in lipsa unor masuri convingatoare, aceasta masura pune sub risc acordul cu FMI si stabilitatea fiscala si bugetara a tarii", a spus presedintele. "Daca Parlamentul a putut fi pacalit de Guvern spunandu-i-se «vor creste incasarile pentru ca ANAF va lucra mai bine», eu sunt mai greu de pacalit din acest punct de vedere", a declarat Traian Basescu. Seful statului a mentionat ca Parlamentul a avut o abordare politica, precizand ca orice parlament ar vrea reducerea fiscalitatii.

Basescu a subliniat ca el nu acuza Parlamentul pentru acest vot. "Nici eu nu voi respinge aceasta lege atat timp cat exista o documentatie corecta", a continuat Traian Basescu.

Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat faptul ca Guvernul nu are ce cauta la Cotroceni, iar despre reducerea CAS nu are ce discuta presedintele cu Executivul, deoarece proiectul de lege care reduce CAS este votat de Parlament, astfel ca "Basescu fie promulga actul, fie il retrimite in Parlament".

Liderul PSD, Victor Ponta a precizat ca, in cazul in care presedintele Traian Basescu nu va promulga reducerea CAS, atunci proiectul de lege va reveni in Parlament, va fi din nou votat, iar presedintele va fi obligat de aceasta data sa promulge actul normativ, reducerea CAS urmand astfel sa fie aplicata din luna octombrie, conform propunerii Guvernului votata de Parlament.

Citeste si:

In prezent, contributiile sociale pentru conditii normale de munca platite de angajator si angajat se situeaza la un nivel de 44,35% din salariul brut, fiind distribuite astfel: 16,5% suportate de angajat, din care 10,5% contributia de asigurari sociale (CAS), 5,5% contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), 0,5% contributia la fondul de somaj (CS) si 27,85% platite de angajator, din care 20,8% CAS, 5,2% CASS, 0,5% CS, 1,35% alte contributii. Propunerea legislativa are in vedere reducerea contributiilor de asigurari sociale cu 5 puncte procentuale la angajator, noua cota avuta in vedere pentru conditii normale de munca fiind de 15,8%, modificarea urmand a fi operabila incepand cu veniturile aferente lunii octombrie a anului curent.

Consiliul fiscal: Risc de derapaj major

De asemenea, Consiliul fiscal, institutie independenta, infiintata prin legea responsabilitatii fiscal-bugetare (69/2010), avertizeaza ca in urma reducerii CAS cu 5 pp, fara masuri de compensare a impactului financiar, exista riscul de inregistrare a unui derapaj major in politica fiscal-bugetara din 2015 si chiar apropierea deficitului bugetar de pragul de declansare a procedurii de deficit excesiv.

"Consiliul fiscal apreciaza ca adoptarea propunerii legislative de reducere a CAS cu 5 pp. la angajator, desi in mod cert dezirabila din perspectiva mediului de afaceri, nu este posibila in conditiile respectarii angajamentului de consolidare fiscala asumat (ce incumba din tratatele europene) fara identificarea unor masuri compensatorii de dimensiuni echivalente (de amploare), reprezentate de majorari/extinderi de baza de impozitare si/sau de reducerea unor cheltuieli", arata Consiliul.

Ce spune Traian Basescu despre impactul reducerii CAS:

  • Avem un deficit pentru anul acesta la fondul de pensii de 12,5 miliarde de lei. Reducerea cu 5% a CAS la societati adauga la deficitul de 12,5 miliarde inca 5 pana la 5,5 miliarde de lei. Imi este greu sa imi imaginez modul in care va fi compensata cresterea deficitului fondului de pensii.
  • Una din tintele Guvernului pentru a acoperi deficitul suplimentar de 5,5 miliarde creat la fonul de pensii va fi cresterea de 2-3 ori a taxei pe proprietate, ceea ce va fi extrem de dificil, in special pentru pensionari.
  • Bugetul din 2013 a suferit trei rectificari succesive in minus, datorita necolectarii conform planificarii pe care a avut-o Guvernul. Anul acesta, pe primele sase luni, cu toata introducerea taxei pe stalp, pe primele sase luni avem un deficit de 2,4 miliarde lei, deci rectificarea va fi din nou negativa, si anul acesta. Nu vad de unde poate veni credibilitatea pentru ca, peste noapte, sa se imbunatateasca colectarea in asa masura incat sa putem compensa cele cinci miliarde, din imbunatatirea colectarii.
  • In expunerea de motive la aceasta lege, este imbunatatirea colectarii de catre ANAF. Sursa propusa de Guvern este lipsita de credibilitate. Va trebui sa aplice alte masuri care se vor duce din nou la populatie, ca si cele 35 de taxe introduse anul acesta, fie ca vorbim de taxa pe combustibil, de taxa pe stalp, care se rasfrang asupra populatiei.
  • Sau se vor reloca banii de la investitii catre fondul de pensii, dar asta va insemna diminuarea locurilor de munca. Deja au efectul reducerii cu 25% a banilor de investitii, cu cresterea somajului, de 0,2%.

Ce spune Consiliul Fiscal despre impactul reducerii CAS:

  • Reducerea CAS cu 5 pp. la angajator, desi dezirabila din perspectiva mediului de afaceri, nu este posibila in conditiile respectarii angajamentului de consolidare fiscala asumat (ce incumba din tratatele europene) fara identificarea unor masuri compensatorii de dimensiuni echivalente (deci de amploare), reprezentate de majorari/extinderi de baza de impozitare si/sau de reducerea unor cheltuieli.
  • Plusul de venituri aferent impozitului pe constructii speciale a fost deja consumat la nivelul anului curent prin amanarea cu trei luni a implementarii accizei suplimentare la carburanti, precum si prin decizia de restituire a unei parti din aceasta catre marii transportatori si nu poate actiona in sensul compensarii impactului reducerii CAS.
  • Reducerea CAS va avea un impact semnificativ asupra pozitiei financiare a sistemului de pensii publice. In prezent, aceasta este una foarte precara, caracterizata de un deficit structural consistent, cheltuielile bugetare cu pensiile fiind nesustenabile in raport cu contributiile incasate. In anul 2013, deficitul sistemului de pensii publice a fost de 11, 7 mld. de lei (1,86% din PIB), iar proiectiile pentru perioada 2015-2017 au in vedere un deficit situat intre 19 si 21,1 mld de lei in conditiile materializarii reducerii CAS cu 5 pp., respectiv cu circa 7 mld. de lei mai ridicat decat in ipoteza mentinerii cotelor actuale de CAS.

Rovana Plumb: Reducerea CAS nu va afecta fondul de pensii

Intrebata cum comenteaza declaratiile lui Traian Basescu, Rovana Plumb, ministrul Muncii, a spus ca vrea sa dea asigurari romanilor ca nu exista niciun fel de risc in ceea ce priveste fondul de pensii si salarii. "S-au facut calcule, impreuna cu Ministerul Finantelor astfel incat prin introducerea acestei masuri de la 1 octombrie 2014 nu exista un impact pe fondul de salarii si pe fondul de pensii. Vreu sa ii asigur pe toti romanii ca nu exista niciun fel de risc in ceea ce priveste fondul de pensii si salarii si vreau sa-i asigur si pe cei care reprezinta economia din Romania ca acest proiect de lege si aceasta lege votata de Parlament va intra in vigoare“, a spus Rovana Plumb.

Ministrul Muncii a mai precizat ca legea privind reducerea CAS cu cinci puncte procentuale a fost adoptata de Parlament in unanimitate si nu este o masura electorala. ”Nu este odecizie electorala. Pentru a putea creste numarul de locuri de munca in Romania este nevoie de reducerea CAS, care este o masura fiscala ce si-a dovedit utilitatea si in perioada guvernarii lui Tariceanu, cand in 2006, 2007 si 2008 a fost excedent la bugetul de pensii prin reducerea CAS cu 3 puncte procentuale, pe medie, in aceasta perioada", a mai spus Ministrul Muncii.