Acestea se diferentiaza dupa o serie de criterii, precum sursa de finantare, metoda de finantare, modalitatea de participare la sistem si modul calcularii beneficiilor de pensionare. In principiu, "atata timp cat cetateanul contribuie la sistemul de asigurari sociale din acea tara, acesta va acces si va deveni beneficiar al sistemului la momentul iesirii la pensie. Mai ales daca vorbim de tari din UE unde, conform Regulamentului European de securitate sociala, perioadele de contributie din diversele tari se totalizeaza si respectiv se recunosc. Evident ca se aplica si legislatia locala cu privire la vechimea in munca si varsta minima de pensionare care trebuie luate in considerare la momentul iesirii la pensie intr-un anumit stat UE.", a declarat, pentru wall-street.ro, Alina Petrescu, manager, consultanta Fiscala, PwC Romania.

Nu exista un model european comun in organizarea sistemelor de pensii. In general, se vorbeste de un sistem in trei piloni, insa cei trei piloni nu sunt aceiasi pentru toate tarile Uniunii Europene. In timp ce tarile din centrul si estul Europei au adoptat modelul Bancii Mondiale (Pilonul 1 - public, Pilonul 2 - obligatoriu reglementat de stat si administrat privat, Pilonul 3 - privat voluntar), tarile vestice sau cele nordice precum nu au aceeasi viziune sociala rivind cei trei piloni (Pilonul 1 - pensii publice, Pilonul 2 - pensii ocupationale, legate de categoria rofesionala a contribuabilului si stabilite prin contracte colective de munca si Pilonul 3, pensii private avand conditii individuale de contributie fara legatura cu ocupatia).

Se comparatie, in Romania, sistemul de pensii publice (Pilonul I) este bazat pe o schema de finantare de tipul "Pay As You Go" (PAYG) - solidaritate intergenerationala, la care se adauga un sistem de pensii reglementate public si administrate privat, obligatorii, (Pilonul II) si un sistem de pensii private voluntare (Pilonul III), ultimele doua, bazate pe scheme finantate de contributii definite (DC), acumulate in conturi individuale. Calculul beneficiilor se realizeaza pe baza unui sistem de puncte, in functie de salariul contribuabilului raportat la salariul mediu pe economie.

Riscurile sistemului de pensii sunt: asigurarea sustenabilitatii finantelor publice (cresterea cheltuielilor cu pensiile este prognozata la 9.2%), numarul ridicat de pensionari anticipate, cresterea numarului de persoane cu varste peste 65 de ani comparat cu numarul populatiei cu varsta activa care va scadea cu 40% comparativ cu media europeana de 15%, cresterea ratei de dependenta a varstnicilor (prognozata, in 2060, la 65% comparativ cu media europeana de 53%).

Sursa foto: Shutterstock / emigrant cu o valiza