Comisionul de intermediere aferent politelor de asigurare de raspundere civila auto (RCA) si practicat de brokerii de asigurare ar putea fi redus drastic pana la 10% din valoarea primelor de asigurare incasate si va trebui mentionat obligatoriu pe contractele incheiate, potrivit unui proiect de Norma al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), aflat in dezbatere publica. In acelasi timp, conform proiectului, asiguratorii care emit polite RCA vor detine un grad de solvabilitate pentru activitatea de asigurari generale de cel putin 1,3.

Proiectul supraveghetorului vizeaza modificarea si completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila (RCA) pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse in aplicare prin Ordinul CSA 14/2011, si este deschis consultarii publice. Obiectivul declarat al ASF este curatarea sectorului RCA si revenirea pe profit a celor trei societati de asigurare, cu portofoliul preponderent RCA, care anul trecut se situau sub gradul minim actual de solvabilitate de 1%.

Primele brute subscrise anul trecut, cumulate pentru cele doua categorii de asigurari ‐ generale si de viata ‐ au totalizat peste 6,49 miliarde de lei, nivel ce arata o crestere comparativ cu anul 2012, de 0.56%, in termeni nominali. Piata de asigurari a ramas si in 2013 dependenta de segmentul asigurarilor auto, care reprezentau 65,12% din totalul primelor brute subscrise aferente categoriei de asigurari generale. De mentionat ca desi subscrierile (CASCO) au avut o scadere nominala cu 7,92% fata de anul 2012, subscrierile RCA pentru autovehicule au avut o crestere de 15,19%.

Daca asiguratorii nu au exprimat deocamdata un punct de vedere legat de noile reglemen­tari, bro­­­kerii de asigurare au avut reactii puternice, atat cu privire la diminuarea comisionului la 10% cat si in ceea ce priveste mentionarea acestuia, in ideea de transparenta, pe contractele de asigurare, arata 1asig. Printre consecintele noilor reglementari, vazute de brokerii de asigurare, s-ar numara "scaderea gradului de cuprindere in asigurare a parcului auto" si subminarea unei piete libere, unde "concurenta este cea care determina regulile jocului", mai scrie publicatia mentionata.

De ce nu reusesc asiguratorii sa scape de pierderi?

Este important ca societatile de asigurare sa-si revizuiasca periodic performanta de daune fata primele incasate, pentru a se asigura ca primele raman adecvate riscurilor si ca practicile de subscriere sunt aliniate cu stabilirea cotelor de prima, astfel incat riscurile pe care le preia compania sa fie conforme cu cele in baza carora s-au stabilit preturile.

Cel mai bun mod prin care se poate face acest lucru in asigurarile generale este folosirea ratei combinate. Aceasta rata este raportul dintre cheltuieli si daune, pe de-o parte, si prime, pe de alta, si poate fi folosita pentru a monitoriza cat de bine a stabilit compania preturile produselor sale, precum si eficienta tehnicilor sale de subscriere in potrivirea corecta a riscurilor pe structura preturilor.

Daca rata combinata este sub 100%, prima perceputa este suficienta pentru acoperirea platilor si apare un profit din subscriere. Daca rata combinata este peste 100%, compania va inregistra o pierdere din activitatea de subscriere. Procesul de subscriere va fi diferit de la un asigurator la altul, in functie de nivelul de risc pe care sunt dispusi sa-l accepte.

Clasa 2012 2013
Rata cheltuielilor Rata daunei Rata combinata Rata cheltuielilor Rata daunei Rata combinata
Total asigurari generale, din care: 38,90% 69,10% 108,00% 41,97% 71,60% 113,57%
CASCO 35,19% 92,82% 128,01% 38,68% 89,43% 128,11%
Locuinte 37,98% 25,34% 63,32% 43,71% 24,61% 68,32%
RCA 41,05% 83,68% 124,73% 42,56% 88,37% 130,92%

Pornind de la cele mentionate, potrivit ASF, companiile de asigurari au platit anul trecut clientilor sub forma de despa­gubiri pe segmentul de asigurari generale o pondere de 72% din primele sub­scrise anual, iar la acestea se adauga cheltuielile operatio­na­le care echivaleaza cu 42% din afaceri, ceea ce face ca incasarile sa fie depasite cu 14% de costurile totale. Astfel, rata combinata ajungea la 114% anul trecut, cu sase puncte procentuale peste nivelul din 2012.

