Aceste prevederi se regasesc intr-un proiect al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) care vizeaza modificarea si completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse in aplicare prin Ordinul CSA 14/2011, potrivit Mediafax. Astfel, asiguratorii care emit polite RCA vor detine pentru activitatea de asigurari generale un grad de solvalibilitate, determinat ca raport dintre marja de solvabilitate disponibila si marja de solvabilitate minima, de cel putin 1,3.

De asemenea, ASF va obliga asiguratorii sa mentioneze comisionul de intermediere pe polita de asigurare RCA atat in valoare absoluta, cat si ca procent aplicat primei de asigurare mentionate pe polita, fiind inclus ca valoare in prima de asigurare totala. "Nivelul maxim al comisionului acordat de asiguratori pentru contractarea asigurarii RCA nu va depasi 10% din valoarea primelor de asigurare incasate. Asiguratorii RCA au obligatia sa prevada in orice contract de intermediere obligatia intermediarului de a incasa prima de asigurare aferenta politelor RCA integral in contul asiguratorului, sau in cazul platilor in numerar, de a vira prima de asigurare incasata integral in contul asiguratorului, cel tarziu in ziua urmatoare datei incasarii", se precizeaza in proiect.

O alta propunere a institutiei vizeaza tarifele de prima pentru RCA, care vor fi modificate dupa minimum 6 luni de la ultima notificare, cu exceptia indexarilor sau a majorarilor pe anumite categorii de riscuri. "Nerespectarea de catre asiguratorii RCA si de catre intermediarii in asigurari a prevederilor articolelor 21 - 23 (prezentate anterior - n.r.) se va sanctiona cu retragerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie RCA pentru asiguratori si retragerea autorizatiei de functionare a intermediarilor, conform articolului 39 din Legea 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare si normelor emise in aplicarea acestei legi", se mai spune in document.

Problema structurala a pietei de asigurari o reprezinta costurile

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate in urma unui accident auto produs din vina conducatorului auto asigurat primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau vatamarile corporale suferite. Scopul politei este ca persoanele pagubite sa primeasca obligatoriu despagubiri pentru daunele suferite, independent de situatia materiala a celui care a produs paguba.

Propunerile ASF survin declaratiilor presedintele institutiei, Misu Negritoiu, care afirma in prima parte a lunii iunie ca socitatile de asigurari trebuie sa se comporte responsabil si sa nu mai practice preturi de dumping. De asemenea, el a spus ca problema structurala a pietei de asigurari o reprezinta costurile de distributie si vanzare, directe si indirecte, care sunt foarte mari.

"40% dintre aceste costuri, care merg catre distributie si vanzare, este mult prea mult. Astfel, industria asigurarilor, pe ansamblu, are mai mari costuri decat venituri, este peste 110%. Pe total, industria are pierderi, care au fost compensate in mare masura cu infuziile de capital, dar situatia nu poate merge la infinit. Industria trebuie sa redevina rentabila, ea trebuie sa practice metode de vanzare loiale, decente, fundamentate si sa se uite foarte serios la costuri", a afirmat Negritoiu in data de 12 iunie.

El a adaugat ca piata locala a asigurarilor nu poate sa suporte aceste costuri, care sunt si "indecente". "Nu este normal ca discount-urile, desantate de altfel, sa ajunga la jumatate din prima medie pe RCA, nu este normal ce se intampla, nu este o practica comerciala sanatoasa, nu este o afacere care sa reziste in timp. Exista jucatori buni pe piata RCA care nu pot rezista la agresivitatea practicata de alti jucatori in acest domeniu", a spus presedintele ASF.

Citeste si:

El a aratat, la acea data, ca sunt societati in piata RCA care practica jocuri piramidale in privinta lichiditatii, care supravietuiesc de la o zi la alta cu niste prime care le acopera, eventual niste nevoi temporare, dar care sunt insuficiente. "Noi nu putem avea clienti satisfacuti, multumiti in privinta achitarii daunelor la acest nivel al preturilor RCA", a adaugat Negritoiu.

Presedintelui ASF a afirmat ca institutia va efectua controale la societatile care practica asigurari RCA, pentru a verifica modul de constituire a rezervele tehnice de daune. "De asemenea, ne gandim sa intervenim, eventual, direct pe nivelul costurilor, respectiv la comisioane, la niste nivele de referinta in domeniul comisioanelor in cotatia primelor RCA", a spus presedintele ASF.

Piata de asigurari din Romania este dependenta de segmentul asigurarilor auto (RCA si CASCO), care reprezentau 65,12% din totalul primelor subscrise aferente categoriei de asigurari generale in anul 2013. Astfel, subscrierile aferente clasei X de asigurari generale, respectiv polite RCA, au consemnat un avans de 15,2%, la 2,46 miliarde de lei.

Anul trecut, piata asigurarilor generale si de viata a insumat subscrieri de 8,12 miliarde de lei, in scadere cu 1,6% fata de 2012. Asigurarile generale, care includ politele RCA, au atins 6,49 miliarde de lei, cu 0,56% mai mult fata de 2012. Primii trei jucatori pe segmentul RCA in 2014 au fost Euroins Romania - 466,31 milioane de lei, Carpatica Asig - 413,81 milioane de lei si Astra Asigurari - 403,09 milioane de lei. La finele lunii august 2013, ASF a interzis temporar companiei Euroins sa mai incheie contracte RCA. O luna mai tarziu, institutia a ridicat sanctiunea, dupa ce asiguratorul a corectat unele aspecte care au stat la baza deciziei ASF din 28 august.

ASF a instituit, in februarie, procedura de redresare financiara prin administrare speciala a companiei Astra Asigurari si a numit firma KPMG Advisory ca administrator special. De asemenea, institutia a decis, trei luni mai tarziu, deschiderea procedurii de redresare financiara pentru Carpatica Asig, conducerea companiei avand obligatia sa prezinte un plan de redresare financiara.