Daca in perioada 2006 - 2008 cresterile nominale inregistrate de primele subscrise pentru asigurarile de viata au fost cuprinse intre 9,66% si 28,92%, in anul 2009 subscrierile au scazut cu 12,84%, drept consecinta a efectelor crizei economice care s-au propagat si in Romania. Ceea ce ar trebui sa ingrijoreze industria de profil este faptul ca subscrierile de asigurari de viata par sa nu fi depasit in ultimii patru ani acel moment critic.

Criza economica si financiara s-a concretizat in spatiul mioritic in cresterea somajului, scaderea veniturilor disponibile ale populatiei pentru consum si asteptari pesimiste cu privire la siguranta financiara, dar si scderea increderii populatiei in instrumentele pietei de capital si de economisire, asa cum este cazul asigurarilor de viata (atat cele traditionale de protectie cat si cele legate de fonduri de investitii, cunoscute drept "unit linked").

Statisticile oferite de autoritatea de supraveghere a pietei de profil arata, totusi, ca odata cu anul 2009 volumul primelor brute subscrise pentru asigurarile de viata au inregistrat un ritm mediu de crestere pozitiv care s-a mentinut pana in 2012, inclusiv. Acest lucru a fost posibil, datorita randamentelor obtinute prin programele de investitii unit - linked, care au contribuit la o evolutie pozitiva a acestor forme de asigurari, potrivit sursei mentionate.

Dinamica primelor brute subscrise pentru asigurari de viata in perioada 2009-2013
Anul Prime brute subscrise din asigurari de viata (lei) Crestere nominala fata de anul anterior (%)
2009 1.628.162.635 ‐12,84
2010 1.665.668.554 2,30
2011 1.738.366.854 4,36
2012 1.802.519.132 3,69
2013 1.634.296.439 ‐9,33

Cu toate acestea, valoarea primelor brute subscrise in 2013 pentru asigurarile de viata au scazut pentru prima data dupa anul de referinta 2009, cu 9,33% comparativ cu anul 2012, la 1.634 mil. lei.

Criza economica care a afectat nu numai mediul de afaceri din Romania, dar si scaderea puterii de cumparare a populatiei, impreuna cu reticenta incheierii unei polite de asigurare au contribuit la o diminuare serioasa in ultimii ani a portofoliului companiilor de asigurari de viata.

Mai mult, desi anul 2012 a aratat o imbunatatire a subscrierilor, decizia de la inceputul lunii aprilie a acestui an luata de Vienna Insurance Group, actionar al BCR Asigurari de Viata, de a revizui in scadere cu 39,7 milioane de euro (177 milioane de lei) primele subscrise in 2012 pe piata asigurarilor de viata din Romania de catre companie, a anulat practic avansul pe 2012 al industriei. Decizia austriecilor a venit dupa "constatari serioase" in urma unui audit care a condus la restructurarea BCR Asigurari de Viata si inlocuirea managementului.

Veniturile din prime subscrise al subsidiarei VIG au crescut in 2012 fata de 2011 cu 23,4%, la 425,2 milioane de lei. Inaintea acestui anunt, actionarii BCR Asigurari de Viata au aprobat in luna ianuarie a acestui an o majorare a capitalului social cu cu 120,5 milioane de lei, de la 32,97 milioane de lei.

ING: "Este un proces natural"

Legat de evolutia pietei de asigurari de viata in anii de dupa criza financiara, Marius Popescu (foto), CEO, ING Asigurari de Viata, a declarat presei intr-o conferinta recenta faptul ca aceasta reflecta o reprezentare destul de precisa a economiei noastre, in conditiile in care industria de asigurari este foarte ciclica. "Ea arata cu o usoara intarziere ceea ce se intampla in economie. In momentul in care vine o criza, oamenii nu-si ajusteaza imediat cheltuielile. Ei in continuare consuma in acelasi mod ca pana atunci pana cand cheltuielile se ajusteaza. Ulterior, incep sa renunte la cheltuielile care sunt discretionare. Astfel, asigurarile concureaza in ceea ce priveste venitul disponibil si cu consumul. Daca venitul disponibil scade aceasta competitie e castigata in mare parte de consum.".

El a adaugat ca in situatia unei crize se observa ca rezilierile de contracte cresc si subscrierile scad foarte mult. "De asemenea, in momentul in care economia isi revine si oamenii incep din nou sa aiba un venit disponibil mai mare, in primul rand ei incep sa adauge la consum si apoi sa investeasca in produse financiare.", a subliniat Marius Popescu, care adauga ca tot acest ciclu de investitii si dezinvestire reprezinta "un proces natural. In criza, oamenii rezilieaza pentru ca au nevoie de mai multi bani. Cei care au reusit sa treaca peste momentul acesta de criza si se afla intr-o situatie finaciara mai buna (daca economia incepe sa-si revina), un nivel al raportului dintre venituri si cheltuieli pozitiv le poate permite sa-si continue contractele de asigurare de viata.".

ING Asigurari de Viata este cel mai mare asigurator local de profil in functie de rezultatele subscrierii in 2013, care au insumat 559,6 milioane de lei, cu 2,8% mai mult fata de 2012. Asiguratorul roman este parte a grupului financiar olandez ING si activeaza pe piata romaneasca din 1997.

"Cred in potentialul pietei asigurarilor de viata din Romania, unde penetrarea acestui segment de afaceri in Produsul Intern Brut se situeaza la 0,3%, fata de 1,6% sau 1,8% in Ungaria, Cehia sau Polonia. Populatia Romaniei are un deficit de protectie foarte mare, iar nevoia de economisire este foarte ridicata. Uitati-va la nivelul economiilor populatiei, la gradul de inlocuire al ultimului salariu cu prima pensie (...) este nevoie de aceste produse si pe masura ce venitul disponibil se va majora ma astept sa creasca si aceasta industrie", a afirmat seful asiguratorului.

Sursa foto: Shutterstock / Life Buoy in sunset

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri