"Au fost aduse in atentia Comisiei Europene argumentele pentru care infiintarea CEETAR ar duce la incalcarea normelor europene si ar afecta functionarea pietei romanesti de asigurari. Conform raspunsului primit de la Bruxelles, sesizarea transmisa de UNSAR si UNSICAR se afla in proces de analiza.", arata asiguratorii si brokerii. UNSAR si UNSICAR mentioneaza ca, la solicitarea Comisiei Europene, poate fi deschisa procedura de infringement impotriva Romaniei.

Proiectul de lege se afla pe Ordinea de zi a sedintei de plen a Senatului din data de 2 septembrie, avand Aviz Negativ de la Comisia economica, industrii si servicii si de la Comisia pentru transporturi si energie. Conform acestui proiect, expertii si evaluatorii tehnici auto CEETAR, in calitate de "asociatie privata, de utilitate publica, aflata sub controlul Guvernului", ar putea evalua toate vehiculele avariate, in vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si acordarea despagubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativa (CASCO).

In expunerea de motive a proiectului, se arata ca in perioada 2012-2013, Romania a inregistrat cel mai ridicat procent de autovehicule implicate in accidente de circulatie din Europa (aproape 10%) si totodata cele mai mult contestatii/refuzuri de plata a despagubirilor de catre societatile de asigurari proprietarilor asigurati. Cu toate acestea nu exista o legisltie care sa impuna modul in care un autovehicul, distrus/avariat grav intr-un accident rutier, sa poata fi repus in circulatie fara risc tehnic de producere a altui accident, afirma documentul citat.

"Cu privire la plangerile indreptate impotriva societatilor de asigurari, pana la finele anului 2012, numarul de reclamatii catre fostul CSA, actualul ASF, pentru neindeplinirea obligatiilor de desdaunare sau de nerespectare a clauzelor asumate de asigurator [...] a crescut de peste 80 de ori.". Astfel, "crearea unui corp de experti si evaluatori tehnici auto in Romania, profesionist, independent, neutru fata de societatile de asigurare, de unitatile/service-le auto de reparatii, precum si de proprietarii/ posesorii/ detentorii autovehiculelor avariate, cu deosebire cele asigurate RCA ori CASCO, este de stringenta si maxima necesitate.".

Potrivit proiectului, la ora actuala exista mari dubii fata de competenta celor care evalueaza pagubele. Astfel, o singura reglementare, un ordin al fostei CSA (Ordinul nr.14/2011), in prezent inclusa in ASF, "face o trimitere vaga la cunostintele de expertizare".

Acesta prevede ca asiguratorii sunt obligati sa detina personal specializat de constatare si lichidare a daunelor auto. Initiatorii proiectului afirma ca "nimeni nu stie si nici nu verifica daca aceste persoane au sau nu au cunostintele tehnice profesionale si experienta necesara de a aface constatari si recomandari de reparatii auto. Pe langa faptul ca aceste persoane sa numesc, nu intamplator - inspectori de dauna - pentru ca sunt fara pregatire politehnica in domeniul auto, nu pot avea nici o independenta, neutralitate, obiectivitate, depline, deoarece, fiind angajate sunt sub autoritatea si controlul asiguratorului. Ei sunt obligati sa minimalizeze costurile asiguratorului, implicit nu numai in detrimentul asiguratului ci si al sigurantei circulatiei rutiere.".

Citeste expunerea completa de motive in documentul anexat acestui articol.

Efectul principal: majorarea primelor de asigurare RCA

Inca din luna mai a acestui an UNSAR si UNSICAR si-au exprimat convingerea ca adoptarea Legii privind constituirea, organizarea si functionarea CEETAR ar aduce prejudicii majore asiguratilor si pietei locale de asigurari. Astfel, "proiectul de lege incalca principiul libertatii contractuale si prevederile Codului Civil in vigoare, impunand efectuarea constatarii daunelor numai de catre experti tehnici auto membri CEETAR.", arata cele doua asociatii.

Citeste si:

In opinia asiguratorilor si brokerilor, efectul principal va fi acela de majorare a primelor de asigurare ca rezultat al cresterii costurilor aferente regularizarii daunelor. Clientii companiilor de asigurari vor trebui sa inteleaga faptul ca primele de asigurare auto vor creste semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice si a altor costuri legate de activitatea de evaluare. De asemenea, companiile independente de regularizare daune, care activeaza in industria locala de asigurari, ar putea fi eliminate din aceasta piata sau ar putea fi obligate sa adere la un organism nereglementat si nesupravegheat de ASF.".

Mai mult decat atat, asiguratorii si brokerii afirma ca daca proiectul de lege ar fi votat si ar intra in vigoare, asiguratul roman ar ajunge sa fie discriminat prin comparatie cu ceilalti cetateni europeni. Astfel, "acesta ar avea o procedura mult mai complicata de urmat in cazul in care ar fi implicat intr-un accident in afara tarii. Ar trebui sa se adreseze nu numai reprezentantului de despagubiri al asiguratorului RCA, ci si unui membru al CEETAR.".

Potrivit proiectului de lege, solutia stabilita de evaluatorul CEETAR poate fi acceptata de catre parti prin semnare, sau poate fi contestata doar in instanta, ceea ce ii confera evaluatorului drepturi depline si intangibile, determinand pentru partile care inteleg sa o conteste costuri substantiale pentru solutionarea litigiului in instanta.

De asemenea, "intrarea in vigoare a unui asemenea proiect ar insemna si monopolizarea unei componente importante a activitatii de asigurari, respectiv a activitatii de regularizare de daune, aceasta fiind facuta de catre un organism privat care nu se afla sub controlul ASF. Propunerea legislativa intra in conflict cu reglementarile special privind activitatea Registrului Auto Roman, conform acestei propuneri expertii CEETAR dobandind dreptul de a stabili daca, dupa o dauna, vehiculul poate fi introdus in trafic cu sau fara o noua viza ITP."

UNSAR si UNSICAR considera, asadar, ca "functionarea sistemului de asigurari din Romania este periclitata de acest proiect de lege nefundamentat. Dovada a faptului ca sistemul de acordare a despagubirilor pe segmentul auto functioneaza in forma actuala o reprezintadaunele de 435,75 milioane euro platite de asiguratori in 2013 pe segmentul RCA si cele de 398,75 milioane euro platite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezinta aproximativ 90% dintre daunele platite pe asigurari generale in 2013.".

Asociatiile arata ca "intr-o piata cu un regim de functionare firesc, reglementarea externalizarii serviciilor postvanzareeste si trebuie sa ramana in sarcina autoritatii de supraveghere, asa cum se intampla in orice alt stat european. Romania poate inregistra pierderi atat la nivel de imagine, cat si la nivel investitional in cazul acordarii unui vot pozitiv pentru acest proiect de lege.".

Sursa foto: Shutterstock / Insurance inspector