Asiguratorii au platit anul trecut despa­gubiri pe segmentul de asigurari generale in valoare de 4,2 miliarde de lei si au inregistrat cheltuieli de administrare si achizitie de 2,7 miliarde de lei, in timp ce primele subscrise au inregistrat o crestere nominala de 0,56% fata de anul 2012.

Valoarea daunelor si a cheltu­ielilor evidentiaza sur­sele din care izvorasc problemele companiilor de asigurari: preturi reduse in raport cu riscurile asumate si costurile prea mari cu administrarea politelor emise. Pe de alta parte, grad de cuprindere in RCA nu are un impact major asupra pierderilor. Acesta era, la finele anului trecut, de aproximativ 90% in randul autovehiculelor care circula pe drumurile din Romania, potrivit datelor ASF.

Un alt aspect important constatat de ASF este neadecvarea rezervelor tehnice constituite de unele societati de asigurare, cu precadere pentru asigurarile auto, ceea ce a condus la tarife de prima nerealiste practicate de societatile respective, in special in cazul asigurarilor RCA. Unele societati practica o politica de subtarifare, mai ales in cazul asigurarilor RCA, fenomen determinat de "goana" de a atrage clienti pentru a‐si creste cota de piata, fara a tine seama in calculul tarifelor de prima de profitabilitatea pe clase/produse de asigurare. Pe termen mediu aceasta se reflecta in incapacitatea de a face fata obligatiilor viitoare de plata pentru societatile respective.

In ceea ce priveste indicele de solvabilitate, datele ASF de la 31 decembrie 2013 arata ca dintr-un numar de 28 de societati care practica asigurari generale:

  • 6 asiguratori au un grad de solvabilitate peste 1,5;
  • 16 asiguratori au un grad de solvabilitate cuprins intre 1,05 si 1,5;
  • 3 asiguratori au gradul de solvabilitate intre 1 si 1,05;
  • 3 societati nu indeplinesc cerinta de solvabilitate. Dintre acestea 2 se afla in procedura de redresare financiara (Astra Asigurari si Carpatica Asig, iar un asigurator (Euroins) si-a majorat capitalul social in perioada urmatoare indeplinind, astfel, cerinta de solvabilitate.

Brokerii, profit si cresteri ale afacerilor in mod constant in criza

Spre deosebire de piata de asigurari generale care a inregistrat pierderi majore in ultimii ani, piata de brokeraj a raportat profit si cresteri ale afacerilor in mod constant in perioada de criza. Valoarea cumulata a pierderii inregistrate de catre asiguratori, pe segmentul de asigurari generale anul trecut, a fost de 1.218 milioane de lei. In acelasi timp, valoarea profitului cumulat la nivelul pietei de brokeraj a fost de 130 milioane de lei, nivel in scadere nominala cu 10,92% fata de anul 2012 (146 mil. lei). Un numar de 50 brokeri au inregistrat profituri cu valori cuprinse intre 220.000 lei si 19.500.000 lei.

Rezultatul tehnic inregistrat de societatile de asigurari aferent activitatii de asigurari generale
An Rezultatul net al activitatii (lei)
- Profit Pierdere
2009 111.273.144 432.143.703
2010 92.969.443 288.052.643
2011 102.973.139 591.573.238
2012 106.914.091 569.594.999
2013 106.847.209 1.325.223.879

In perioada 2009 - 2013, rezultatul financiar net la nivelul pietei asigurarilor a fost unul negativ. In anul 2013, s‐a constatat o crestere absoluta semnificativa a pierderilor cu suma de 962 milioane de lei fata de cea inregistrata in anul 2012. Societatea Astra a inregistrat o pierdere in valoare de 813 milioane de lei, detinand astfel o pondere in total pierdere a pietei asigurarilor de 54,03%. Asirom, BCR Asigurari de Viata si Omniasig au inregistrat cumulat o pierdere de 467 milioane de lei detinand astfel o pondere in total pierdere a pietei asigurarilor de 31,07%.

Unde se afla problema si ce urmareste ASF?

Majoritatea specialistilor admit ca segmentul RCA a fost, de-a lungul timpului, locul de desfasurare al unui razboi al preturilor, atat din punctul de vedere al primelor, cat si al comisioanelor acordate brokerilor pentru a vinde mai mult de la o companie, iar serviciile furnizate pagubitilor au fost unele pe masura preturilor practicate. De altfel, in perioada 2007-2008, comisioanele practicate in piata RCA puteau ajunge chiar si la 40-50% din prima de asigurare, nivel exagerat de mare tinand cont de riscurile asumate. Acest procent s-a diminuat treptat, in ultimii ani, in contextul in care si asiguratorii au cautat sa-si reduca cheltuielile de emitere, dar nu scad sub 20%.

