Wall-Street.ro: Care au fost principalele tendinte care au influentat evolutia pietei de brokeraj in primul semestru din acest an?

Anca Roscaneanu: In prima jumatate a acestui an am remarcat fenomene precum:

  • Cresterea cererii de informatii despre produsele personalizate, atat adaptari ale celor standard cat si produse create de la zero;
  • Consultantii nostri au primit des intrebari despre evenimentele in care au fost implicate anumite companii de asigurare, au vrut informatii tehnice, argumentate nefiltrate de media;
  • Companiile au fost mai deschise sa includa in pachetele de compensatii si beneficii pentru angajati linii de asigurare de tip employee benefits (asigurari de viata, de sanatate, de accidente, de calatorie in strainatate). Interesul pentru informatii tehnice si financiare a fost in crestere. O cauza si, totodata un efect, este ca asiguratorii au fost mai flexibili sa adapteze politele;
  • S-a mentinut tendinta in crestere a ultimilor ani a nivelului de informare si educare a clientilor, in sensul ca din ce in ce mai multe companii vor sa beneficieze de valoare adaugata si de eficientizarea investitiei in asigurari;
  • A ramas o constanta a pietei presiunea pe bugete indiferent de dimensiunea companiei, a domeniului de activitate si a liniei de asigurare incheiate;

Wall-Street.ro: Care sunt liniile de business cu cel mai mare potential de crestere si care sunt factorii care vor genera aceasta capacitate de evolutie pe termen mediu si lung?

Anca Roscaneanu: Daca discutam de crestere in valori absolute nu ne putem referi decat la o perspectiva pe termen mediu. Pe masura ce companiile din Romania se extind cu activitatea in afara tarii au nevoie de asigurari de tip raspundere civila, de asigurari de credite comerciale, de garantii contractuale (de participare la licitatii, de buna executie etc.).

Ne aflam in era «big data» si rolul brokerului devine din ce in ce mai important, deoarece are capacitatea de a lucra cu un volum ridicat de informatii.

In contractele comerciale internationale se intampla sa le fie solicitate incheierea unuia sau a mai multora dintre aceste tipuri de asigurari. In functie de amploarea dezvoltarii pe plan extern a companiilor, aceste linii de asigurare au potential de crestere. Pentru companiile care produc pentru export, spre exemplu, asigurarea creditelor comerciale este un instrument care le ofera siguranta sporita in primul rand pentru ca se evalueaza solvabilitatea clientilor. Sa stii cat si cui sa livrezi fara a-ti afecta echilibrul financiar este o informatie de importanta maxima.

Wall-Street.ro: Cum s-au diversificat riscurile cu care se confrunta companiile romanesti in ultimii ani pe plan intern si extern?

Anca Roscaneanu: In virtutea specializarii, un broker de asigurare corporate intelege specificul fiecarui business si alege solutiile de asigurare de care clientul are nevoie si le personalizeaza pentru a genera un cost corect al primei, dar si pentru a optimiza acoperirea politei astfel incat ea sa poata fi folosita pentru a primi despagubiri in cazul in care se produc evenimente. Sunt clauze care pot fi relevante sau nu, in functie de activitatea desfasurata. «Tailor-made» este o necesitate in asigurarile pentru companii si rolul brokerului este sa gaseasca cele mai bune solutii.

  • Pe plan intern, perioada de recesiune a generat crestere pentru solutiile care protejeaza cash-flow-ul, cum ar fi asigurarile de garantii pentru participare la licitatie (ca alternativa la scrisoarea de garantie bancara, care necesita blocarea unor sume mai mari de bani) sau asigurarile de credite comerciale.
  • Pe plan extern, diferenta dintre un broker local siun broker cu acces la retea internationala are impact mai mare in programul de asigurare al clientului. De la an la an riscurile se diversifica si brokerul se transforma dintr-un achizitor extern de asigurari in consultant in managementul riscului pentru ca trebuie sa intelegem toate riscurile pe care le intampina un business, fie asigurabile, fie neasigurabile.

Nivelul de tehnologizare in crestere indica un potential pentru liniile de asigurare a echipamentelor electronice si a riscurilor cibernetice.

Indiferent de aria in care isi desfasoara activitatea, daca o companie isi modifica structura se modifica si riscurile la care este expusa. Spre deosebire de o societate cu raspundere limitata, o societate pe actiuni trebuie sa incheie obligatoriu o asigurare de raspundere civila manageriala (D&O), iar o companie care se listeaza la bursa trebuie sa implementeze un sistem integrat de management al riscului. Cand incheie parteneriate cu companii internationale, societatile romanesti intampina diverse cerinte din acest punct de vedere, cum ar fi incheierea anumitor tipuri de asigurari.

Citeste si:

Wall-Street.ro: Cum se prezinta structura portofoliului Gras Savoye la finele S1?

Anca Roscaneanu: Structura portofoliului este relevanta la nivel de an pentru ca discutam majoritar de polite in vigoare care se incheie pe un an. Daca am evalua partial, structura poate suferi modificari pentru ca sunt linii care se reinnoiesc cu precadere in anumite perioade. Asadar, in anul 2013, din volumul de prime brute intermediate de Gras Savoye Romania 60% au reprezentat linii de property (daune la proprietati, linii financiare, Cargo), 7% raspunderi, 27% auto (RCA, Casco, CMR) si 6% EB (asigurari de persoane viata si non-viata). Tendinta se va mentine si in anul 2014.

Wall-Street.ro: Care sunt previziunile dumneavoastra cu privire la evolutie intermedierilor corporate? Ce segmente de business vor excela?

Anca Roscaneanu: Sunt cateva elemente legate de felul in care isi desfasoara activitatea companiile care ne fac sa acordam atentie deosebita catre anumite linii:

  • Nivelul de tehnologizare in crestere indica un potential pentru liniile de asigurare a echipamentelor electronice si a riscurilor cibernetice;
  • Tot din perspectiva tehnologiei, pentru ca ne aflam in era « big data », rolul brokerului devine din ce in ce mai important pentru ca el are capacitatea de a lucra cu un volum ridicat de informatii, intelegand si valorificand datele pentru a eficientiza programul de asigurare; Astfel, cand lucreaza cu un broker un client aloca mai putine resurse (timp, efort, atentie etc.) pentru a beneficia de oferta ferma conform cu riscul real la care este expus;
  • Sistemul public de sanatate din Romania, aflat in incertitudine, coroborat cu nevoia companiilor de a-si fideliza angajatii genereaza deja interes crescut pentru liniile de asigurare pentru angajati. Acestea se achizitioneaza sub forma de polite de viata, de sanatate (cu clauze pentru cheltuieli medicale in caz de imbolnavire), de accidente, de calatorie in strainatate;
  • Cresterea exporturilor va genera cerere pentru raspunderi civile, pentru asigurari de credite comerciale, pentru garantii contractuale;
  • Persoanele fizice, pe masura ce calatoresc sau locuiesc in tari occidentale, devin mai vehemente cu privire la respectarea drepturilor pe care le au si daca se simt prejudiciate vor cere despagubiri. Acest fenomen va creste, de asemenea, si numarul companiilor care incheie asigurari de raspunderi civile generale fata de terti.