Pe de alta parte, numarul datoriilor neperformante a scazut, in comparatie cu ultimii doi ani. Cu doar 70 % din facturi platite la termen, clientii romani sunt, alaturi de bulgari, platitorii cel mai putin punctuali din Europa. Acestea sunt rezultatele studiului EOS 2014 denumit "Comportamente de plata in tarile europene", pentru care institutul de cercetare a pietei TNS Infratest a chestionat 2.600 de persoane cu functie de conducere din 12 tari europene.

Conform acestui studiu, procentul de facturi achitate la timp de catre romanii persoane fizice este mai mic decat media est-europeana, de 72%, si cu mult mai mic decat media paneuropeana, care este de 75%. Cu toate acestea, rata creditelor neperformante s-a imbunatatit semnificativ, de la aproape 10% in 2012, la 5% anul acesta. Motivele mentionate pentru comportamentul de plata necorespunzator al clientilor B2B sunt problemele cu lichiditatile, neachitarea facturilor de catre propriii clienti si situatia economica actuala.

"In cazul clientilor persoane fizice, intarzierea platilor se datoreaza adesea somajului", mentioneaza Georg Kovacs (foto), director general al companiei EOS KSI Romania. Totusi, cei chestionati privesc viitorul cu optimism "societatile comerciale romanesti, in comparatie cu cele din Europa de Est, considera ca in urmatorii doi ani comportamentul de plata se va imbunatati", afirma Georg Kovacs.

Fiecare a doua companie considera ca indeosebi in sectorul B2B se va inregistra o imbunatatire a comportamentului de plata. Tot in opinia lor, o influenta semnificativa asupra imbunatatirii comportamentului de plata ar avea-o ameliorarea situatiei economice actuale, precum si initiativele guvernului. Totusi, Georg Kovacs este de parere ca "societatile comerciale insele trebuie sa fie active in acest sens. Spre exemplu, ele ar putea reduce termenele de plata sau ar putea apela la furnizori externi de servicii pentru administrarea creantelor".

Trei din zece clienti nu isi platesc la timp datoriile

In Romania, rata platilor la timp a facturilor s-a deteriorat pentru al doilea an consecutiv, de la 81% facturi platite la timp la 70%. Cu toate acestea, rata debitelor neperformante s-a imbunatatit semnificativ, de la aproximativ 10% in 2012 la 5% anul acesta. Motivele citate cel mai des pentru comportamentul de plata defectuos al clientilor de tip corporativ (B2B) sunt problemele cu fluxul de numerar (44%) si neplata facturilor de catre propriii clienti (52%), in timp ce motivele pentru incapacitatea de plata a clientilor persoane fizice (B2C) sunt situatia economica actuala (35%) si somajul (31%).

Citeste si:

Prin urmare, o imbunatatire a situatiei economice generale, precum si initiativele guvernamentale reprezinta factori-cheie in imbunatatirea comportamentului de plata in Romania. Avand o perioada de gratie de aproape 6 saptamani, clientii persoane juridice (B2B) se bucura de termene de plata mai mari decat clientii persoane fizice (B2C). Cu toate acestea, proportia platilor intarziate sau de nerecuperat este aproape aceeasi in ambele segmente. De exemplu, aproximativ trei din zece clienti nu isi platesc la timp datoriile indiferent de sector. Clientii B2B indeosebi nu se grabesc sa isi plateasca facturile la timp, indiferent de sectorul in care activeaza: companiile intervievate au raportat ca facturile le sunt platite de catre clientii persoane juridice la 33 de zile (in medie) dupa data scadenta.

Comparativ cu alte tari din Europa de Est, companiile romanesti tind mai mult sa creada ca practicile de plata se vor schimba in urmatorii doi ani. In special in sectorul B2C, 52% dintre companiile intervievate presupun ca practicile actuale de plata se vor imbunatati, comparativ cu 34% in Europa de Est. O provocare viitoare pentru companii va fi, mai presus de toate, sa faca fata situatiei economice, sa reduca pierderile de profit si problemele cu fluxul de numerar, acestea fiind considerate si drept cele mai frecvente consecinte ale datoriilor neperformante.

La initiativa EOS Group, in primavara anului 2014, institutul independent de cercetare a pietei TNS Infratest a chestionat 2.600 de experti financiari din 12 tari europene, in ceea ce priveste practicile de plata din tarile respective. Au fost chestionati peste 200 de persoane cu functie de decizie din sectorul managementului creantelor din fiecare dintre urmatoarele tari: Belgia, Bulgaria, Grecia, Marea Britanie, Franta, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia, Spania si Ungaria, precum si 400 de decidenti din Germania, cu privire la experientele lor in efectuarea platilor, tendintele economice din tara lor si gestionarea creantelor.

EOS KSI Romania a fost fondata in anul 2002 si din anul 2005 face parte din EOS Holding GmbH, unul dintre cei mai importanti furnizori internationali de servicii financiare personalizate. Principalul sau domeniu de activitate este managementul creantelor. Cu peste 9.000 de angajati si 50 de filiale, EOS ofera servicii personalizate celor aproximativ 20.000 de clienti din peste 25 de tari. Avand o retea internationala de companii partenere, Grupul EOS pune la dispozitia clientilor sai resurse din peste 140 de tari de pe toate continentele. Cele mai importante sectoare in care activeaza sunt sectorul bancar, asigurarile, utilitatile, telecomunicatiile si IT.