"Dupa o perioada de stagnari si scaderi, incepand cu primul trimestru al acestui an si continuand cu luna septembrie, piata de leasing resimte intr-adevar, o consolidare fata de aceleasi intervale ale anului trecut. Asa cum am mai declarat anterior, industria de leasing este un barometru foarte specific al mersului economiei in ansamblu. Prin urmare, daca previziunile de crestere economica se vor confirma pentru finalul acestui an, vom asista, cel mi probabil, la cea mai buna dinamica a pietei de leasing din ultimii patru ani", apreciaza Felix Daniliuc (foto), CEO Raiffeisen Leasing IFN si presedinte ALB Romania - asociatia societatilor de leasing financiar.

Companiile de leasing financiar din Romania au acordat in primele 9 luni finantari in valoare totala de 988 milioane de euro, cu aproape 19% peste nivelul din aceeasi perioada a anului trecut. Defalcat, finantarile auto au crescut cu 27%, la 737 milioane de euro, in timp ce pe segmentul echipamentelor cresterea raportata a fost de 1%, pana la finantari de 219 milioane de euro. Cresterea generala din primul semestru al acestui an a fost de 22%.

"Semnalele economice confirma cresterea pietei de leasing, sustinuta in principal de finantarile auto, cu preponderenta vehicule comerciale grele, camioane si semiremorci, cererea mai mare pentru acestea indicand, la nivel economic, nevoia de dezvoltare existenta in piata transportatorilor. Camioanele grele, de peste 18 tone, utilizate cu precadere in transporturile internationale au fost cel mai dinamic segment al pietei autovehiculelor in primele noua luni din acest an, cu o crestere de 33%, potrivit datelor APIA", adauga Felix Daniliuc.

Principalii clienti ai serviciilor de leasing financiar sunt persoane juridice, sectorul reprezentand aproximativ 88% din total, iar cei de retail 12%. In 2014, in continuare, IMM-urile au ramas cele mai active, pe acest segment concentrandu-se majoritatea finantarilor.

"In ceea ce priveste profilul clientilor, am remarcat si in 2014 tendinta de maturizare in piata si as face referire in primul rand, la piata transportatorilor. Pe acest segment, clientii au dat dovada de gandire de perspectiva si planificare pentru afacerile lor si au inteles faptul ca, pentru a-si pastra competitivitatea in piata, trebuie sa investeasca in tehnologii mai noi", a comentat seful ALB.

Prin urmare, spune Felix Daniliuc, daca in prima parte a anului s-au mai achizitionat vehicule Euro 5, foarte multi transportatori au optat pentru mijloacele de transport Euro 6, chiar daca la un cost mai ridicat, care le asigura accesul pe toate pietele europene, deci nu le limiteaza afacerea. O parte din costuri si le reduc oricum, anumite tari percepand taxe de drum mult mai mari pentru vehiculele cu motorizare Euro 5, fata de vehiculele cu motorizare Euro 6".

Principalele directii din piata de leasing in 2015

"Daca ar fi sa ne referim la principalele initiative ale asociatiei pentru anul 2015, putem spune ca inca din acest an se lucreaza la un plan de actiune pentru perioada urmatoare si care vizeaza trei mari directii: schimbarea perceptiei clientilor cu privire la leasing, pozitionarea acestuia ca solutie cu multiple beneficii si implicarea comunitatii in actiuni de CSR", afirma Felix Daniliuc.

Citeste si:

Desi IMM-urile sunt considerate a fi coloana vertebrala a economiei, acestea au la dispozitie o gama limitata de instrumente financiare, din cauza conditiilor restrictive de eligibilitate in contractarea creditelor de la bancile comerciale. In mod obisnuit, in pietele emergente, IMM-urile nu dispun de suficiente garantii colaterale sau de istoric de creditare si astfel nu pot accesa finantare bancara clasica, in timp ce cadrul de finantare a activelor specific operatiunilor de leasing ofera posibilitatea de a achizitiona o gama larga de active necesare dezvoltarii operatiunilor companiei, potrivit Anuarului ALB din 2014, realizat de Diplomat Consult.

Cresterea leasing-ului pentru echipamente si vehicule este corelata cu evolutia PIB pentru anul urmator, se arata in continuare, deoarece o crestere a finantarii prin leasinf prognozeaza o evolutie pozitiva a economiei. Atat leasing-ul de echipamente cat si cel de vehicule inregistreaza dinamici similare, avand doar o diferenta de amplitudine. Evolutia pietei de leasing este corelata in cea mai mare masura cu apetitul pentru investitii decat cu apetitul pentru consum.

Dinamica de crestere a leasingului financiar pentru echipamente reflecta evolutia formarii brute de capital fix la nivel national, un intrument important in sustinerea initiativelor de investire ale companiilor. Exista, de asemenea, oportunitati de crestere in domeniul leasingului imobiliar, odata cu stabilizarea pietei imobiliare, dar si datorita faptului ca in alte tari acest produs poate ocupa pana la o trimes din piata generala de leasing.

Leasingul joaca, totodata, un rol important in aducerea intreprindrilor mici din zona gri a economiei in zona sistemului financiar formal, pe masura ce companiile realizeaza ca au nevoie de finantare, si astfel incep constructia unei istorii a tranzactiilor financiare.

Focus pe finantarile din agricultura

In perioada 2008-2013, structura finantarilor de echipamente prin leasing financiar a suferit modificari semnificative se reflecta evolutia economiei pe sectoare. Astfel, cota de finantari pentru agricultura a echipamentelor a crescut la 23% in 2013 de la 5% in 2008, reflectand focusul companiilor de leasing pentru acest sector al economiei, neglijat de bancile comerciale.

Cresterea considerabila a leasing-ului pentru sectorul agricol nu este intamplatoare, efectul de multiplicare al leasing-ului in agricultura fiind printre cele mai ridicate. Leasing-ul pentru agricultura are perspective pozitive de crestere, agricultura din Romania fiind inca subdezvoltata si va continua sa beneficieze de fonduri europene nerambursabile.