An Prime intermediate de brokerii de asigurare (lei) Venituri din activitatea de brokeraj (lei) Numar societati de brokeraj in asigurari
2005 855 165 281
2006 1.300* 239 313
2007 2.000* 350 348
2008 2.704 488 403
2009 3.211 504 482
2010 3.199 535 554
2011 3.115 604 584
2012 3.603 725 610
2013 3.928 773 445

* estimari Wall-Street.ro

Obiectivul declarat al ASF este curatarea sectorului RCA si revenirea pe profit a celor trei societati de asigurare, cu portofoliul preponderent RCA, in conditiile in care, in primul rand, pretul pentru RCA nu este bine calculat, din dorinta de a castiga cota de piata. Acesta aduce, pe moment, un volum mai mare al subscrierilor, numai ca la un moment dat vine si valul de daune. Atunci apare problema: atat timp cat pretul nu este stabilit corect, vei ajunge in imposibilitatea de a plati daunele. In acelasi timp, un comision de 20-30% la o prima RCA medie de 500-700 de lei, face ca veniturile incasate de asiguratori sa nu fie sustenabile, comparativ cu riscurile asumate.

Comisioane mai mari acordat brokerilor inseamna si incasari mai mici pentru compania de asigurari si implicit o rezervare mai slaba si un grad de reasigurare scazut. Societatile de asigurare cu un portofoliu constituit preponderent din RCA (peste 90%) si cu tarife scazute ofera, de obicei, si cele mai mari comisioane fiind obligate sa subscrie continuu pentru a nu intra in incapacitate de plata.

Numarul mare al companiilor de brokeraj in asigurari este una dintre principalele probleme ale pietei, in conditiile in care multi dintre jucatori intermediaza in proportie de 90% polite RCA, produse in cazul carora rolul bro­kerului ajunge sa fie minim, de simplu distribuitor.

O alta problema este ca un broker nu este, de asemenea, tentat sa vinda RCA pentru "societati bune", pentru ca diferentele sunt foarte mari. Daca se face comparatie in functie de pretul cel mai mic si pretul cel mai mare, e clar ce vor alege clientii, mai ales in situatia in care lipsa de bani se simte acut in piata de retail. In aceste conditii, brokerul influenteaza vanzarile la societatile care au pretul cel mai mic si, in acelasi timp, si viitorul acestora, pentru ca vine momentul scadentei in care trebuie sa plateasca daune si nu au cu ce. De aceea, putem concluziona ca masura urmarita de ASF privind reducerea comisioanelor platite brokerilor este de a creste veniturile incasate de societatile de asigurare (pe RCA, in special), in contextul in care Autoritatea intentioneaza sa majoreze indicele de solvabilitate pentru asiguratorii care vand RCA la 1,3.

Si in anii precedenti a existat povestea comisioanelor pe RCA. S-a incercat impunerea unei reguli de limitare a comisionului in 2008, iar piata incepuse sa se reaseze din punctul de vedere al comisioanelor si chiar si al preturilor. Ce s-a intamplat dupa? S-au gasit solutii pentru cei care au dorit sa dea comisioane mai mari si acestea au crescut din nou. Dar comisionul, nu ar trebui sa-l afecteze pe broker, deoarece daca vor creste preturile la RCA la un nivel sustenbil pentru asigurator, pentru aceeasi intermediere s-ar putea sa ia mai multi bani, desi comisionul scade la 10%.

Asadar, odata cu razboiul preturilor intre asiguratorii RCA si goana dupa subscrieri pentru a nu intra in incapacitate de plata, a dus la plata unor comisioane catre brokeri exagerate, ceea ce a atras in aceasta industrie foarte multi intermediari. Numarul societatilor de brokeraj a crescut astfel cu 300% in ultimii opt ani pana la peste 600 de intermediari, care raportat la cele aproximativ 6 milioane de masini care sunt in parcul auto din Romania, in medie avem un broker la 10.000 de masini. Daca este mult sau putin, comparativ cu alte tari din regiune, doar specialistii din piata pot spune.

Sursa foto: Shutterstock / Car costs

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri